Uniwersytet Gdański / nowe logo uczelni

nazwa / tytuł projektu

Uniwersytet Gdański / nowe logo uczelni

autor / studio projektowe

Studio Spectro

edycja konkursu

2020/2021

opis

Nasze studio zostało zaproszone do zamkniętego konkursu (wraz z innymi 4 trójmiejskimi studiami) na nowy znak Uniwersytetu Gdańskiego, który wygraliśmy. W nowym logo zawarliśmy nowoczesną i czytelną typografię, mocny, progresywny kolor oraz estetyczne i funkcjonalne pierwszych liter z nazwy wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Najpierw doceniło nowy znak jury złożone z ekspertów w dziedzinie projektowania (m.in. z gdańskiego ASP), następnie spotkał się z aprobatą pracowników uczelni i po dopracowaniu został przyjęty przez Senat UG zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się). Uczelnia zyskała nowy znak - zalążek nowej identyfikacji wizualnej. Oficjalny znak uczelni był niezbyt fortunny wizualnie – z przyciężkim dużym "U" z wpisanym w nie "G". Jego elementy były nieczytelne przy skalowaniu, nie było też jasnych wytycznych co do stosowania znaku oraz panował chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi. W tym roku skończyły się także obchody 50-lecia uczelni, na które został wcześniej specjalnie zaprojektowane zupełnie inne, okazjonalne logo używane w ciągu minionego roku. Żaden z tych znaków nie uwzględniał jednak ważnych dla uniwersytetu wartości, jak np. dwa krzyże, nawiązujące do herbu Miasta Gdańska. Powstała więc potrzeba stworzenia nowego znaku uczelni. Nowe logo miało być także punktem wyjścia do zaprojektowania nowoczesnej i spójnej identyfikacji wizualnej, którą właśnie kończymy. W wytycznych odnośnie tego, co ma się zawierać w nowym znaku było kilka elementów: heraldyka Miasta Gdańska (dwa krzyże ), litery "U" i "G", nawiązanie do morskości, korona oraz tarcza. Mocno szukaliśmy rozwiązania, które w prosty sposób ujęłoby te wszystkie elementy, a jednocześnie było proste, czytelne i nowoczesne. Doszliśmy do wniosku, że musimy w pewien sposób "połączyć" krzyże oraz litery "U" i "G" w "jedno" żeby móc zachować myśl, o którą nam chodziło i udało nam się uzyskać zamierzony efekt. :) Wychodząc od tego bardzo konkretnego pomysłu, uzyskaliśmy bardzo konkretną formę. Dodaliśmy do wypracowanego znaku jeszcze przestrzeń negatywową, co pozwoliło na zbudowanie charakterystycznego klimatu i jest punktem wyjścia do rozwinięcia w identyfikacji. Liternictwo połączone z dwoma pionowo ułożonymi krzyżami wpisaliśmy w kształt tarczy. Długo szukaliśmy też typografii, która będzie spójna z nowoczesnym znakiem, będzie czytelna i dobrze zaprojektowana. Najlepszy okazał się krój Obibok od Laic Type. Zmodyfikowaliśmy w logotypie kilka newralgicznych miejsc, gdzie była potrzeba dopracowania czytelności i skalowalności. Bardzo ważny był dla nas także kolor – zdecydowaliśmy się na mocną i nowoczesną ultramarynę, która nawiązywała do ważnej dla uczeni morskości i wprowadzała świeżość w logo. Istotna dla nas była także wersja negatywowa znaku – zdecydowaliśmy się na obrys w tarczy, zostawiając tym samym podobne odczucia estetyczne co do pozytywowej wersji sygnetu.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN