nominacje

Grafika zwycięzcy

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne”

Superskrypt

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne” to ekspozycja skupiającą się na bohaterach Powstania. Narracja ekspozycji zadaje zwiedzającym pytania – Jak ja zachowałbym się w momencie próby? Czy stanąłbym do walki? Czy było warto?. Na ściankach i bannerach tworzących scenografię wystawy zwiedzający może przeczytać wypowiedzi Powstańców, którzy oceniają udział w powstaniu z dzisiejszej perspektywy. Punktem kulminacyjnym są dwa interaktywne lustra umieszczone w centralnej części ekspozycji. Zwiedzający widzi w nich swoje odbicie. W trakcie przeglądania w lustrze algorytm rozpoznający rysy twarzy poszukuje w bazach Muzeum historycznego “bliźniaka” – pozwala zwiedzającemu stanąć z nim twarzą w twarz, pozwala poznać jego imię i tragiczną historię. Lustro prowadzi ze zwiedzającym również dialog – zadaje mu pytania o to, jak zachowałby się w chwili próby. Czy tak, jak jego historyczne odbicie, podjąłby walkę i, być może, poświęcił życie. Przeglądając się w lustrze poznajemy losy obcego, choć niezmiernie podobnego do nas człowieka. Tak skonstruowany eksponat pozwala na bardzo osobisty kontakt ze zwiedzającym. Pozwala nie tylko zapoznać go z historycznymi faktami, ale też zmusza do refleksji. Dzięki Odbiciu historia przestaje wydawać się odległa. „Odbicie – jestem jak ty, zapewne” jest nietypowym sposobem na przeglądanie muzealnych archiwaliów – wyświetla fotografie, które na co dzień zalegają w licznych cyfrowych zbiorach i zwiedzającemu niełatwo jest do nich dotrzeć. Lustro pozwala przywracać pamięć o pojedynczych osobach. Historia jest wiedzą o tym co było. Jest po to, żebyśmy teraz czy w przyszłości nie popełniali błędów przeszłości. Odbicie pozwala odnaleźć bohaterów, którzy są naszymi „odbiciami” – ich / nasze profile niewiele od siebie się różnią. Różni się tylko rzeczywistość, która nas otacza i dzięki wiedzy historycznej powinniśmy umieć właściwie ją kształtować. Analizując zachowania współczesnego odbiorcy postanowiliśmy opowiedzieć mu przez pryzmat jego własnej osoby, historię innego człowieka.

#projekt roku  #2017/2018 

Grafika nagrodzonego

28. Festiwal Kultury Żydowskiej

Studio Otwarte

28. edycja KŻ zbiegła się z 70-tą rocznicą powstania Państwa Izrael, a jej motywem przewodnim był Syjon – ucieleśnienie Ziemi Obiecanej – miejsca na ziemi, do którego się tęskni i w którym spełniają się sny. Syjon / Zion we wszystkich materiałach festiwalowych wykonany jest z opalizującej folii holograficznej, za każdym razem gdy spojrzeć – jest inny. Już po raz szósty z kolei opracowaliśmy oprawę graficzną FKŻ: programy, plakaty i inne druki, oprawę miejsc, festiwalowe gadżety i całej komunikacji festiwalu.

#forma  #współpraca 

57. Krakowski Festiwal FIlmowy

Jakub de Barbaro, Kuba Sowiński

Filmy Krakowskiego Festiwalu Filmowego to w większości dokumenty pokazujące człowieka, niejednokrotnie z właściwymi mu słabościami i ułomnościami. Edycja identyfikacji oparta została na serii amatorskich portretów znanych postaci kina. Niewprawny charakter rysunków kwestionuje zasadność obecnego w przestrzeni publicznej monopolu prezentacji piękna i ideału ikon popkultury. Odręczne prace pośrednio ukazują samych ich autorów, którzy pomimo niedoskonałości decydują się dać wyraz swojej pasji do kina. Niektóre z portretów zdają się być brzydkie, ale jak twierdzi Jakub de Barbaro “W tym leży ich siła. Dzięki temu, że mogą wydać się brzydkie, dajemy sygnał, że nie próbujemy wygładzić ich prawdy”. Rysunkowa stylistyka oprawy graficznej jest też formalnym nawiązaniem do przypadającego w 2017 roku jubileuszu 70-lecia polskiej animacji.

#grand prix 

ABCs of Polish Design

Ewa Solarz

„Ilustrowany elementarz polskiego dizajnu” - "The ABCs of Polish Design" 100 lat polskiego designu oczami najlepszych polskich grafików. 100 obiektów. 100 historii. 100 ilustracji. Wystawa prezentowana: w Gdyni, Berlinie, Budapeszcie, Warszawie, Poznaniu, Bukareszcie, Kielcach, Wiedniu, Lublinie. Kuratorka: Ewa Solarz, aranżacja wystawy: Studio Beton, czyli Marta i Lech Rowińscy, identyfikacja wizualana: Acapulcoi, czyli Agata Dudek i Małgorzata Nowak, autorki tekstów: Agnieszko Kowalska, Ewa Solarz, Agata Szydłowska, ilustratorzy biorący udział w wystawie: Jacek Ambrożewski, Edgar Bąk, Maciek Blaźniak, Katarzyna Bogucka, Ada Buchholc, Iwona Chmielewska, Robert Czajka, Agata Dudek, Emilia Dziubak, Małgorzata Gurowska, Monika Hanulak, Marta Ignerska, Tymek Jezierski, Paweł Jońca, Agata Królak, Grażka Lange, Patryk Mogilnicki, Piotr Młodożeniec, Anna Niemierko, Ola Niepsuj, Marianna Oklejak, Paweł Pawlak, Dawid Ryski, Marianna Sztyma, Ola Woldańska-Płocińska.

#wydarzenie / osobowość 

Grafika nagrodzonego

Agnieszka Kotowska

Projektantka graficzna. Z wykształcenia architekt krajobrazu.Obecnie projektuje i mieszka w Gdańsku. Swoje doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, jako projektant w firmach z branży nieruchomości i druku 3D oraz w TOFU STUDIO. Aktualnie pracuje jako freelancer. Zajmuje się projektowaniem graficznym, typografią oraz brandingiem. Jej prace opierają się głównie na liternictwie, z którym dużo eksperymentuje zarówno cyfrowo oraz analogowo. Interesuje się ilustracją, interaktywnymi rozwiązaniami w brandingu oraz set designem. Ceni sobie oryginalność i niecodzienność w procesie tworzenia. Jest otwarta na nowe wyzwania projektowe.

#świeża krew  #2017/2018 

AleBrowar

Ostecx creative

Współpraca Ostecx Créative z AleBrowarem rozpoczęła się wiosną 2012 r. Agencja uczestniczyła w narodzinach nowej marki, wspólnie z jej właścicielami tworząc strategię brandingu i komunikacji marketingowej nowego browaru kontraktowego.

#współpraca 

Allegro

Kommunikat + For Brands

Największa polska marka on-line Allegro, której logo w obecnej formie istnieje od 2000 roku w 2015 roku zleciła nam zaprojektowanie i stworzenie przejrzystych wytycznych dotyczących całościowego języka wizualnego. Standaryzacja wszystkich elementów graficznych zarówno tych zastanych jak i opracowanych od podstaw zajęła sporo czasu, jednak dała podwaliny dla uporządkowanego systemu, jakim marka posługuje się do dzisiaj. Istniała również potrzeba stworzenia niektórych oryginalnych elementów. Powstało wówczas standardowe logo, ale także motyw graficzny, ikonografia, odznaki, ilustracje i materiały drukowane. Całość została zawarta w obszernym brandbooku, który także został wyprodukowany fizycznie w wersji premium.

#funkcja 

Artystyczna Podróż Hestii

UVMW

Głównym motywem graficznym kampanii Artystycznej Podróży Hestii były wizualne formy prezentacji danych statystycznych. Liczby i statystki pozwoliły nam w abstrakcyjny sposób opowiedzieć o sile i pozycji Artystycznej Podróży Hestii. Powstało kilkanaście komunikatów, które poruszały różne aspekty związane z konkursem. Opowiadały o rynku sztuki i pozycji APH względem innych instytucji, o tym jakich sztuk wizualnych brakuje w zgłoszeniach oraz o tym kiedy i jak się zgłaszać i jakie nagrody czekają na zwycięzców.

#grand prix 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

STGU

Partnerzy

Arctic Paper

Munken Paper

Pan

Patroni medialni