nominacje

Abakanowicz – wszyscy jesteśmy strukturami włóknistymi

Yo Studio Marcin Markowski

Projekt katalogu Abakanowicz – wszyscy jesteśmy strukturami włóknistymi, w swoich rozwiązaniach formalnych jest próbą odniesienia się do twórczości artystki, a także tytułu wystawy, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Poznaniu. I tak, w projekcie znajdziemy formy będące graficzną reprezentacją tytułowych struktur włóknistych. Między innymi, na okładce zastosowano ręcznie klejoną surową jutę. Dzieki takiemu rozwiązaniu, każdy egzemplarz ma nieco inną formę. Różnice wynikają z nieregularnej struktury materiału, który w sposób niebudzący wątpliwości związany jest z twórczością samej artystki.

#Forma 

Bell Air. Leon Podsiadły

Grupa Projektor

Projekt graficzny albumu "Bell Air. Leon Podsiadły" Klient: Fundacja Art Transparent Format:205x275mm Oprawa: twarda, albumowa Katalog został podzielony merytorycznie na kilka części, każda z nich została wydzielona innym rodzajem papieru bądź pomniejszoną wkładką Katalog upamiętnia historię życia i twórczości wrocławskiego artysty Leona Podsiadłego. Jest także dokumentacją wystawy BEL AIR, która miała miejsce w 2017 roku we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta – przywołującej klimat pobytu rodziny Podsiadłych w Afryce. Album prezentuje m.in. fotografie, rzeźby i grafiki zainspirowane pobytem w Gwinei w latach 1965-1970, a także oryginalne rzeźby afrykańskie.

#Forma 

Catalogue of Incunabula in the National Library of Poland

Aleksandra Toborowicz

Opublikowany w języku angielskim dwutomowy katalog inkunabułów Biblioteki Narodowej prezentuje, szóstą pod względem wielkości w Polsce, kolekcję piętnastowiecznych druków (1034 dzieła w 1131 egzemplarzach). Jej opracowanie wpisuje się w przedwojenną tradycję badań najstarszych zabytków drukarstwa. W katalogu zostały opracowane inkunabuły z ważnych kolekcji historycznych. Drugi tom katalogu posiada rozbudowany aparat naukowy, ułatwiający korzystanie z ponad tysiąca szczegółowych opisów katalogowych. O PROJEKCIE: Idea projektu nawiązuje do stylistyki pierwszych renesansowych druków i typografii – zarówno w doborze materiałów: eleganckiego ręcznie wytwarzanego papieru okładki oraz stron środka, poprzez nawiązanie do inicjałów, które są motywem przewodnim projektu, jak również oryginalny i rzadko spotykany dziś sposób zadruku tytułu na okładkach – wykonany w starodawnej technice druku typograficznego. Subtelne wytłoczenie renesansowej siatki layoutu w technice suchego tłoczenia dodaje projektowi elegancji oraz wzmacnia historyczne odniesienia. Użyty w publikacji font Adobe Jenson Pro również nawiązuje do pierwszych dziełowych krojów pisma wykutych w Wenecji przez Nicolasa Jensona około 1470 roku. Bordowy kolor elementów porządkujących publikację (inicjały wytłoczone na okładkach oraz głównych przekładkach) oraz akcentów (wyróżnienia ważniejszych sekcji, przypisy, odniesienia do przypisów) silnie kontrastuje z czernią body tekstu. Papier użyty do produkcji okładek Arches White 400 g/m2 jest najwyższej jakości produktem wykonanym w 100% z bawełny. Dzięki tradycyjnym metodom produkcji papier posiada szorstką i harmonijną teksturę, zbliżoną do papieru ręcznie wytwarzanego. Układ typograficzny również nawiązuje do rozwiązań historycznych z czasów inkunabułów. Największym wyzwaniem było zaprojektowanie layoutu – hierarchii i układu typograficznego skomplikowanego, specjalistycznego i wielowątkowego oraz bardzo obszernego materiału tekstowego przy jednoczesnym ograniczeniu liczby stron. klient: Biblioteka Narodowa rok wydania: 2020 SPECYFIKACJA oprawa: miękka, szyto-klejona typu otabind format: 168 x 240 mm liczba stron: 1080 (tom 1: 704, tom 2 : 392) kroje pisma : Adobe Jenson Pro, Incunables druk: Marceli Sp. z o.o., Warszawa nakład: 250 okładka: Arches White 400 g/m2; suchy tłok – linie, tekst tytułu – druk typograficzny papier środek: Munken Premium Cream 1.3, 90 g/m2 zadruk środek: 2+2 (black + Pantone 199 U) czerwone nici

#Forma 

ECF CAMERIMAGE / branding

TOFU Studio

W ramach zamkniętego konkursu dla Europejskiego Centrum Filmowego CAMERGIMAGE, przygotowaliśmy koncepcję brandingową opartą na prostym przetworzeniu formy ekranu, kadru powiązanych i określających od dawna festiwal CAMERIMAGE. Dodatkowo logo formą nawiązuje także do architektury. Znak wykorzystujący variable fonts ma celowo niezdefiniowaną i niejednoznaczną formę, z płynnie zmieniającą się perspektywą która daje dużo możliwości szczególnie w sferze filmu oraz animacji. Dodatkowo stwarza możliwość elastycznego i kreatywnego wykorzystania we wszelkiego rodzaju printach i materiałach 2D, nie zatracając zupełnie nic ze swojej tożsamości. Całość wspiera przygotowany także w oparciu o zmiany perspektywy Key Visual. Konkurs został finalnie nierozstrzygnięty.

#Forma 

EXPERYMENT / rebranding

TOFU Studio

Przygotowaliśmy całościowy rebranding dla Centrum Nauki EXPERYMENT.

#Forma 

Hearts Pub

Michał Markiewicz

Zakres projektu: Nazwa, Strategia, Logo, Identyfikacja wizualna, Ilustracja, Animacja, Strona internetowa Zespół: Naming & Strategy: Michał Markiewicz Art direction & Graphic Design: Michał Markiewicz Illustration & Animation: Kasia Olejarczyk Web Design: Kamila Figura Web Development: Sebastian Wojdakowski Project Photoshoot: Justyna Niwińska O Hearts Pub: Hearts Pub to pierwszy w Gliwicach pub gamingowy. Położony w pobliżu osiedla akademickiego lokal jest miejscem, w którym z dala od zgiełku można spotkać się ze znajomymi, zagrać w grę planszową lub pograć na konsoli. O Projekcie: Głównym celem projektu była odpowiedź na złożoną tożsamość marki. Z jednej strony Hearts Pub to tradycyjny pub w najbardziej dosłownym i klasycznym tego słowa znaczeniu. Z drugiej strony, równie istotnej, jest to pub gamingowy. Intencją było połączenie tych dwóch koncepcji, w jedną logiczną i spójną całość. To nie jest pub gamingowy, który wygląda jak tradycyjny pub. To nie jest tradycyjny pub, który wygląda jak pub gamingowy. To jedno i drugie. Odbiorca ma doświadczać obu tych cześci jednocześnie. Język wizualny zbudowany jest na zasadzie przenikania się kontrastujących elementów. Czy chodzi np. o firmowe liternictwo gdzie kaligraficzny serif krzyżuje się z geometrycznym monospacem, czy o ilustracje, gdzie odręczne rysunki uzupełniane są przez pixelowe retro ikony. Zasada ta jest stosowana na każdej płaszczyźnie systemu. Odbiorca zawsze będzie odbierał obie te kluczowe cechy jednocześnie. Kiedy myśli się o pikselach, glitchu, oldschoolowych grach, nowych grach, a z drugiej o tradycyjnym pubie, piwie, ciemnym drewnie, ciepłych wnętrzach, oczywistym jest zauważenie dużego kontrastu czy dysonansu. Celem naszego procesu, była próba udowodnienia, że w tym przypadku, mogą one razem współistnieć. www.hearts.pub O Projekcie strony internetowej: Strona ma za zadanie zaprosić klienta do gry jeszcze zanim oświetli go neon wnętrza pubu przy pierwszej wizycie. Wykorzystując motywy charakterystyczne dla gier online w połączeniu z pixelowym stylem użytkownik przy pierwszym spotkaniu z marką widzi, że nie trafił na tradycyjną stronę i że ma do czynienia z nietuzinkowym pubem. Fantazyjnie przemyślany i zaprojektowany branding Hearts Pub bawi go w każdej części pubu, dlatego też strona kontynuuje ten motyw. Jak w świecie Alicji, nie wiadomo od razu co kryje się po wejściu na stronę, musisz zaryzykować... zagrasz?

#Forma 

Identyfikacja wizualna 38. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino!

barrakuz

Chciałabym zaprezentować projekt KV 38. Międzynarodowego Festiwalu Młodego Widza Ale Kino! Jest to jednocześnie oprawa festiwalowa tegoż wydarzenia. Kilka słów o projekcie. Po pierwsze - odejście od multi szczegółowości poprzedniej identyfikacji, z zachowaniem pewnej powtarzalności, tym samym, mamy tu festiwal 'patrzenia', gdzie moją główną inspiracją były: - sztuka kolażu - surrealizm i wyobraźnia - Alexander Calder - jeden z głównych przedstawicieli sztuki kinetycznej. Tworzył malarstwo abstrakcyjne, barwną grafikę oraz słynne formy przestrzenne, przeważnie metalowe, najpierw statyczne, potem ruchome. Stąd nawiązanie do RUCHU. KINETYKI. PATRZENIA. BYCIA W CIĄGŁYM RUCHU, jak to mają dzieci w nawyku. :) Od patrzenia rozpoczyna się widzenie, od widzenia zaczyna się OBRAZ. Uchwycenie elementów będących w ruchu. Postawiłam na lekko uwypukloną propozycję, z wrażenia wielowymiarową, lekką, z niesamowitą możliwością do modyfikacji, gdzie każdy z elementów i oczy możemy zmiksować w nowy sposób. W ramach identyfikacji powstały również broszury i programy dla dorosłych i dzieci.

#Forma 

Kiwi Garden

Punkt Widzenia

Kiwi Garden – Coffee Roaster / Tea Selection to seria kaw i herbat z różnych regionów świata. Celem było stworzenie charakterystycznego, kolorowego i optymistycznego opakowania. Motywem przewodnim marki w naturalny sposób stały się ptaki. Użyliśmy tych samych geometrycznych kształtów i kolorów aby stworzyć inny wzór dla każdego z opakowań. Pozwoliło to jednocześnie zachować charakterystyczną linię graficzną i odróżnić opakowania. Każda ilustracja to ptak żyjący w danym regionie lub nasza artystyczna jego wizja : ) W tej chwili pod marką Kiwi Garden znajdziemy 15 kaw, 7 herbat, i czekoladę.

#Forma 

KOFIKADA

TOFU Studio

Dla palarni kawy KOFIKADA z Olsztyna przygotowaliśmy serię opakowań dedykowanych linii produktowej przypisanej skandynawskiemu sposobowi palenia kawy. Aby podkreślić nordycki charakter tych produktów, stworzyliśmy trzy postaci trolli, nadaliśmy im imiona oraz przygotowaliśmy dedykowane ilustracje, które zostały umieszczone na opakowaniach i wykorzystane w całej komunikacji. I tak KAWOSZ, SMAKOSZ i KONESER stali się bezpośrednimi ambasadorami kawy naszego Klienta.

#Forma 

Grafika nagrodzonego

Mikrogorzelnia

UVMW

Zadaniem studia było stworzenie identyfikacji wizualnej która podkreśli korzenie marki, to jak powstała i kto ją założył. Klient chciał dostać projekt świeży, niestandardowy, być może kontrowersyjny. Mamy do czynienia z produktem o najwyższej jakości, robionym w sposób rzemieślniczy. Identyfikacja oraz design opakowań musi iść z tą jakością w parze, ale bez powielania schematów. Mikrogorzelnia to nowa marka z segmentu alkoholi premium założona przez 12 przyjaciół. W identyfikacji chcieliśmy podkreślić zarówno oddolny, nieformalny charakter jej powstania, jak i wysoką jakość oferowanych produktów. Chcieliśmy wprowadzić na polski rynek trochę świeżego powietrza, zrobić projekt który nie będzie zachowawczy. Uniknąć myślenia o projekcie alkoholu premium w kontekście drogi = złoty, co niestety często jest pierwszym wyborem w tym segmencie alkoholi. Logotyp Mikrogorzelni metaforycznie przedstawia mit założycielski marki. Zaprojektowaliśmy formę, w której każdy z dwunastu wspólników reprezentowany jest przez cyfrę 1, ponieważ każdy z nich jest odmienną, wyjątkową osobowością, jednak tak samo ważną. W efekcie powstała dynamiczna forma, splot cyfr przypominający słońce, a jako jego fundament litera M. Litera M zawiera ponadto wcięcie przypominające kieliszek. Całość oparta jest o prosty w formie font grotesk. Pierwsze dwa produkty wprowadzone przez Mikrogorzelnię na rynek to wódka czysta żytnia oraz gin z polskich botaników. Podkreślając identyfikację wizualną marki, postanowiliśmy w designie opakowań połączyć czystą, prostą etykietę frontową, z psychodeliczną ilustracją wewnątrz butelki. Każdy z założycieli marki wybrał jeden z atrybutów, z których została zbudowana ilustracja towarzysząca wódce. Ilustracja dotycząca Ginu opowiada natomiast o składnikach, zawiera wizerunki wszystkich 11 polskich botaników użytych do stworzenia unikatowej receptury. Każda z etykiet jest ręcznie numerowana, zawiera dedykowany serii znaczek. Opakowania zawierają elementy tłoczone, lakierowane podkreślające charakter marki premium. Dla nas ważne jest to, że klienci marki wielokrotnie podkreślali, że mają do czynienia z świetnym designem (i to zarówno osoby z grup wiekowych 20-30 jak i 60+). Osoby recenzujące produkty Mikrogorzelni także podkreślały design, który w ich odbiorze był czymś świeżym i w Polsce niespotykanym. Czyli cel aby świetna jakość produktu szła z nietuzinkowym podejściem w sferze designu został spełniony

#Forma 

Rebranding Otodom

Kommunikat

W ciągu ostatnich lat OTODOM umocnił pozycję lidera na rynku nieruchomości, stając się wyborem 1 zarówno dla prywatnych nabywców, najemców i sprzedających, jak i poważnym partnerem biznesowym dla całej branży nieruchomości. Marka już dawno przestała się kojarzyć z “tablicą ogłoszeniową”, rozwinęła nową strategię Customer-centred data-driven INDUSTRY LIGHTHOUSE, w której rola marki została zdefiniowana na nowo jako FRIENDLY ADVISOR. Marka potrzebowała nowego języka wizualnego, który wyraziłby jej nową rolę i ambicje, pokazał ją jako nowoczesną i odważną, a jednocześnie stworzył przestrzeń do wyrażania jej komunikacyjnego assetu - EMOCJI. Komunikacja wizualna w branży nieruchomości jest mocno osadzona w stereotypach. Większość graczy na tym rynku posługuje się ikoną domku reinterpretowanego na dziesiątki sposobów. W żadnym razie nie chcieliśmy wejść na tę drogę. Uprościliśmy maksymalnie symbolikę domu, usuwając zarys dachu i dochodząc do możliwie najbardziej elementarnej formy, jaką jest kwadrat. Zaczerpnięty z planów architektonicznych kwadrat jako symbol domu, miejsca do życia, przestrzeni osobistej, własnych 4 ścian. Wewnątrz kwadratu znalazło się koło, rozumiane symbolicznie jako człowiek, konsument będący w centrum zainteresowania marki, ale i sama marka, dla której ten kształt stał się sygnetem zastępującym literę O w logotypie. Siła tkwi w prostocie. Nowy system identyfikacji wizualnej został uporządkowany i oparty na ewolucji, ulepszeniu dotychczasowych identyfikatorów mark. Przeszedł także rewolucję, która uzupełniła je o nowe elementy. Dzięki dynamicznemu brandingowi, marka Otodom zyskała nie tylko bardziej profesjonalny charakter, ale także czytelny i nowoczesny wymiar. Wykorzystanie elementarnych kształtów dało nieograniczone możliwości wykorzystania ich kreatywnie. Proste zabiegi działające jednak w synchronizowany sposób sprawiają, że branding jest przyjazny, pojemny i odważny, czyli w sam raz dla lidera. Nowy logotyp zyskał odważny charakter i stworzył miejsce do dynamicznych komunikatów przez wymienianie symbolu na ikony nawiązujące m.in. do emocji. Identyfikacja została zdefiniowana także przez ruch, oraz wizualizacje danych, które stały się charakrterystycznym elementem brandingu. Cały system został zdefiniowany przez Brandbook, który powstał także w wersji online, gdzie zarówno zasady używania jak i autoryzowane pliki są dostępne dla współtwórców marki Otodom. Rebranding miał swoją premierę wraz z kampanią telewizyjną stworzoną przez Leo Burnett. Nowa identyfikacja wizualna została zaadaptowana przez agencję na potrzeby spotów dokładnie w taki sposób, jaki był naszą intencją jako twórców. To najlepszy sprawdzian, jeśli branding jest używany zgodnie z zamysłem podczas implementacji go poza studiem. Dynamicznie zmieniające się logo dało w filmach możliwość plastycznego wyrażenia emocji i skorelowania ich z obrazem video. To działa i co ważniejsze oddziałuje na emocje! Równolegle został opublikowany raport SZCZĘŚLIWY DOM w nowej szacie graficznej. Wszystkie inne działania marketingowe przejmują nowe rozwiązania wizualne. Konsekwentnie i w dynamicznym tempie nowy branding zostaje wprowadzony na wszystkie nośniki i kanały marki. Przy takiej skali i rozpoznawalności jest to niezwykle istotne. Wdrożenie będzie przebiegać etapowo, dlatego na niektórych nośnikach nie widać jeszcze nowego brandingu. Jednak dzięki systematycznej implementacji elementów i funkcjonalnemu brandbookowi online powstała unikalna dla procesu możliwość udostępnienia źródeł i zasad wszystkim zaangażowanym w markę.

#Forma 

Grafika nagrodzonego

Short Waves Festiwal 2021

Uniforma

Short Waves Festival to jeden z najważniejszych polskich festiwali prezentujących filmy krótkometrażowe z całego świata, zabierający głos w ważnych kwestiach. Opracowaliśmy zarówno elastyczny, całoroczny, częściowo animowany system identyfikacji wizualnej Festiwalu, jak i edycji 2021 odbywającej się pod hasłem MirrorMirror. W obliczu niedookreślenia programu, skupiliśmy się na ogólnym charakterze. Aby zaznaczyć zmianę wizerunku Festiwalu postawiliśmy na bezkompromisową czerń i biel, oraz pozornie toporny, gazetowy, ogłoszeniowy sposób komponowania. Bardzo nietypowy w promocji wydarzeń filmowych. Jedynym finezyjnym elementem pozostał logotyp i wywodzące się z niego znaki i emblematy urozmaicające całość. Wersja identyfikacji wizualnej edycji 2021 została oparta na haśle edycji: MirrorMirror. Lustro nie tylko odzwierciedla rzeczywistość, ale ją tworzy co pokazuje kompleksowość funkcjonowania w czasie tu i teraz. Motyw lustrzanego odbicia w puzderku, który buduje key visual, przypatruje się współczesnym nam. W jednym odbiciu klatka z filmu, ale drugie pozostaje nieodgadnione. Powstały 3 plakaty eksponowane w różnym czasie na nośnikach miejskich Poznania: pokazujący zmianę identyfikacji ogólnej Festiwalu, zapowiadający hasło edycji, oraz plakat wizerunkowy edycji z key visualem. Stworzyliśmy też 30-sekundowy animowany spot emitowany w internecie i lokalnej telewizji, promowany przez lokalne i ogólnopolskie media. Ponadto ulotki, obszerny katalog z programem, ścianka reklamowa, torby, naklejki, identyfikatory, smycze, festiwalowe etykiety na kawy i napoje partnerów. Największy nacisk położyliśmy jednak na angażującą obecność w mediach społecznościowych.

#Forma 

Smilebite

Hopa Studio

Smilebite to kosmetyki do prawidłowej pielęgnacji zębów, jamy ustnej i skóry warg. Produkty wyróżniają naturalne składniki i proste kompozycje, które dbają o piękne zęby i usta. Dla nowej marki ze świata kosmetycznego Nutridome stworzyliśmy strategię komunikacji, nazwę, identyfikację wizualną oraz projekt opakowań. Punktem wyjścia dla stworzenia projektu byli odbiorcy. Zastanowiliśmy się jak żyją, czego potrzebują. Wiemy, że klienci Smilebite są świadomymi estetami – dbają o siebie oraz o atmosferę, w której funkcjonują. Łazienki to domowe SPA, w których każdy kosmetyk oprócz tego, że dba o ciało, to również staje się elementem dekoracji. Klienci posiadają już perfumy w flakonach, kremy w dobrze zaprojektowanych opakowaniach, odżywki, szampony. Niestety design popularnych produktów do jamy ustnej, nawet tych droższych, pozostaje niezmienny od wielu lat – są to opakowania, które staramy się bardziej schować niż pokazać. Smilebite jest mocno osadzony w kategorii kojarzonej z nudnym, codziennym, czasami bolesnym obowiązkiem dbania o zęby. My postanowiliśmy, że stworzymy markę, której produkty do pielęgnacji jamy ustnej będą od początku traktowane jak nowoczesne kosmetyki, a nie lekarstwo zalecane przez stomatologa. Postanowiliśmy „przenieść” higienę zębów do świata „wellness” – trendu zdrowego stylu życia i świadomego dbania o siebie. Design oraz składy produktów miały być symbolami zmiany w postrzeganiu kategorii. Założenia i pomysły pozwoliły nam wyjść poza główną komunikację osadzoną w świecie dentystycznym i lekarskim. Aplikujemy rozwiązania graficzne i językowe typowe dla kosmetyków. Logo to dla nas uśmiech i radość – to symbol czystości i optymizmu. Zależało nam, by przede wszystkim utrzymać minimalizm formy znaku. Zachowaliśmy również biel, aby podkreślić funkcje produktów – jasne, czyste zęby zgodnie ze znanym schematem kojarzą się z tym kolorem. W środku opakowania, na zasadzie kontrastu i dla zabawy, ukrywamy pattern – luźne nawiązania do słowa „bite”. Kolor wyróżnia najważniejsze informacje i ciekawe copy, które ma przyciągać wzrok. Postawiliśmy na kroje pisma bezszeryfowe, lekko humanistyczne często stosowane w branży beauty. Mocną stroną Smilebite jest myślenie o tego typu produktach w kontekście rytuałów dla urody. Marka przypomina, że pielęgnacja zębów może być również przyjemnością, bo jej produkty dzięki składnikom i opakowaniom kwalifikujemy do klasy lifestyle beauty. Nazwa kojarzy się jednoznaczenie z uśmiechem, radością, optymizmem, a jednocześnie jest odważna, zadziorna – bardzo w stylu lifestylowym, nawet modowym. Udało się stworzyć opakowanie, w którym motyw nadgryzienia kartonu jest mocno widoczny – choć minimalistyczne z zewnątrz, wewnątrz pokazuje ukryte treści, jest odważne i inspirujące. Mamy nadzieję, że produkty przeznaczone do higieny jamy ustnej przestaną wyglądać tak, jak narzuciły nam to wielkie korporacje przez lata. Wszechobecna czerwień i biel, pani w kitlu dentystycznym, pochylająca się nad biednym pacjentem, który zaraz spadnie z fotela dentystycznego.

#Forma 

System informacji wizualnej dla Browarów Warszawskich

Blank Studio

Browary Warszawskie W 2021 roku Warszawska Wola zyskała piękne, otwarte i przyjazne dla wszystkich miejsce. Budynki mieszkalne, biurowce oraz place miejskie i nowe ulice wypełniły kwartał, który nawet w czasach fabrycznej prosperity był pilnie strzeżonym przez woźnych, niedostępnym dla niezatrudnionych areałem miasta. O dawnej świetności tego miejsca przypominają zrewitalizowane zabudowania dawnego browaru – zabytkowa Warzelnia, Laboratorium, Willa Schiele oraz 170-letnie piwnice Leżakowni. Ważnym założeniem, które pojawiło się podczas projektowania systemu informacji wizualnej dla tego miejsca, było zintegrowanie wszystkich elementów oznakowania z otaczającą architekturą oraz utrzymanie spójnego charakteru przestrzeni. Krój pisma, piktogramy, poszczególne komunikaty i oznaczenia miały harmonijnie współgrać ze sobą oraz z atmosferą budynków. Informacja wizualna pojawia się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektów Browarów Warszawskich. Istotne było, aby mimo odmiennej konstrukcji, determinowanej przez przestrzeń, w której nośniki się znajdują, pozostały one ze sobą spójne – były częścią jednego systemu. Stało więc przed nami nie lada zadanie. Projekt oznakowania został oparty o kilka kluczowych elementów, których celem było podkreślenie charakteru przestrzeni: 1. Typografia: Do zastosowań w ramach systemu informacji wizualnej wybrano 2 dopełniające się kroje: Gordita – geometryczny, bezszeryfowy krój pisma o nowoczesnych detalach, które dają optycznie wyważony, przyjazny styl oraz Vesterbro – atrakcyjny, nowoczesny krój szeryfowy charakteryzujący się dużym kontrastem elementów. Fonty te, ze względu na bardzo odmienny charakter, świetnie sprawdzają się w duecie i wyraziście podkreślają nastrój miejsca (rewitalizacja Browarów Warszawskich to udane połączenie historii i nowoczesności). 2. Autorski zestaw piktogramów:Piktogramy są ściśle związane z krojem pisma Gordita– to na jego bazie zostały zaprojektowane. Piktogramy zbudowano z fragmentów glifów, kształtów liter wybranego kroju pisma. Dzięki temu system informacji wizualnej jest spójny i charakterystyczny dla tego właśnie, konkretnego budynku. Piktogramy budowane z elementów liter mają podobne do nich proporcje, sprawia to, że w komunikatach są niejako przedłużeniem tekstów, harmonijnie z nimi współgrają. 3. Charakterystyczne, ilustracyjne elementy graficzne oraz autorskie kolaże wykonane przy użyciu autentycznych historycznych materiałów związanych z Browarami. 4. Nośniki informacji, których cechą charakterystyczną jest korzystanie z lekkiej wizualnie metalowej kratownicy (dzięki temu nawet duże pylony zyskują industrialny charakter, a jednocześnie nie przytłaczają otaczającej ich przestrzeni).

#Forma 

Grafika zwycięzcy

System oznakowania nowej siedziby Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.

UVMW

W 2020 roku Zespół Szkół Muzycznych nr. 1 otrzymał nową siedzibę a my otrzymaliśmy zadanie stworzenia w niej systemu SIW. Podstawą procesu projektowego było znalezienie rozwiązań formalnych dla SIW wpisujących się w przestrzeń i łączących dwa budynki o skrajnie różnej formie architektonicznej. Projektowany SIW musiał uwzględniać również dwie funkcje obiektu, szkolną (dla uczniów i dydaktyków) oraz publiczną (koncertową) dostępną dla gości z zewnątrz, publiczności i artystów. Z naciskiem na spełnienie potrzeb najmłodszej grupy użytkowników i stworzenie dla nich systemu o przyjaznej i atrakcyjnej formie graficznej. Postanowiliśmy znaleźć w historii instytucji coś co, stało by się elementem wiążącym nową przestrzeń i szkołę z tradycjami. Zainspirowały nas afisze koncertowe wiszące w starej siedzibie jako forma idealna do stworzenia wyrazistego systemu informacji. Dodatkowo jest to ciekawy element spajający szkołę z nową funkcją publiczną o jaką wzbogaci się szkoła czyli publiczną salę koncertową. W przeszłości koncerty w takich salach były promowane za pomocą takich właśnie afiszy. Stawiamy na nowoczesność i klasyczne afisze zinterpretowaliśmy pod funkcję SIW. Nawiązując do logo ZPSM zależało nam na użyciu kolorów i mocnej plakatowej typografii. Dopełnieniem systemu informacji jest zestaw ikon. Z myślą o uczniach stworzyliśmy zestaw rysunkowych ikon. Takie rozwiązanie pozwoliło nam ocieplić komunikat i dało możliwość wprowadzenia emocji np. uśmiechy na twarzach, odrobinę żartu. Wykorzystaliśmy formy plakatowe. Umieściliśmy je w drewnianych ramach i nawiązując do afiszy koncertowych postanowiliśmy układać je w różnych konfiguracjach o różnym natężeniu i wielkości. ZPSM zyskało przyjazny system oznakowania, który świetnie wpisuje się w przestrzeń, nie zaburza jej. Jest zmienny - w razie potrzeby kaskady plakatów mogą zmieniać swój układ, można także wieszać kolejne elementy. Szkoła to żywa instytucja - całość została przemyślana tez w ten sposób, że jeśli zajdzie potrzeby wymiany nośnika - jest to proste, wystarczy wydrukować plakat lub zamówić ramę. Nie trzeba produkować drogich, trudnych do wykonania nośników informacji. Dodatkowo co ważne cały projekt był niedrogi - było to kluczowe gdyż szkoła operuje budżetami publicznymi, a w obliczu pandemii oraz innych gigantycznych wydatków musieliśmy brać pod uwagę koszta. Udało się mimo to spiąć wszystko w przyjazny i wykonany na najwyższym poziomie projekt. Staraliśmy się także przełamać schematyczne myślenie o systemach oznakowań, pokazać, że można trochę nagiąć pewne zasady o ile pozwala na to dana sytuacja. Projekt został nagrodzony złotą nagrodą European Design Award oraz główną nagrodą Polish Graphic Design Award w kategorii systemów informacji.

#Forma  #Projekt Roku 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU