nominacje

"Muzyka Skalnego Podhala. Podręcznik do nauki muzyki góralskiej" Krzysztof Trebunia-Tutka

Aleksandra Toborowicz

"Podręcznik przygotowany przez Krzysztofa Trebunię-Tutkę to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: „Garść teorii”, „Zapis palcowy” i „Zapis nutowy” oraz nagrania, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać. Jest to też swoista antologia najważniejszych i najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych." – PWM O PROJEKCIE: Koncepcja graficzna Celem oprawy graficznej było przełożenie zrębów tradycji góralskich na nowoczesną myśl projektową. Projektowym priorytetem było ukazanie „ducha polskich gór” i energii muzyki góralskiej. Koncepcja jest opowieścią splecioną z kilku wątków, które się zazębiają i współgrają z treścią na różnych poziomach. Grafika na okładkach nawiązuje do widoku horyzontu górskiego i rejestracji dźwięku (zapis ścieżki dźwiękowej w programie do edycji muzyki). Stanowi też złudzenie optyczne odbicia w wodzie (nawiązanie do jezior górskich, w których góry „się przeglądają”), jak również odbicie zapisów: nutowego i palcowego, które są przedstawieniem tej samej treści w dwóch różnych formach. Typografia umieszczona w poziomie dopowiada podział odbicia i wzmacnia grę skojarzeń. Obraz okładki jest żywy, wyrazisty. Silnie kontrastowe zestawienie intensywnej zieleni i głębokiej czerni uwypukla emocjonalność i energię muzyki góralskiej. W tomach 2 i 3 zastosowano inwersję kolorów, w tomie 1 (teoretycznym) zastosowano formę szkicu / rysunku / zarysu – w celu odróżnienia go od materiałów do praktycznej nauki gry. Zabieg taki pozwala pośrednio nawiązać do zarysu teorii właśnie. Elastyczna guma opasająca trzytomowe wydawnictwo wywołuje skojarzenia z pionową linią („skalą” – znacznikiem) w programie do przetwarzania dźwięku. Czerwone akcenty kolorystyczne: nici, wyklejka oraz gumka kontrastują z zielenią i czernią okładek, są dodatkową porcją energii. Zastosowanie surowego płótna, o mocnym splocie i czerwonych nici stanowi nawiązanie do tradycyjnych góralskich strojów. Publikacja jest otwierana „na płasko”, co zapewnia komfort korzystania z poszczególnych tomów podczas wykonywania muzyki. projekt i skład: Aleksandra Toborowicz klient: Polskie Wydawnictwo Muzyczne kroje pisma: GT Sectra rok: 2019–2021 druk: Drukarnia Petit format: 23,5 cm x 30,5 cm liczba stron: tom 1: 88, tom 2: 344, tom 3: 300 okładka : płótno 73250 Brillance, sitodruk wyklejka: Antalis Pop Set Ultra Red 120 g/m2; papier środek: Alto Naturel vol. 1,5, 100 g/m2; zadruk środek : tom 1: offset 5+5 (186 U Pantone + CMYK), tom 2 & 3: offset 2+2 (black + Pantone 583 U) nakład : 1000 oprawa szyto-klejona czerwone nici czerwona elastyczna obwoluta – gumka redaktorka prowadząca: Paulina Bieniek

#Proj. dla int. publicznych 

7. Festiwal Fotografii W Ramach Sopotu (7FFWRS)

Martyna Wędzicka-Obuchowicz

Identyfikacja 7. Festiwalu Fotografii W Ramach Sopotu to co roku nie lada wyzwanie. Wydarzenie jest organizowane przez Państwową Galerię Sztuki oraz Urząd Miasta Sopotu co wiąże się ze współpracą z różnorodnym zespołem na linii Instytucje Publiczne - artyści/fotografowie - kuratorzy i ja - projektant. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń roku w Sopocie, które poprzedzone jest zawsze kilkudniową rezydencją zaproszonych przez organizatorów fotografów aby zinterpretowali Sopot na swój sposób. Oprócz wystaw podczas festiwalu odbywają się warsztaty i spotkania z twórcami. Zakres projektu: - projekty outdoorowe (plakaty, kubiki, citylighty) - projekty na potrzeby promocji wydarzenia w social media i magazynach branżowych - projekt katalogu wystawowego - projekt elementów wayfindingu i elementów wystawienniczych - projekt pocztówek projekt graficzny / opieka artystyczna części graficznej: Martyna Wędzicka-Obuchowicz klient: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Urząd Miasta Sopotu

#Proj. dla int. publicznych 

BUNT/PODTEKST

Yo Studio Marcin Markowski

BUNT/PODTEKST. Dwutomowe wydawnictwo prezentujące dorobek obu katedr Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (grafika projektowa i grafika artystyczna) w założeniu swoim wskazywać miało na odrębność obu katedr przy jednoczesnym zaakcentowaniu wspólnego rodowodu. W projekcie użyte zostały jedynie kroje pism zaprojektowane w Pracowni Liternictwa prof. Krzysztofa Kochnowicza.

#Proj. dla int. publicznych 

Centrum Archiwistyki Społecznej

UVMW

Czym się zajmuje Centrum Archiwistyki Społecznej? Czym jest archiwistyka społeczna? Kto jest archiwistą społecznym? Po długich rozmowach zespołów Centrum i studia projektowego, niejednej burzy mózgów i wielu wypitych kubkach kawy udało się przełożyć misję instytucji na logo, które odpowiada na te wszystkie pytania. Rozpoczęcie naszej współpracy wynikało z tego, że Centrum jako instytucja, która przejęła część działań i narzędzi od swojego założyciela (Ośrodka KARTA), potrzebowało rebrandingu i zmiany sposobu komunikacji działań. Centrum Archiwistyki Społecznej powstało po to, aby działać na rzecz ruchu archiwistyki społecznej. Powstanie instytucji wzmacnia znaczenie archiwistyki społecznej – oddolnej, wynikającej z pasji potrzeby zapisywania historii. CAS dzieli się wiedzą, narzędziami, wspiera i inspiruje do działania inicjatywy z całej Polski. Odkrywa dla społeczeństwa fascynujący dorobek archiwów społecznych – tysiące nieznanych dotąd historii, zdjęć, dokumentów życia codziennego. Celem CAS jest rozbudzenie zainteresowania historią społeczną dla lepszego zrozumienia przeszłości i teraźniejszości. Nowy logotyp opowiada metaforycznie o misji instytucji i celach jej działalności. Projektując identyfikację, mieliśmy świadomość, że ma opowiadać tak o nowej instytucji, jak i całej dziedzinie - archiwistyce społecznej. Ujęliśmy to w logotypie, który jest także budulcem całej komunikacji graficznej. Ujęliśmy to też w kolorze, odwołując się do często wykorzystywanych przez archiwistów narzędzi - zakreślaczy, post-itów. Nowy logotyp Centrum Archiwistyki Społecznej opowiada metaforycznie o filozofii instytucji, o celach działalności centrum. Głównym elementem identyfikacji jest wieloznaczny symbol, z którego rozwija się system graficzny. Symbol to przede wszystkim element chmurki tekstowej (storytelling), dopięty do słów reprezentuje wszelkie zbiory słowa mówionego i pisanego. Reprezentuje również pinezkę (poszukiwanie, łączenie historii i jej uzupełnianie). Jest to również iskra, zapłon do efektywnego działania oraz światło, które CAS pomaga rzucać na wcześniej nieznane historie społeczne. System graficzny Centrum Archiwistyki Społecznej jest w swojej istocie otwarty, dynamiczny – tak jak zespół CAS oraz ich działania. Załączam element referencji, którą dostaliśmy kilka miesięcy po oddaniu projektu: Rozpoczęcie naszej współpracy wynikało z tego, że Centrum jako instytucja, która przejęła część działań i narzędzi od swojego założyciela (Ośrodka KARTA), potrzebowało rebrandingu i zmiany sposobu komunikacji działań. Studio w sposób niezwykle zaangażowany spełniło założenia naszej współpracy. Zespół grafików dużo czasu poświęcił na zrozumienie idei archiwistyki społecznej, rozmowy z pracownikami CAS oraz na moderowanie dyskusji, która uogólniała sens naszych działań. Zależało nam na wypracowaniu identyfikacji, która z powodzeniem będzie mogła działać przez lata. W zależności od potrzeb komunikacyjnych - zarówno w sposób bardzo dyskretny, a tam gdzie jest to wskazane - bardzo silny i wyrazisty, stawiając CAS obok silnych marek instytucji kultury w Polsce i zagranicą. Pozytywne recenzje identyfikacji po jej wdrożeniu, potwierdzają spełnienie tych założeń. System został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł być w przyszłości twórczo rozwijany przez twórców podejmujących z nami współpracę.

#Proj. dla int. publicznych 

Grafika zwycięzcy

Czas to miłość

Aleksander Znosko Studio

Plenerowa wystawa „Czas to miłość” zaprojektowana dla Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego. Głównym założeniem ekspozycji było stworzenie charakterystycznego i rzucającego się w oczy komunikatu wizualnego przy pomocy uniwersalnych i obiektywnych środków graficznych. Projekt ekspozycji obrazujący cytaty duchownego oraz jego kalendarium z jego życia, składał się z 9 standów wystawowych ustawionych w rzędzie, w sposób chronologiczny. Zastosowanie Neue Haas Grotesk w grubości Regular, jako jedynego kroju pisma w projekcie – miało na celu podkreślenie racjonalnych założeń projektowych. Cytaty prymasa przedstawione na planszach zostały zaprojektowane w oparciu o jedną, modularną siatkę graficzną. Istotnym założeniem typograficznym była ich dynamiczna i zmienna kompozycja, oparta o metrycznie wyliczone wcięcia akapitowe. Wyplotowana złotą folią typografia nadaje wystawie poważnego i eleganckiego charakteru. Gradientowe tło o opartowym charakterze, stanowi przeciwwagę do napisów, dodając całej ekspozycji lekkości wizualnej. Główna wystawa prezentowana była na Krakowskim Przedmieściu, natomiast jej suplement na Placu Bankowym w Warszawie. Dzięki temu prezentowane treści było łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Uniwersalna i ponadczasowa forma przekazu wyróżniała się na tle przestrzeni miejskiej pełnej wizualnego chaosu.

#Proj. dla int. publicznych 

Identyfikacja Czytelni Słów i Dźwięków „Elektra”

Tomek Głowacki

Szanowni Państwo, przedstawiam projekt identyfikacji Czytelni Słów i Dźwięków „Elektra” – nowopowstałego miejsca na literacko-muzycznej mapie Warszawy. Elektra powstała w duchu dawnych klubów międzynarodowej prasy i książki, jest miejscem łączącym w sobie funkcję salonu literackiego z klimatem niezależnego sklepu muzycznego. Królują tu papierowe książki i albumy, a także płyty winylowe i kasety. W ramach identyfikacji powstały m. in. takie elementy jak: – logo, nawiązujące swoją formą do klasycznych labeli płyt winylowych, – szablony plakatów, szablony grafik do mediów społecznościowych – naklejki do oznaczania stanu zbiorów – projekty stempli, projekty exlibris i exrecordis – instrukcje obsługi gramofonów „Elektra” jest czytelnią Mazowieckiego Instytutu Kultury.

#Proj. dla int. publicznych 

Legenda Radmoru

Anita Wasik

Publikacja towarzysząca wystawie Legenda Radmoru w Muzeum Miasta Gdyni. Szata graficzna książki inspirowana jest estetyką sprzętów hi-fi i radiotelefonów produkowanych przez Zakłady Radiowe Radmor w Gdyni. Główne cechy projektu: – poziomy format wydawnictwa;
– tekturowe pudełko, które nawiązuje do opakowań sprzętu elektronicznego; – oklejka publikacji o strukturze młotkowanej stali, jak pierwsze produkowane przez Radmor radiotelefony; – infografiki nawiązują do różnych projektów wyświetlaczy i wskaźników i zegarów; – nagłówki nawiązują do tabliczek znamionowych i instrukcji obsługi; – symbole z obwodów elektrycznych pojawiają się jako integralne części layoutu (np. "wyłącznik" przy końcach rozdziału); – metaliczna kolorystyka. Każdy detal książki jest ukłonem w stronę radmorowskiego wzornictwa.

#Proj. dla int. publicznych 

Grafika zwycięzcy

Planeta Lem – identyfikacja wizualna

Baka / Podolak

Identyfikacja wizualna Planeta Lem.Centrum Literatury i Języka Planeta Lem to nowe centrum, poświęcone twórczości Stanisława Lema, które w najbliższych latach powstanie w Krakowie. W swoich książkach pisarz zgłębia tematy filozoficzne, spekulując na temat technologii, natury inteligencji i życia na innych planetach. Przy pomocy ponadczasowych diagnoz pisarza, współczesnej naukowej refleksji nad językiem i komunikacją, Planeta Lem przyczyni się do budowy społeczeństwa otwartego i świadomego zmieniającego się świata. W swoim programie centrum chce odpowiadać na stale zmieniający się świat; obejmuje to trendy w komunikacji, literaturze i języku oraz nowe technologie. Dlatego też wspólnie z Łukaszem Podolakiem stworzyliśmy zmienną i animowaną identyfikację, która reaguje wraz z centrum na aktualne problemy. Naszym założeniem było stworzenie takich narzędzie, aby Centrum nie tylko było twórcą kontentu, ale równocześnie współtworzyło identyfikację, a tym samym jego identyfikacja nigdy nie straci na świeżości czy aktualności. Przekrocz granice poznania – to zdanie poprowadziło nas w kierunku stworzenia narracyjnej tożsamości, która nieustannie ewoluuje. Chcieliśmy, aby Planeta Lem zabierała widza tak jak Lem w swoich książkach w podróże przez nieznane wymiary i do tej pory nieodkryte światy. Na identyfikacje Planety Lem składa się logo, system siatki, oraz abstrakcyjne wizualizacje przekraczanych wymiarów, jak i ulotny raster. Logo Planeta jest w ciągłym ruchu; przebłysk tego ruchu został uchwycony w logo. Logo istnieje w wymiarach w dwóch miejscach jednocześnie; w realnym i znanym nam oraz nieznanym, nieokreślonym, tajemniczym. Logo występuje w dwóch wersjach do druku jako zrastrowana forma oraz do digitalu jako gradient – zdecydowaliśmy się na takie rozróżnienie, aby wykorzystać możliwości danego medium — i mimo innej formy znaku, aby końcowy odbiór był ten sam. SiatkaModułowa siatka w połączeniu z geometryczną typografią tworzy system, który jest bazą dla bardziej organicznych i swobodnych wizualizacji. System dostosowuje się do formatu i wraz z nim skaluje, co pozwala nam pomieścić różne informacje. Siatka wyznacza przecięcia się wymiarów, buduje przestrzenie poprzez zamykanie i otwieranie kompozycji. WymiaryWizualizacje wymiarów to wizje tego, co nieodkryte, ale także powidoki tego, co już nam znane. Są tajemnicze, niejednoznaczne, otwarte i zmienne. Istnieje nieskończona liczba wymiarów, a każdy z nich ma swój własny wyraz. Ich złożoność może na różne sposoby pobudzać wyobraźnię. Wewnątrz nich znajome elementy wyglądają i zachowują się inaczej niż podpowiada nam intuicja. Są w ruchu, działają w różnym czasie, ciągle się odtwarzając i zmieniając. Ponieważ nasza wyobraźnia i interpretacja wszechświata nie mają granic, identyfikacja może mieć nieskończoną liczbę wymiarów (wyjścia wizualne). Tak jak Lem, poprzez opracowane zasady identyfikacji możemy tworzyć i wizualizować nowe światy w nieskończoność. RasterJako że program centrum, będzie wykorzystywał różnego rodzaju materiały zdjęciowe, zdecydowaliśmy się na uspójnienie tego wizerunku za pomocą rastra, bazującego na formie koła a tym samym nawiązującego do znaku. Raster jest zróżnicowany, ma smugi co daje mu poczucie ulotności, miękkości i tajemniczości a tym samym jako organiczny byt przenika zdjęcia w naturalny niemechaniczny sposób. Ten efekt pozwala nam wytworzyć podobny efekt otwartości kompozycji jak mamy w wymiarach. Kontrastująca identyfikacja jest żywa i wprawiana w ruch przez animacje. Materiały komunikacyjne oddają to uczucie, sprawiając wrażenie, że coś się tworzy, ewoluuje; w ten sposób zaprasza do odkrywania wizualnego świata Planety Lem w różnych mediach. Dzięki swojej otwartości nowa identyfikacja może rozwijać się wraz z potrzebami i programem Centrum. Koncentracja zawsze opiera się na poczuciu świeżości i aktualności. Projekt jest zwycięzcą konkursu rozpisanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, a po konkursie został zaadoptowany i wdrożony. Projekt oraz koncepcja: Gabriela Baka i Łukasz PodolakWspółtworzone z Krakowskim Biurem Festiwalowym 

#Proj. dla int. publicznych 

Poznańska Nagroda Literacka

Yo Studio Marcin Markowski

Projekt wydawnictwa Poznańska Nagroda Literacka 2015–2020 jest zbiorem tekstów, artykułów i wywiadów najważniejszych polskich literatów. Idea samej nagrody oscyluje wokół szeroko pojętego przenikania. Przenikania ulotnego ze stałym, konkretnego z eterycznym czy w końcu przenikania się twórczości uznanych z tymi stojącymi u progu kariery. Idea ta ma także swoje odzwierciedlenie w roziązaniach formalnych wydawnictwa. Przez mlecznobiałą obwolutę (drukowaną na transparentnym pcv) przenika czerń okładki (papier barwiony w masie). W wyniku tego rozwiązania pojawia się tu forma będąca metaforą idei PNL – czarny prostokąt rozpływający się w mlecznej bieli. Przenika się tu określone z tym nieokreślonym. We wnętrzu zastosowane zostały trzy układy typograficzne, będące graficzną reprezentacją trzech form literackich stanowiących trzon publikacji. Organizatoramiwydarzenia są: Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz miasto Poznań.

#Proj. dla int. publicznych 

SGGW branding

Podpunkt

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) to uczelnia z ponad 200-letnią tradycją w badaniach z zakresu biologii, rolnictwa i innych dziedzin zajmujących się życiem, przyrodą i jej związkiem z człowiekiem. Strategia rozwoju Uczelni jako nadrzędny wskazuje rozwój badawczy instytucji, tworzenie silnego ośrodka naukowego. Wokół nauki o życiu koncentruje się tradycja i charakter SGGW, a anglojęzyczna nazwa szkoły brzmi Warsaw University of Life Sciences. Dlatego życie stało się główną inspiracją nowej tożsamości Uczelni. Kluczowa idea opiera się na powiązaniu Uniwersytetu z Ziemią, naturą i życiem w jego najbardziej biologicznych i podstawowych formach (komórki, krople wody, białka i inne związki organiczne). Stworzyliśmy sześć form atomowych – cząstek elementarnych – które stały się podstawą nowej identyfikacji. W ich opracowaniu brali udział naukowcy, dzięki czemu język wizualny Uczelni jest również językiem nauki. Podstawą tych cząstek jest okrąg – forma nawiązująca do cykliczności natury. Kształty te są używane w całym projekcie, zaczynając od typografii, gdzie umieszczamy je w dwóch czcionkach dedykowanych potrzebom SGGW (typografia opracowana we współpracy z Mateuszem Machalskim i Natanaelem), po wszelkie motywy graficzne i rozbudowany system tworzenia ilustracji. Kluczowa idea cząstek elementarnych to nie tylko język wizualny uczelni ale również system haseł ją promujących. Odniesienie do życia znajdujemy w zawołaniach: „Wiemy wszystko o życiu w SGGW”, „Życie w SGGW”, „Rozwiń sie w SGGW”, „Wiedza kiełkuje w SGGW”, „Łączymy siły w SGGW”, etc. Współtworzony z naukowcami pomysł oddaje charakter Uczelni i ją wyróżnia, łatwo adaptuje się do wszelkich form komunikacji. Tak jak ewoluuje życie – tak system identyfikacji wizuanej daje możliwości budowania nieskończonej ilości motywów, bogatego wizualnego świata SGGW. Co ważne – nie ma drugiego podobnego projektu w świecie identyfikacji wizualnych uczelni. Niezmiernie ważne było pokazanie ciągłości tradycji Uniwersytetu, dlatego projekt znaku oparliśmy na historycznym golde. Dostosowaliśmy go do nadrzędnej idei identyfikacji, konstruując wieniec z cząsteczek elementarnych użytych w całym projekcie. Godło zachowało wszystkie ważne historycznie elementy (współpraca z historykami Uczelni). Zakres projektu: strategia komunikacji, projekt identyfikacji wizualnej z wyróżnieniem dwóch linii komunikacyjnych (naukowo-biznesowej i studenckiej), projekt kampanii promocyjnej i haseł.

#Proj. dla int. publicznych 

Silesia Film

muflon studio

Silesia Film to instytucja kultury działająca w województwie śląskim zajmująca się promocją kultury filmowej. W ramach projektu dokonaliśmy rebrandingu Silesia Film, zaprojektowaliśmy logo submarek Silesia Film Commission i Filmoteki Śląskiej oraz spójną identyfikację wizualną dla 5 kin: Światowid, Kosmos, Janosik, Rialto i Bałtyk. Stare logo odbierane było jako nieatrakcyjne wizualnie oraz bardzo statyczne, jak na instytucję zajmującą się obrazem ruchomym. Dodatkowo Silesia Film przed rebrandingiem była postrzegana jako marka monolit, biurokratyczna instytucja niedostępna dla odbiorców. W całej identyfikacji panował chaos wizualny, każda marka posługiwała się odmienną stylistyką, koncepcją oraz typografią. Aby podkreślić wielozadaniowość Silesia Film konieczne było dokonanie zmian nie tylko w głównym logo, ale także i w pozostałych markach. Kolejnym wyzwaniem było dostosowanie klucza wizualnego do bardzo szerokiego grona odbiorców: producentów, reżyserów, jak i do widzów w bardzo różnym wieku. Nowe logo zostało oparte na uproszczonej literze S, której podstawą są dwa suwaki, nawiązujące do motywu kadrowania i ekranu, obecnego w poprzednim znaku. Projekt sygnetu odwołuje się do dominującej na Śląsku estetyki brutalistycznej, poprzez ciężką i prostą formę. Kolejnym krokiem było zaprojektowanie architektury submarek, tak aby tworzyła spójną rodzinę.Tutaj rozwiązaniem okazało się wykorzystanie ramy zawartej w sygnecie. Aby ułatwić pracownikom Silesia Film pracę z nowym kluczem wizualnym zaprojektowany został elastyczny grid, którego podstawą stała się konstrukcja logo. Jego dynamika pozwala wydobyć ruch oraz wpisać różne wielkości ekranów filmowych. Projekt uwzględnia również całkowite przeprojektowanie layoutu repertuarów, ze zwróceniem szczególnej uwagi na czytelność, hierarchię informacji oraz łatwość w odtworzeniu projektu przez pracowników. Dodatkowo zaprojektowane zostały cyfry oraz piktogramy powstałe z modułów wywodzących się z sygnetu, tak by ułatwić odbiorcy identyfikację poszczególnych wydarzeń i cykli. Minimalna liczba kolorów – czarny, szary, czerwony i biały ułatwia implementację projektu i drukowanie. Dzięki wdrożeniu nowej identyfikacji odbiorcy zaczęli identyfikować Silesię Film jako właściciela Silesia Film Commission, Filmoteki Śląskiej oraz 5 kin, co podniosło prestiż i rozpoznawalność marki. Uzyskana została spójność komunikacji, pomimo funkcjonowania w obrębie Silesia Film wielu podmiotów. Opracowany system zasad posługiwania się kluczem wizualnym okazał się funkcjonalny i szybki w obsłudze nawet dla pracowników o małym doświadczeniu w projektowaniu.

#Proj. dla int. publicznych 

System informacji wizualnej dla Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie-Cu

Blank Studio

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie znajduje się w miejscu urodzenia dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla. Mieści się w niewielkiej, XVIII-wiecznej kamienicy, gdzie matka Marii prowadziła szkołę dla dziewcząt. Ekspozycję stałą tworzy obszerny zbiór oryginalnych notatek i listów Marii Skłodowskiej-Curie, a także fotografii, dokumentów oraz rzeczy osobistych badaczki i jej rodziny. Muzeum od wielu lat uczestniczy także w międzynarodowej Nocy Muzeów, organizując pokazy chemiczne i warsztaty. Patronuje przedsięwzięciom poświęconym zarówno uczonej, jak i innym kobietom nauki i kultury. Przystępując do realizacji systemu informacji wizualnej naszym założeniem projektowym było, aby system oznakowania posiadał oryginalną formę, był łatwy i ekonomicznie dostępny do wdrożenia (bardzo ograniczony budżet instytucji), a także odwoływał się bezpośrednio do najpopularniejszych skojarzeń związanych z osobą Noblistki. Inwestor wskazywał także na chęć podkreślenia charakteru budynku i wizualnego zaznaczenia, że jest to miejsce, w którym rodzina Curie prowadziła także szkołę. Pierwszym aspektem, o który dbaliśmy w trakcie projektowania wizualnych komunikatów było założenie, by nie zdominowały one architektury wnętrz. Przywiązywaliśmy wagę także do tego, by spełnić wszystkich ww. sugestii – dlatego z dużą uwagą słuchaliśmy uwag Inwestora. Oprócz oddania hołdu największym osiągnięciom Marii, wpadliśmy na prosty pomysł wykonania systemu oznakowania, który będzie świecił w ciemności, emitując charakterystyczne zielone światło (typowe dla uranu). Zastosowaliśmy farbę luminescencyjną (pierwotnie używaną do oznaczania dróg ewakuacyjnych), która „zbiera” światło w normalnych warunkach dziennych. Po nagłym zapadnięciu ciemności emanuje charakterystyczną zielonkawą poświatą - może to stworzyć magiczny, niezwykły klimat, który np. podczas Nocy Muzeów robi „efekt wow”! Dodatkowo, zdecydowaliśmy się na użycie elementów graficznych, które nawiązują do odręcznie rysowanych kredą napisów na szkolnych tablicach (dzięki temu wyraźne jest odniesienie do funkcji budynku, jako byłej szkoły). Projekt udało się wdrożyć niewielkim kosztem - a jednocześnie spełnia on wszystkie założenia, które ustalono z Inwestorem na samym początku prac projektowych. To wielki sukces - dysponując niewielkim budżetem można wdrażać inspirujące i działające systemy informacji wizualnej.

#Proj. dla int. publicznych 

Grafika nagrodzonego

Trouble in Paradise – projekt języka wizualnego, książki i strony www

Kuba Maria Mazurkiewicz (zespół wespół)

Projekt graficzny języka wizualnego, książki, warstwy typograficznej ekspozycji, strony www i materiałów promocyjnych wystawy „Trouble in Paradise” kolektywu PROLOG + 1 w Pawilonie Polskim na 17 Biennale Architektury w Wenecji. Identyfikacja jest ściśle związana z koncepcją wystawy, która dotyczy wsi, jej układu przestrzennego i charakteru architektonicznego. Osią wszyskich kompozycji jest linia horyzontu, charakterystyczna dla postrzeganie wiejskiego pejzażu. Ściśle łączy się z „Panoramą wsi polskiej” instalacją grupy PROLOG +1, która jest obecna w przestrzeni wystawy, katalogu i na stronie internetowej.

#Proj. dla int. publicznych 

Uniwersytet Gdański / nowe logo uczelni

Studio Spectro

Nasze studio zostało zaproszone do zamkniętego konkursu (wraz z innymi 4 trójmiejskimi studiami) na nowy znak Uniwersytetu Gdańskiego, który wygraliśmy. W nowym logo zawarliśmy nowoczesną i czytelną typografię, mocny, progresywny kolor oraz estetyczne i funkcjonalne pierwszych liter z nazwy wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Najpierw doceniło nowy znak jury złożone z ekspertów w dziedzinie projektowania (m.in. z gdańskiego ASP), następnie spotkał się z aprobatą pracowników uczelni i po dopracowaniu został przyjęty przez Senat UG zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się). Uczelnia zyskała nowy znak - zalążek nowej identyfikacji wizualnej. Oficjalny znak uczelni był niezbyt fortunny wizualnie – z przyciężkim dużym "U" z wpisanym w nie "G". Jego elementy były nieczytelne przy skalowaniu, nie było też jasnych wytycznych co do stosowania znaku oraz panował chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi. W tym roku skończyły się także obchody 50-lecia uczelni, na które został wcześniej specjalnie zaprojektowane zupełnie inne, okazjonalne logo używane w ciągu minionego roku. Żaden z tych znaków nie uwzględniał jednak ważnych dla uniwersytetu wartości, jak np. dwa krzyże, nawiązujące do herbu Miasta Gdańska. Powstała więc potrzeba stworzenia nowego znaku uczelni. Nowe logo miało być także punktem wyjścia do zaprojektowania nowoczesnej i spójnej identyfikacji wizualnej, którą właśnie kończymy. W wytycznych odnośnie tego, co ma się zawierać w nowym znaku było kilka elementów: heraldyka Miasta Gdańska (dwa krzyże ), litery "U" i "G", nawiązanie do morskości, korona oraz tarcza. Mocno szukaliśmy rozwiązania, które w prosty sposób ujęłoby te wszystkie elementy, a jednocześnie było proste, czytelne i nowoczesne. Doszliśmy do wniosku, że musimy w pewien sposób "połączyć" krzyże oraz litery "U" i "G" w "jedno" żeby móc zachować myśl, o którą nam chodziło i udało nam się uzyskać zamierzony efekt. :) Wychodząc od tego bardzo konkretnego pomysłu, uzyskaliśmy bardzo konkretną formę. Dodaliśmy do wypracowanego znaku jeszcze przestrzeń negatywową, co pozwoliło na zbudowanie charakterystycznego klimatu i jest punktem wyjścia do rozwinięcia w identyfikacji. Liternictwo połączone z dwoma pionowo ułożonymi krzyżami wpisaliśmy w kształt tarczy. Długo szukaliśmy też typografii, która będzie spójna z nowoczesnym znakiem, będzie czytelna i dobrze zaprojektowana. Najlepszy okazał się krój Obibok od Laic Type. Zmodyfikowaliśmy w logotypie kilka newralgicznych miejsc, gdzie była potrzeba dopracowania czytelności i skalowalności. Bardzo ważny był dla nas także kolor – zdecydowaliśmy się na mocną i nowoczesną ultramarynę, która nawiązywała do ważnej dla uczeni morskości i wprowadzała świeżość w logo. Istotna dla nas była także wersja negatywowa znaku – zdecydowaliśmy się na obrys w tarczy, zostawiając tym samym podobne odczucia estetyczne co do pozytywowej wersji sygnetu.

#Proj. dla int. publicznych 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU