nominacje

„Rękopis z pudła”: skazani przepisują powieść bestsellerowego autora

Grupa Projektor

Akcja społeczna zainicjowana w maju 2021 roku przez Fundację Zmiana wraz z popularnym pisarzem kryminałów Wojciechem Chmielarzem i Wydawnictwem Marginesy. Celem akcji była pomoc w resocjalizacji skazanych oraz zebranie funduszy na działalność statutową fundacji, tworzącej księgozbiory i biblioteki więzienne. W ramach akcji „Rękopis z pudła” kilkanaścioro skazanych przepisało najnowszy kryminał Chmielarza, pt.: „Wilkołak”. Oprawiony rękopis był dostępny przedpremierowo na aukcji, a zwycięzca licytacji mógł zapoznać się z treścią książki już na tydzień przed jej oficjalną premierą. Rękopisy zostały oprawione w kunsztowny sposób przy zachowaniu najlepszych tradycji sztuki bibliofilskiej. „Wilkołak” to pierwsza książka wydana w ramach projektu społecznego Fundacji Zmiana “Rękopis z pudła”. Wiele badań wskazuje na to, że przepisywanie zwiększa zrozumienie tekstu, bo potrzebna jest do tego większa aktywność mózgu. Należy się wyciszyć, skupić i wnikliwie przeczytać treść, by nie popełnić błędu. To dużo intensywniejszy kontakt z książką niż czytanie, a już samo czytanie ma właściwości resocjalizacyjne. W ramach projektu „Rękopis z pudła” będą publikowane książki przepisane i zilustrowane przez więźniów. W ramach akcji powstało wideo propagujące akcję: https://www.youtube.com/watch?v=eJ-QOqIG2No seria grafik na potrzeby promocji w social mediach oraz specjalnie zaprojektowany futerał na rękopisy skazanych. Video case: https://www.youtube.com/watch?v=B0iWoB7JfqQ Copy&Art - NIENAUTNOWAK (Krzysztof Nienałtowski, Paweł Jan Nowak) Copy/account manager - Lila Nienałtowska Dizajn: Grupa Projektor Wykonanie książki: Marceli Printery

#Impakt społeczny 

116 111

Uniforma

Identyfikacja wizualna 116 111 - Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Projekt powstał w ścisłej współpracy z psychologami z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, a decyzje projektowe były w 100% podporządkowane właściwej komunikacji z dziećmi stającymi w obliczu najcięższych problemów: psychicznych, życiowych, rodzinnych, czy środowiskowych. Logo przedstawia uśmiechniętą twarz dziecka wychodzącą z mroku. Identyfikacja wizualna musiała jasno mówić: “rozumiemy Was i nie oceniamy”. Istotne było staranie się, by mówić językiem dzieci przechodzących trudny okres. Bez infantylizacji. Stąd rozedrgana typografia, nerwowe przekreślenia i niedbałe ilustracje kojarzące się z zapiskami na tyle zeszytu, lub w osobistym pamiętniku. W ramach projektu powstała identyfikacja wizualna, szablony plakatów, szablony social media i projekt strony internetowej.

#Impakt społeczny 

Duos Festival

Noviki Post Studio

Festiwal Sztuki i Edukacji DUOS czyli wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy artystami ze Szczecina i kenijskiego hrabstwa Kilifi. Ideą festiwalu jest współpraca polskich i kenijskich artystów podczas realizacji wspólnych projektów. Artyści zaproszeni do udziału w Festiwalu reprezentują różne dyscypliny sztuki: malarstwo, rzeźbę, taniec, performans, muzykę, wzornictwo, modę, film, fotografię, architekturę, street art. Polsko-kenijskie DUOS (DUETY) pracują razem w Kilifi, w Kenii. W ciągu trzech tygodni muszą się poznać, zdefiniować i zrealizować wspólny projekt. Podczas pracy angażują do swoich przedsięwzięć lokalną społeczność, rzemieślników oraz studentów Pwani University. Każdy DUET ma swoje wydzielone miejsce do pracy: miejscową szkołę, uniwersytecką salę, ulicę, mur w dzielnicy Mnarani, pracownię lokalnego malarza. Dzięki temu ich działania są dostępne dla innych członków społeczności i widoczne dla szerszej publiczności, a postępy w pracy można obserwować dzień po dniu. Efekty tej niezwykłej 3-tygodniowej współpracy prezentowane są na ogólnodostępnym Festiwalu. Festiwal DUOS to 3-dniowe święto obejmujące kino plenerowe, koncerty, spektakle, gry i zabawy dla dzieci, wystawy, wycieczki z przewodnikiem i prezentacje pracowni. Identyfikację graficzna projektu, stronę internetową, projekty druków, ubrań, materiałów plastycznych, tekczek plastycznych dla dzieci tworzy studio Noviki

#Impakt społeczny 

Grafika nagrodzonego

Extinction Claims

Gabriela Baka

Extinction Claims Identyfikacja wizualna do wystawy i związanych z nią wydarzeń  Opis projektu: Nasza planeta stoi w obliczu globalnego kryzysu wymierania, którego nigdy nie widziała ludzkość. Naukowcy przewidują, że w nadchodzących dziesięcioleciach ponad milion gatunków jest na drodze do wyginięcia. Jednym z głównych wyzwań w walce z masowym wymieraniem jest brak świadomości społecznej i sprawczości obywatelskiej. W tym projekcie artysta Paolo Cirio łączy koncepcję prawną „osobowości środowiskowej” z teorią prawną „prawa natury”, opierając się na sporach dotyczących zmian klimatycznych, ustawach o ekobójstwie i globalnych traktatach klimatycznych, aby zapewnić prawa i ochronę świata przyrody.  Cirio ma na celu prawne oskarżenie międzynarodowych koncernów naftowych, gazowych i węglowych, które celowo wyemitowały ponad 70% wszystkich gazów cieplarnianych, powodując rozległe szkody w ekosystemach Ziemi i gatunkach zależnych od nich w celu przetrwania, a wszystko to z zamiarem ukrycia swoich zbrodni dekady.  Kluczowe zestawienia danych przez Carbon Majors (https://climateaccountability.org/) pokazują, kto i w jakim stopniu jest odpowiedzialny za klimatyczne kryzysy. Na wykresach powiązane zostały dane z głównych firm naftowych, gazowych i węglowych, są one łączone z zagregowanymi danymi na temat masowych wymierań z Czerwonej Księgi IUCN (https://www.iucnredlist.org/), aby obliczyć, w jaki sposób świat przyrody jest ekonomicznie i prawnie uprawniony do odszkodowania od firm, które świadomie powodują zagładę gatunków i ekosystemów.  Dane dotyczące odszkodowań za poszczególne zagrożone gatunki są formatowane na potrzeby platformy internetowej z obrazami gatunków o atrakcyjnym wyglądzie. Integrując naukę, big data, projektowanie i tworzenie sztuki, Extinction Claims bezpośrednio angażuje opinię publiczną w zrozumienie skali i zakresu kryzysu wymierania, przed którym stoi nasza planeta.  Wystawa Extinction Claims jest współtworzona przez Baltan Laboratories w Eindhoven (https://www.baltanlaboratories.org/) i MediaMatic w Amsterdamie (https://www.mediamatic.net/).  Identyfikacja wizualna: Stworzony język graficzny jest prosty i plakatowy. Użycie grubego i skondensowanego fontu Formula Condensed wywołuje skojarzenia apletu, protestu. Krój swoją blokowatością nawiązuje do starych drewnianych trzcionek używanych w politycznych ulotkach. Odważna i krzycząca typografia została zestawiona z klasycznym, edytoryjnym Times New Roman, który dodaje powagi oraz zaufania do podawanych informacji.  Główną cechą identyfikacji jest kontrast i prostota, uwidocznione w użyciu czerni i bieli, cienkich lini oddzielających bloki tekstowe oraz wyborze fontów. Elementy te tworzą geometryczne, nabite informacjami widoki, które zostały zestawione ze zdjęciami zagrożonych gatunków zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku.  Aby podkreślić aspekt wymierania i ulotności życia w materiałach digitalowych została stworzona i zastosowana animacja, w której wizerunki zwierząt i roślin rozpadają się na małe ulatniające się kropeczki.  Zastosowany efekt mimo swej wizualnej atrakcyjności wzmaga poczucie pilności i reakcji na ten problem oddziałując emocjonalnie na widza. Na naszych oczach w dosadnych sloganach pojawiają się zamaskowane wizerunki zwierząt. Zabieg ten pomaga w połączeniu warstwy informacyjnej z emocjonalną. Typograficzne maski odsłaniają urocze zdjęcia, które na końcu zamieniają się w chmurę i zniknąć.   W skład stworzonych akcydensów wchodzą plakaty, materiały do social media, wykładów, zwiastuny do kina, torby, elementy do aranżacji wystawy oraz jej komunikacji.  Strona projektu: https://www.extinction-claims.com/ Stworzone z pomocą Łukasza Podolaka. 

#Impakt społeczny 

Healing Jokes

Jakub Pionty Jezierski

HEALING JOKES Memy odgrywają wyraźną rolę w proteście; wydają się być wobec dzisiejszego oporu tym, czym były „plakaty polityczne” wczoraj – ucieleśnieniem wspólnych idei w społeczności. — Metahaven: Can Jokes Bring Down Governments? Memes, Design and Politics, 2013 Prezentowane memy i transparenty są swoistą kroniką zdarzeń, od wyborów parlamentarnych w 2019 roku, przez Młodzieżowe Strajki Klimatyczne, protesty związane ograniczaniem praw kobiet, środowisk LGBT+ po pandemię 2020 roku. Wyabstrahowane, przeskalowane, umaterialnione, mają za zadanie sugestywniej “mikrodozować” swój wpływ. Wystawa jest próbą odpowiedzi na nasuwające się pytania: Czy memy mogą wpływać na wyniki wyborów parlamentarnych lub prezydenckich? Czy mogą być lepszym źródłem informacji niż media mainstreamowe? Czy mogą zrobić z nas antyszczepionkowców albo skłonić nas do działania? Czy mogą uratować świat przed katastrofą klimatyczną, zmniejszyć strach i apatię i czy mają w sobie leczniczą moc? Wystawa prezentowana była w ramach Poznań Design Festiwal 2021, 10-19.09.21

#Impakt społeczny 

Identyfikacja wizualna charytatywnej aukcji "Refugees Welcome 2021" dla Fundacji Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

deal design • studio

Deal design • studio po raz drugi odpowiedzialne było za projekt identyfikacji wizualnej dla charytatywnej aukcji sztuki “Refugees Welcome” organizowanej przez Fundację Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W roku 2021 położyliśmy nacisk na projekt, który będzie zróżnicowany, wyrazisty i pozwoli silniej oddziaływać w przestrzeni internetu. Zależało nam na budowaniu w polskim społeczeństwie pozytywnego przekazu dotyczącego tematyki uchodźczej w opozycji do narracji jaka obowiązuje aktualnie w dyskursie politycznym. Uważamy, że naszym obowiązkiem jako projektantek i projektantów jest aktywne zaangażowanie i praca na rzecz słabszych i wykluczonych! Zaprojektowaliśmy serię plakatów, katalog, animacje, elementy towarzyszące wystawie: broszurę informacyjną, wall text, metryczki, oraz elementy strony internetowej i grafiki do SM. typografia: Iskry, Kompan → Laic Type Foundry druk: sitodruk, druk cyfrowy nakład: 45 egzemplarzy rok: 2021 projekt dla: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacja Ocalenie koncepcja i projekt graficzny: deal design • studio / Jan Diehl Michałowski, Jakub Olejnik, Martyna Rudnicka, Tomek Wróbel fot.: Martyna Rudnicka / Marta Ejsmont

#Impakt społeczny 

Lipcowi. Twarze ofiar Obławy Augustowskiej

Łukasz Izert

Projekt graficzny i aranżacji wystawy plenerowej poświęconej poświęconej ofiarom Obławy Augustowskiej z lipca 1945 r.Wystawa „Lipcowi” to pierwsza od wielu lat okazja, by przejść przez bramę tzw. Domu Turka – dawnej siedziby oraz więzienia NKWD i UB, głównego ośrodka terroru komunistycznego w Augustowie oraz miejsca gdzie m. in. przetrzymywani byli Polacy schwytani w lipcu 1945 r. Wystawa opiera się na kolekcji zdjęć portretowych osób zamordowanych przez Sowietów w wyniku Obławy Augustowskiej. Fotografie – nawet jeśli są zniszczone lub w niskiej jakości – stanowią jedyny nośnik, dzięki któremu wizerunki ofiar zachowały się do naszych czasów. Dzięki zaawansowanym technikom rekonstrukcji cyfrowej i koloryzacji wystawa przywraca prawdziwe oblicza tych osób. Stając z nimi twarzą w twarz, można dostrzec rozmiar straty i skalę zbrodni, która w lipcu 1945 r. przerwała życiorysy odważnych młodych ludzi, pełnych pasji i planów na przyszłość.Od lipca 2021 r. „Dom Turka” jest własnością Instytutu Pileckiego, który planuje jego gruntowną renowację, poprzedzoną inwentaryzacją i badaniami archeologicznymi w poszukiwaniu wszelkich śladów po więźniach i ofiarach. W przyszłości zostanie tu otwarta wystawa stała, która upamiętni i opowie historię Obławy Augustowskiej na tle historii Augustowa i Suwalszczyzny w XX wieku.kurator: Bartosz Gralicki projekt: Łukasz Izert zdjęcia: Wojtek Kaszlej. Projekt został wykonany pod koniec sierpnia, ale z przyczyn organizacyjnych premiera odbyła się w październiku.

#Impakt społeczny 

Ondinata: Pieśni dla Ondyny

Karol Tomoki Yamazaki

Charytatywny projekt muzyczny mający na celu wsparcie badań nad lekiem na CCHS oraz szerzenie świadomości o chorobie. CCHS, zwane również klątwą Ondyny, to rzadka, genetycznie uwarunkowana, potencjalnie śmiertelna choroba. Podstawowym objawem zespołu jest niewydolność oddechowa, przede wszystkim podczas snu. Pacjenci z CCHS wymagają dożywotniego wspomagania oddechu. ZAKRES Odpowiadałem za naming, branding, oprawę graficzną albumu w wersji CD, skład książeczek wchodzących w jego skład, wersji cyfrowych albumu, a także projekt UX i graficzny strony internetowej. INSPIRACJA Inspiracją dla projektu graficznego była mistyczna ikonografia europejskich mitologii, surrealizm świata snu, a także estetyka odręcznych ilustracji w XIX-wiecznych powieściach. Noc jest miejscem ukojenia, ale potrafi być też nieprzenikniona, tajemnicza, niebezpieczna. Największym wyzwaniem projektowym okazało się dla mnie uchwycenie tej wieloznaczności i znalezienie równowagi między dwiema przeciwnościami: wagą tematu, tajemnicą i niesłychanym wyzwaniem, jakim jest CCHS zarówno dla chorujących, jak i ich bliskich – a z drugiej strony kojącej natury głębokiego, niezakłóconego niczym, spokojnego snu. ALBUM Dwupłytowy album CD zawiera książeczki w wersji polskiej i angielskiej, zawierające esej Joanny Bator, teksty piosenek, a także autorski tekst założycieli Fundacji, spajający muzykę z osobistymi doświadczeniami rodziców dziecka z CCHS. Dzięki specjalnemu wykrojnikowi, opakowanie jest złożone bez użycia kleju, co czyni je łatwiejszym w produkcji i bardziej przyjaznym środowisku, a także nadaje unikalnego, rękodzielniczego charakteru. Papier użyty w książeczkach pochodzi w 100% z recyklingu. STRONA WWW Strona WWW zawiera komplet informacji dotyczących projektu – biogramy artystów, informacje o dostępnych do kupienia edycjach albumu itp. – a także biogramy dzieci będących podopiecznymi Fundacji, informacje o chorobie i o stanach badań, etc. Minimalistyczne, animowane intro na stronie służy za krótkie wprowadzenie do tematu projektu i natury choroby. Centralną częścią strony jest odtwarzacz audio, umożliwający jednoczesne słuchanie próbek utworów i przeglądanie strony bez przerywania ich w trakcie. Pełny opis projektu i procesu pracy pod załączonym linkiem na Behance.

#Impakt społeczny 

Teksty nie tylko o typografii

Tomasz Bierkowski

Podstawowymi celami tej niekomercyjnej publikacji popularno-naukowej było zwrócenie uwagi na trudną sytuację osób nieheteronormatywnych w Polsce oraz wsparcie organizacji pozarządowej Miłość Nie Wyklucza, która edukuje i walczy o wprowadzenie równości małżeńskiej. Z kolei celem drugorzędnym było upowszechnienie wiedzy z obszaru projektowania. Książka została napisana, zaprojektowanam, wydana, promowana i kolportowana przez jedną osobę – autora projektu. Publikacja była rozsyłana do każdej osoby, która wpłaciła określoną, niewielką kwotę dla wsparcia organizacji Miłość Nie Wyklucza. W przeciągu dwóch miesięcy rozesłano ok. 50 egz., dzięki czemu na konto Miłość Nie Wyklucza wpłynęło ok. 2000 zł.

#Impakt społeczny 

Znikający dyktator

Bartosz Kosowski

Interaktywny portret przedstawiający wizerunek białoruskiego dyktatora, którego postać zmienia się wraz z osiąganiem kolejnych pułapów wpłat. Z każdą wpłacaną złotówką dyktator staje się coraz mniej groźny. W rzeczywistości Łukaszenka pozbawiony atrybutów władzy z groźnego dyktatora w mundurze i z orderami przeistacza się w smutnego, wąsatego pana w podkoszulce. Zebrane środki przeznaczone są na wsparcie ofiar aparatu represji wśród niezależnych białoruskich dziennikarzy oraz odbudowę bazy sprzętowej pierwszej niezależnej telewizji na Białorusi – Biełsat TV, która uległa zniszczeniu lub konfiskacie w czasie zatrzymań i rewizji.

#Impakt społeczny 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU