nominacje

TEDxKatowice Poza zasięgiem

muflon studio / Ada Sowińska / Mateusz Trytek

30 listopada 2019 r. w siedzibie ING Banku Śląskiego odbyła się konferencja TEDxKatowice pod tytułem Poza zasięgiem. Wszystko, co człowiek zdołał kiedyś stworzyć, wcześniej było poza jego zasięgiem - zrobienie pierwszej kreski na ścianach jaskini Lascaux, budowa pierwszego domu w Çatalhöyük, wejście na pokład Santa María, czy postawienie stopy na Księżycu. Podczas wydarzenia wystąpiło 13 prelegentów z całej Polski, którzy zaprezentowali właśnie idee znajdujące się poza zasięgiem - pomysłów i działań, które są tuż za horyzontem naszej wiedzy lub patrzenia na świat. Podążając za myślą, że z początku niektóre idee mogą wydawać się nam szalone lub nieosiągalne, przestrzeń konferencyjna została zaaranżowana w taki sposób, aby każdy z uczestników mógł doświadczyć momentu, w którym sam zdobywa się na odwagę by odnaleźć i zdobyć konferencyjny pakiet, ukryty w różnych częściach przestrzeni wydarzenia. Kierując się bardziej ekologicznymi rozwiązaniami podczas tegorocznej edycji, ważniejsze od możliwości posiadania konferencyjnego pakietu z notesem, plecakiem czy widokówkami, okazało się samo doświadczenie ich zdobycia. Poszczególne elementy zostały ukryte w ciemnych boksach lub podwieszane na takiej wysokości, aby były trudne do zdobycia dla uczestników, którzy musieli wykazać się zręcznością i odwagą by po nie sięgnąć. Dzięki temu uczestnicy nie wracali do domu z nieprzydatnym pakietem, wybierali tylko te elementy, których naprawdę potrzebowali. Punktem wyjścia dla całego projektu klucza wizualnego wydarzenia stały się ilustracje zainspirowane życiorysem, bądź tematem wystąpienia danego prelegenta. Zastosowane elementy graficzne w głównej mierze odwoływały się do idei podążania za nowymi wyzwaniami oraz wynalazkami, które mogą przyczynić się do zmiany świata na lepsze lub zapobiec nadchodzącym zagrożeniom. Ilustracje zostały wykorzystane nie tylko na materiałach drukowanych, pełniły również rolę drogowskazów, ułatwiających odnalezienie konferencyjnych gadżetów. Również w trosce o ekologię zminimalizowano ilość druków, w zamian całą oprawę graficzną uzupełniono o serię animacji postaci, które wyświetlały się zarówno na boksach jak i na scenie podczas wystąpień prelegentów. Wszystkie animacje były mapowane na żywo i bazowały na reakcji publiczności oraz tego, co w danej chwili wyraził na scenie prelegent.

#Idea 

Grafika zwycięzcy

Biały Tunel

Krystian Berlak

Album pt. Biały Tunel, wydawnictwo Alkopoligamia Eksperymentalne wydawnictwo nieznanego dotychczas składu Biały Tunel. Limitowany nakład 5000 sztuk i promocja leżąca jedynie w rękach fanów Alkopoligamii. Czy da się wywołać zainteresowanie odbiorców, kiedy artysta jest całkowicie nieznany i wypromować płytę, której nie jest znany gatunek muzyczny? Da się. Wystarczy obudzić ciekawość, zaangażować i dostarczyć fanom odpowiednich narzędzi, które pozwolą im wywołać buzz w sieci. Przenieśliśmy esperymentalny charakter albumu Na wszystkie etapy komunikacji. Owialiśmy je następnie tajemnicą i pozwoliliśmy fanom alkopoligamii rozwiązywać kolejne zagadki. W celu zapowiedzi albumu posłużyliśmy się cyfrowym kodem, którym zastąpiliśmy typografię. Właśnie za pomocą szyfru odkrywaliśmy kolejne karty: członków zespołu i nazwę. W dniu startu preorderu wystartowała interaktywna strona internetowa, Której tłem był udostępniony fragment jednego z utworów. Punktem kulminacyjnym był jednak sam album. Projekt okładki oparty został na wyliczeniach i siatkach matematycznych. Typografia nawiązywała do tej stosowanej w 60 latach przez specjalistów inżynierii kosmicznej. Album zawierał również specjalny kod, który dawał możliwość sparowania się z innym nabywcą płyty. Po wpisaniu kodu do systemu, użytkownicy otrzymywali dostęp do Ukrytej zawartości tunelu – podstrony, która zawierała niepublikowane utwory, treści, czy beat maszynę opartą na dźwiękach utworów białego tunelu. Proces parowania, a także dostęp do ukrytej zawartości generowały kolejne publikacje w social mediach i podkręcały buzz wokół albumu. Clipy zastąpiliśmy technicznymi animacjami, a w materiałch prasowych posługiwaliśmy się rysunkiem technicznym oraz zdjęciami, na których artyści nie byli dokładnie widoczni. Cała promocja bazowała jedynie na niestandardowych dla tej dziedziny / branży rozwiąniach technologoicznych, co w efekcie przyniosło 100% publikacji w postaci earned media, w tym publikacje w sm. Tuż po premierze, biały tunel znalazł się na drugim miejscu listy sprzedaży olis. Pojawiło się kilkaset publikacji na instagramie i facebooku, a premiera była szeroko komentowana nie tylko w social mediach, ale też w mediach tradycyjnych. Klient: Alkopoligamia.com, Biały Tunel (Ten Typ Mes, Szogun, Bartosz tkacz) Produkcja, management i komunikacja: Kornelia Hećman, hecman.co Projekt graficzny, art direction: Krystian Berlak, Kamil Pietrzak, berlakpietrzak.com

#Idea 

CPN. Znak, Identyfikacja, historia

Hardziej Studio

Znak graficzny CPN (proj. Ryszard Bojar, Jerzy Słowikowski, Stefan Solik, 1967) to już ikona polskiego projektowania graficznego. Książka "CPN. Znak, identyfikacja, historia" to wynik mojej 3 letniej pracy jako projektant i researcher. Książka jest reprintem pierwszej polskiej księgi znaku, która została stworzona dla Centrali Produktów Naftowych. Oprócz zaprezentowania odnalezionych, oryginalnych kart z identyfikacją wizualną postanowiłem opisać skrótowo jej powstanie. Na podstawie wywiadów z twórcami systemu powstał 200-stronicowy album dokumentujący ten jeden z najważniejszych w polskiej kulturze wizualnej znaków. opis wydawcy: Pierwsza w Polsce tego rodzaju specjalistyczna publikacja. Przedruki oryginalnej księgi legendarnego znaku graficznego Centrali Produktów Naftowych opatrzone komentarzem znawcy historii projektowania graficznego i projektanta, Patryka Hardzieja. Autor przez wiele lat dokumentował pracę twórców znaku CPN, Ryszarda Bojara, Stefana Solika oraz Jerzego Słowikowskiego. We wstępie do książki opowiada o tym, jak powstawał znak, przedstawia jego charakterystykę, opisuje też pokrótce historię przemysłu naftowego na ziemiach polskich. Nietuzinkowa publikacja dla wielbicieli projektowania graficznego i nie tylko. Wydanie dwujęzyczne, polsko-angielskie.

#Idea 

Grafika nagrodzonego

Głośni w łóżku, plakat

barrakuz

Koncepcja plakatu do interpretacji przez użytkownika. Kampania „Głośni w łóżku” zainicjowana przez Durex w czerwcu miała zachęcić do wspólnych poszukiwań, odkrywania przyjemności i swobodnej rozmowy o seksie. Jestem w tym projekcie strażniczką niejednoznaczności i niedopowiedzeń - Od początku stworzyć projekt, który będzie subtelny, ale i dynamiczny jednocześnie. Taki, który nie zna płci, a zachęca do zabawy formą. Uwielbiam ukrytą zmysłowość, to jest coś pięknego i chyba to właśnie ona była dla mnie największą inspiracją. Następnie dopiero pojawiły się w tym kontekście stare fotografie, archiwalne druki, kolejno skanowane i kształtowane przeze mnie. Kształty też nie są zupełnie losowe. Bardzo chciałam, żeby plakat, mimo „głośnego” tematu, był subtelny, kultywował dotyk, był ciepły. Kolaż możecie uzupełnić wedle własnej inwencji za pomocą dodatkowych kształtów i słów dołączonych do zestawu. — Celem było zrobienie takiego projektu, który będzie żył w rękach odbiorców, czegoś, co będą mogli stworzyć sami, zbudować tę bliskość elementów i kształtów po swojemu. DLATEGO plakat składa się z bazy – oraz naklejek, do samodzielnego uzupełnienia i osobistej interpretacji tematu bliskości. Dodatkowo wraz z marką DUREX powstały transparentne naklejki z konkretnymi napisami, również do umieszczenia na plakacie. Reasumując – jest to w pełni customowy projekt – pozostawiony wyobraźni odbiorcy. W formacie B2 w super jakości.

#Idea 

IDEA.Wystawa Pracowni Obrazowania Fotograficznego

Krystian Berlak

IDEA to zbiorowa wystawa Pracowni Obrazowania Fotograficznego ASP w Łodzi prezentująca najciekawsze prace, które powstały w ramach zajęć na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Kuratorzy starannie wyselekcjonowali prace wymykające się jednoznacznej klasyfikacji i funkcjonujące na granicach różnych mediów. Plakat do wystawy, tak jak prezentowane dzieła, wymyka się utartym schematom i dyskutuje ze swoim własnym medium. Zwielokrotnione, ułożone na symetrycznym gridzie dane moją charakter "user hostile". Przekazują informacje w sposób mało intuicyjny i nieczytelny, podważając tym samym modernistyczna zasadę bezwzględnej czytelności i funkcjonalności plakatu - pomimo utrudnień w czytelności, frekwencja na wernisażu przerosła oczekiwania kuratorów. Podobnie same prace prezentowane na plakacie były zniszczone i niezgodne z rzeczywistym wyglądem dzieł. Screeny i fotografie zostały umieszczone na plakacie w sposób przypadkowy, a następnie zostały wydrukowane i zmultiplikowane na taniej kserokopiarce. Zniszczone wielokrotnym przetwarzaniem plakaty przeskanowano i ekstrapolowano do formatu B1, następnie zostały wydrukowane na papierze fotograficznym o wysokim połysku. Plakat, jak sama wystawa, jest pewnego rodzaju eksperymentem, jest pytaniem o zasadność tworzenia plakatów w sposób tradycyjny i o zasadność stosowania plakatu w dobie social mediów. Sam w sobie jest pracą towarzyszącą wystawie, nie pozostaje wyłącznie pustym afiszem reklamowym. Podejmuje próbę analizy własnego medium, dyskutuje z przetwarzaniem i nadprodukcją obarazów. Jest IDEĄ, a jego forma jest jej wypadkową. Projekt Graficzny: Krystian Berlak

#Idea 

Island

Patryk Hardziej i Ada Zielińska

Island to projekt zrealizowany przez Patryka Hardzieja i Adę Zielińską. Punktem wyjścia była podróż na Wyspę Wielkanocną i zapoznanie się z kulturą tamtejszego ludu Rapa Nui. Wyspa Wielkanocna to miejsce owiane tajemnicą i nie chodzi tu jedynie o tajemnicze kolosy. Nas najbardziej zainteresowały znaki i prawie już zapomniane pismo tubylców, które można było spotkać w kilkuset-letnich osadach czy miejscach kultu. Znaczenie znaków jest w większości nieodgadnione, a to ze względu na barbarzyńskie najazdy europejczyków od XVIII w. Na podstawie naszych obserwacji i przeprowadzonego na wyspie rekonesansu rozpoczęliśmy pracę nad serią grafik i obrazów, z jednej strony nawiązujących do oryginalnego alfabetu i kultury z Wyspy Wielkanocnej, a z drugiej strony będących współczesną reinterpretacją nastrojów i funkcjonowania tamtejszego społeczeństwa. Projekt jest swoistym oddaniem hołdu pismu, nieskremowanej pierwotnej twórczości i komunikacji w której sztuka i życie codzienne stanowi jedność. Postanowiliśmy podejść do tematu w różnorodny sposób, a przy okazji ograniczając się do minimalnych środków. Dlatego użyliśmy jedynie czarnej i czerwonej farby na naturalnych drewnianych podkładach. Stworzyliśmy także serię asamblaży wykorzystujących kamień. Projekt miał swój finał w postaci wystawy w BWA w Bydgoszczy. Aby projekt był jak najbardziej analogowy plakat promocyjny wykonaliśmy samodzielnie metodą sitodruku.

#Idea 

System informacji wizualnej w biurze The Software House

Blank Studio

Mieszczące się w Starym Urzędzie Pocztowym w Gliwicach biura firmy The Software House, są wyjątkowe pod każdym względem. Dzięki wystrojowi wnętrza, naturalnym materiałom, wszechobecnej zieleni oraz panującej tam swobodnej atmosferze zostało ono uznane za najlepszą przestrzeń do pracy przeznaczoną dla branży IT w konkursie Office Superstar 2018. Rozpoczynając zlecenie mieliśmy nadrzędny cel - wpisać się w te przyjazne dla pracownikowa otoczenie. Dlatego bardzo ważnym było opracowanie idei, która wpasowałaby się w klimat firmy. Pierwszym aspektem, o który zadbaliśmy w trakcie projektowania wizualnych komunikatów było założenie, by nie zdominowały one architektury wnętrz. Przywiązywaliśmy wagę także do tego, by system nawiązywał do przyjacielskiej atmosfery, jaką tworzy firma – dlatego z dużą uwagą słuchaliśmy sugestii Inwestora. Nadrzędnym celem stało się przygotowanie takiego sposobu oznakowania biura, aby był on przyjazny, zabawny i zachęcał do interakcji pomiędzy pracownikami. Zdecydowaliśmy się na nawiązanie kolorystyczne do architektury wnętrz (czerń, sklejka), dobranie czytelnego kroju pisma, zaprojektowanie mapy budynku oraz przygotowanie autorskiego zestawu piktogramów, których kształt nawiązywał do codziennego nazewnictwa, jakie nadawali poszczególnym przestrzeniom sami pracownicy. (Koteł, Okneł, Iluminateł, itp.). Opracowaliśmy także oryginalny zestaw nośników informacji, które umożliwiają użytkownikom manualną interakcję (tabliczki z prostym modułem informacji o zajętości pomieszczenia, którą można zmienić poprzez proste przesunięcie elementu tabliczki - i odkrycie zabawnych zmian, które pojawiają się w prezentowanym na niej piktogramie). Przygotowany zestaw piktogramów jest unikatowy - każdemu ze wspólnie użytkowanych pomieszczeń przypisano 2 ikony - jedną sugerującą, że pokój jest pusty, drugą, że ktoś jest aktualnie w środku i należy zaczekać na zwolnienie pomieszczenia. Prosta przesuwna tabliczka umożliwia zmianę tego statusu. Dzięki bardzo prostym, minimalistycznym i tanim materiałom udało uzyskać się efekt, który odpowiedział na potrzeby Inwestora - system działa, skłania do zabawy i większej integracji pracowników.

#Idea 

The Wall of Sound

panGenerator

Muzyka elektroniczna w przestrzeni publicznej - czyli “dźwiękowe graffiti” stworzone przez grupę panGenerator na Katowice Street Art 2019: Urban Sound. Instalacja stanowi eksperyment z przeniesieniem narzędzi do tworzenia muzyki elektronicznej - w tym przypadku sequencera i samplera - w przestrzeń publiczną, tworząc tym samym otwartą platformę do muzycznej ekspresji dla szerokiej publiczności. Przestrzenna forma instalacji nawiązuje do grafitti, jednak wzbogacona została o dodatkowe warstwy takie jak interakcja, światło i dźwięk. Podstawowym komponentem całego założenia jest heksagonalny moduł elektroniczny, specjalnie zaprojektowany na potrzeby projektu, pozwalający na nagrywanie i odtwarzanie dźwięku - przede wszystkim głosów publiczności. Dzięki połączeniu niezależnych modułów w sieć, możliwe jest komponowanie dowolnych sekwencji muzycznych składających się z uprzednio nagranych sampli. Instalacja pozwala na wspólną zabawę dźwiękiem kilku osób na raz, jak również na swego rodzaju asynchroniczny dialog dźwiękowy - cała “ściana dźwięku” ewoluuje bowiem z dnia na dzień pod wpływem interakcji z publicznością - dodawania przez nią nowych nagrań głosów i modyfikacji ich aranżacji. Instalacja miała swoją premierę 30.11.2019 i dostępna jest do odwołania w holu głównym siedziby Katowice Miasto Ogrodów na pl. Sejmu Śląskiego 2.

#Idea 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU