nominacje

Grafika zwycięzcy

"List" i krój "Transparent"

Kuba Rudziński

Krój pisma TRANSPARENT wziął swoją nazwę od pierwszego zastosowania – znalazł się na transparencie akcji “List”, uwspółcześnionej wersji happeningu Tadeusza Kantora z 1967 roku. Akcja była gestem artystycznego protestu przeciwko próbom zorganizowania wyborów korespondencyjnych w sytuacji pandemii; wyrazem niezgody na działania partii rządzącej, które na szali stawiały bezpieczeństwo obywatelek i obywateli. 6 maja 2020 czternastometrowy list-transparent z hasłem “ŻYĆ NIE, UMIERAĆ” został przeniesiony spod Poczty Głównej pod budynek Sejmu i tam dostarczony do adresata: posłanek i posłów, którzy wnieśli go do Sejmu. Przemarsz „listonoszy” przez puste centrum Warszawy stał się głośny głównie za sprawą represji jakie spotkały uczestników akcji – drakońskich kar finansowych nałożonych przez inspektora sanitarnego. Były odwołania, protesty, skuteczna zrzutka, szerokie wsparcie ze strony wielu środowisk. Dzięki interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich kary z Sanepidu zostały uchylone. Autorem projektu graficznego transparentu, jak i liter wykorzystanych do napisu „ŻYĆ NIE, UMIERAĆ” jest Kuba Rudziński, projektant graficzny, właściciel Studia Lekko, uczestnik akcji. Kształt liter w “Transparencie” wziął się z fascynacji Kuby ręcznie malowanymi tablicami emaliowanymi, które obserwuje i dokumentuje od lat. Litery w kroju “Transparent” w założeniu miały być czytelne oraz widoczne z daleka. “List” trafił do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Prezentowany jest teraz w ramach festiwalu Warszawa w Budowie na wystawie “Coś wspólnego” w Muzeum nad Wisłą. Aktualnie trwają prace nad Funduszem Solidarnościowym. Zgromadzone podczas zbiórki pieniądze zostaną przekazane na wsparcie ofiar cenzury w Polsce: artystek i artystów, aktywistek i aktywistów, którym zabrania się nie tylko wykonywania ich pracy, ale także praktykowania ich obywatelskich praw – do wolności słowa, wolności zgromadzeń, manifestowania poglądów i krytykowania władzy. Font “Transparent” zostanie udostępniony bezpłatnie, na wolnej licencji, do swobodnego użytku przez innych artystów i aktywistów, którzy będą chcieli wykorzystać go w swoich pracach i akcjach obywatelskiego nieposłuszeństwa.

#Impakt społeczny 

21 Postulatów Młodych Ponad Podziałami

Aleksander Znosko

Kampania wizualna (projekt citylightu, plakatu A2, kubika wystawowego oraz billboardu) będąca częścią akcji społecznej „21 Postulatów Młodych Ponad Podziałami” zorganizowanej przez Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Celem projektu było zilustrowanie trzeciego postulatu na temat niezależności i obiektywizmu mediów publicznych w Polsce. Citylight pojawił się na wiatach przystankowych Trójmiasta, natomiast kubik był częścią wystawy przy budynku Europejskiego Centrum Solidarności. Projekt poprzez użycie racjonalnego i obiektywnego języka wizualnego bezpośrednio obrazował treść postulatu.

#Impakt społeczny 

21 postulatów Młodych Ponad Podziałami

Aneta Lehmann

Po tragicznej śmierci prezydenta Pawła Adamowicza trójmiejska młodzież zorganizowała marsz Ponad Podziałami, który miał finał na pl. Solidarności. Uczennice i uczniowie – inspirowani postulatami spisanymi na słynnych tablicach z sierpnia 1980 roku – sformułowali 21 własnych postulatów, aby powiedzieć, jaka Polska im się marzy. Oddolna inicjatywa stała się impulsem do stworzenia wizualnej kampanii społecznej z wykorzystaniem postulatów, zorganizowanej przez Europejskie Centrum Solidarności. Ogłoszony został otwarty nabór do projektu. Zadaniem osób biorących udział w inicjatywie było stworzenie plakatu, który zilustruje jeden z 21 postulatów Młodych Ponad Podziałami. Zgłosiło się ponad 70 twórczych i zaangażowanych osób w rozmaitym wieku, od kilkunastu do czterdziestu lat i o różnej ścieżce edukacji. Mieszkają w Polsce oraz innych krajach Europy. Stosują różnorodne techniki artystyczne – malują, ilustrują, fotografują, projektują komputerowo. Ostatecznie wyłoniono 21 osób, średnia wieku: 24 lata. Większość uczestników projektu to studenci i absolwenci kierunków artystycznych – graficy, ilustratorzy, projektanci. Pracują i mieszkają nie tylko w Polsce, ale i w Berlinie, Paryżu czy Antwerpii. Zdecydowana większość deklaruje, że sprawy publiczne nie są im obojętne. Uczestnicy projektu zostali podzieleni na trzy 7-osobowe zespoły. W pierwszych dwóch tygodniach sierpnia pracowali nad stworzeniem koncepcji i realizacją projektów. Wspierała ich trójka tutorów, doświadczeni artyści i designerzy, mistrzowie komunikacji wizualnej – Edgar Bąk, Anita Wasik i Ania Witkowska. W sierpniu 2020 roku plakaty z 21 postulatami Młodych Ponad Podziałami pojawiły się na wiatach przystankowych Trójmiasta oraz w postaci wystawy przy budynku Europejskiego Centrum Solidarności, gdzie eksponowane były do końca września. Obecnie wszystkie prace dostępne są na stronie internetowej Europejskiego Centrum Solidarności. Organizator przygotował ponadto mobilną wersję wystawy przeznaczoną do wypożyczania. autorki i autorzy postulatów / reprezentacja zespołu Młodzi Ponad Podziałami: Julia Borzeszkowska, Maciej Hoffmann, Jakub Retyk autorki i autorzy projektów graficznych / Vladyslav Boyko, Dominika Chmielewska, Sylwia Doli Doliszna, Agata Dudzińska, Adrian Dziama, Ola Galewicz, Berenika Godlewska, Piotr Kaczmarek, Karo Koto, Magda creepart Kowalska, Sławomir Jakub Krzyżak, Alicja Kultys, Rafał Kwiczor, Krzysiek Oleksiak, Dominika Padoł, Franco Polon, Joanna Rzezak, Joanna Sieczko, Kasia Sokołowska, Karolina Wiśniewska, Aleksander Znosko opieka artystyczna / Edgar Bąk, Anita Wasik, Ania Witkowska opieka redakcyjna / Paweł Sitkiewicz realizacja i współpraca / zespół Europejskiego Centrum Solidarności: Dorota Brzezińska, Magdalena Fryze-Seroka, Iwona Katarzyńska-Czaplewska, Aneta Lehmann, Zuzanna Marcińczyk, Patrycja Medowska, Magdalena Mistat, Agnieszka Wichrowska patronat / Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej partner / Młodzi Ponad Podziałami

#Impakt społeczny 

Essence of Poland – zapach Polski

Magda Dobruk

„Essence of Poland” to projekt artystyczny Wojtka Ziemilskiego, przygotowany specjalnie na otwarcie festiwalu Culturescapes w Bazylei. Perfumy będące częścią występu performatywnego zostały stworzone przez artystę przy udziale znanego szwajcarskiego perfumiarza, Andreasa Wilhelma. „Dzielenie się tożsamością narodową jest trudne. Jak dzielić się czymś, co jest intuicyjne i osobiste, a jednocześnie obiektywne, a przynajmniej kolektywne? W czasach, gdy polityka polega głównie na dzieleniu i antagonizowaniu, jak znaleźć poczucie spójności i powszechności?” Wojtek Ziemilski zinterpretował to doświadczenie przez pryzmat perfum, które wywołują skojarzenia związane z jego osobistą historią. Dla każdego odbiorcy, który otrzymał próbkę podczas występu zapach stał się indywidualnym, osobistym przeżyciem. Projekt i produkcja opakowania do perfum była ciekawym wyzwaniem. Zapach Essence stanowił nieoczywisty zestaw skojarzeń artysty z Polską i bardzo zależało nam, żeby opakowanie wybrzmiało tą nietypowością (w kompozycji zapachowej znalazły się m.in. nuty: żelaza, smaru, bananów), z drugiej zbudowało doświadczenie ekskluzywności typowe do tego rodzaju produktu, jakim jest dobry zapach. Projekt intryguje i dobrze prezentuje nietypową zawartość. Ale przede wszystkim zmusza do refleksji i zadaje pytanie – kim jest Polska? Zakres: koncepcja oprawy graficznej, projekt znaku i opakowania, produkcja flakonów i opakowania.

#Impakt społeczny 

LEGENDY / kalendarz

Daniel Naborowski

Od 2013 roku staramy się przygotowywać rokrocznie charytatywną publikację, której celem jest wsparcie wizerunkowe wybranej przez nas fundacji. Do tej pory powstały: 2013 / Kalendarz ETNO dla Fundacji Hospicyjnej 2015 / Kalendarz BAJKI dla Pomorskiego Hospicjum dla Dzieci 2016 / Kalendarz DINOZAURY dla Fundacji Zdążyć z Pomocą 2017 / Kalendarz ROBOTY dla Fundacji Krwinka 2019 / Kalendarz MIKRO / MAKRO dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę 2020 / Kalendarz LEGENDY dla UNICEF Polska Wszystkie projekty powstają w studiu w 100% charytatywnie. Druk i produkcja jest sponsorowana w całości przez podmioty zewnętrzne. Docelowo przekazywanych jest przez nas konkretnej fundacji 300 - 350 sztuk wyprodukowanego, ręcznie numerowanego i zapakowanego kalendarza. Fundacje wykorzystują te materiały sprzedając je na aukcjach i pozyskując w ten sposób środki, lub przekazując w podzięce swoim donatorom. Tym razem podobnie jak w latach ubiegłych, TOFU przygotowało ręcznie numerowany kalendarz poświęcony UNICEF Polska, która to organizacja jest dobrze znana ze swojego zaangażowania w pomoc dzieciom na całym świecie. Nasza praca koncentrowała się na podkreśleniu i pokazaniu elementów kultury czterech krajów, w których UNICEF ma programy pomocowe. Chcieliśmy podzielić się starymi historiami, legendami i pokazać wyjątkowość i piękno regionów wspieranych przez UNICEF, ponieważ nie są one zbyt dobrze znane w Polsce. HONOROWY PATRONAT: UNICEF Aby rozpocząć projekt, musieliśmy uzyskać zgodę i patronat od UNICEF Polska. Skontaktowaliśmy się z nimi, podzieliliśmy się naszym pomysłem, kilkoma szkicami i oczekiwaliśmy na decyzję. Finalnie otrzymaliśmy honorowy patronat i oficjalne oświadczenie w którym UNICEF Polska zgodziło się wziąć udział w projekcie. KALENDARZ: Główną ideą kalendarza było pokazanie legend z Syrii, Sudanu, Nigru i Jemenu w wyjątkowej i atrakcyjnej formie. Najpierw, znaleźliśmy i wybraliśmy 12 starych historii z tych regionów i przygotowaliśmy je od strony copywriterskiej. Następnie je zilustrowaliśmy. Finalnie każda karta zawiera ilustrację wybranej afrykańskiej lub arabskiej legendy z konkretnego regionu. Ta sama legenda została również dołączona do każdej karty jako ulotka z całą historią w formie opisowej. Każdą ulotkę z daną legendą można również w bardzo prosty sposób oddzielić od kalendarza. Dodatkowo ostatnia strona kalendarza ma formę wysztancowanego i składanego pudełka, w którym można przechowywać wszystkie 12 legend oddzielonych od kalendarza. MASKA: Okładkę kalendarza można także wykorzystać jako maskę do samodzielnego ozdobienia ściany. STRONA INTERNETOWA: W ramach tego projektu nagraliśmy i przygotowaliśmy legendy z lektorem w studiu nagraniowym. Wszystkie ilustracje, pliki nagrane w języku polskim i legendy w formie opisowej można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej: http://www.the-legends.pl/ YOUTUBE: Dodatkowo umieściliśmy wszystkie nagrane legendy w postaci zaślepek w języku polskim na youtube do bezpłatnych odsłuchów. ZESPÓŁ: 1: ADAM CHYLIŃSKI, Koncept, Art Direction 2: DANIEL NABOROWSKI, Koncept, Fundrasing, Project management 3: PAULINA KOZICKA, Art Direction, Ilustracje, web design, zaślepki 4: ALEKSANDRA MOKWA - KAŁUGA, Copywrite 5: ANNA LEWANDOWSKA, Konsultacje / UNICEF Polska 6: AGNIESZKA PAWLIK - KUFEL, Konsultacje / UNICEF Polska 7: ADRIAN SAMSELSKI, Design support 8: KSAWERY KIRKLEWSKI, Web development 9: PATRYK HENNING, Web development 10: URSZULA ABUCEWICZ, Korekta 11: PAWEŁ MORWCZYŃSKI, Print Manager / druk / NORMEX 12: MAŁGORZATA BRAJNER, Lektor / Teatr Wybrzeże 13: PAWEŁ ŻWAN, Nagrania / Tercja Studio 14: SEBASTIAN MAĆKOWSKI, Support / Bałtycki Instytut Technologiczny

#Impakt społeczny 

radiokapital.pl

Zofka Kofta

Radio Kapitał. Tworzone przez ludzi, nie algorytmy. Radio Kapitał to pierwsze radio społecznościowe w Polsce prezentujące autorskie audycje o kulturze, społeczeństwie, sztuce oraz muzyce w najróżniejszych gatunkach. Czerpie z najlepszych doświadczeń niezależnych europejskich rozgłośni, takich jak NTS Radio w Londynie czy Red Light Radio w Amsterdamie. Społeczność radia stworzyła już prawie 200 autorskich audycji, emitowanych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu na www.radiokapital.pl Radio Kapitał to odpowiedź na potrzebę stworzenia niezależnej przestrzeni ekspresji, oddolnego działania – nie dla zysku, lecz dla osobistej satysfakcji oraz społecznej korzyści. Rozgłośnię współtworzy kolektyw składający się z twórców i twórczyń, aktywistów i aktywistek. Społeczność radia działa na styku muzyki, kultury i aktywizmu, inicjatyw kulturalnych, klubów i wydawnictw. Radio Kapitał służy także promowaniu postaw prospołecznych i proekologicznych. Radiowa ramówka to ponad 300 autorskich audycji, z czego ponad 50 to audycje dotychczas prowadzone na żywo ze studia radiowego w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej na Pańskiej 3 w Warszawie, zaś pozostałe są przesyłane przez autorki i autorów w postaci nagranych i zmontowanych wcześniej podcastów. Radio Kapitał to innowacyjny w skali ogólnopolskiej projekt kulturalny, który bazując na bogatej tradycji radiofonii, wyznacza jednocześnie nowe horyzonty dla medium jakim jest radio. Ważnym kontekstem powstania Radia Kapitał jest tradycja europejskich stacji radiowych tzw. „community radio”, czyli tworzonych non profit przez różne społeczności. Najbardziej znane radiostacje tego typu, które zainspirowały do stworzenia Radia Kapitał, to NTS Radio w Londynie, Noods Radio w Bristolu, Lyl Radio w Lyonie, Red Light Radio w Amsterdamie, czy Lahmacun Radio w Budapeszcie. Są one platformą ekspresji dla lokalnych inicjatyw, platformą oddolną, niezależną i niehierarchiczną, a także animują aktywność środowisk twórczych. Celem radia jest również kreowanie inkluzywnej przestrzeni dla różnych mniejszości, na przykład LGBTQ+, migrantów i migrantek, czy osób z niepełnosprawnościami. W Radiu Kapitał nie ma miejsca na mowę nienawiści, a w szczególności dyskryminację ze względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, wiek, rasę, religię, wyznanie, narodowość, jak również pochodzenie etniczne. Internetowe radio społecznościowe łączy w sobie wszystko to, o czym marzyli wynalazcy globalnego Internetu: bezinteresowność, chęć dzielenia się wiedzą, inkluzywność, poziome i rozproszone zarządzanie, pasję i twórcze myślenie uczestników oraz współtwórców audycji. Radio Kapitał współpracuje m.in. z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Komuną Warszawa, TR Warszawa, Nowym Teatrem, Teatrem Studio, Teatrem Powszechnym, Instytutem Kultury Polskiej UW, Lado ABC, Unsound Festiwal, Avant Art Festiwal, MÓZG Festiwal, Sanatorium Dźwięku i wieloma innymi instytucjami i organizacjami. Jaką wartość ma radość uczestnictwa we wspólnocie? Wraz z pomocą projektową Aleksandra Makowskiego i UX Janka Ufnala, oraz programistki Ernesty Maliny, stworzyłam projekt strony www Radia Kapitał. Strona wystartowała wczesną wiosną 2020 roku. Jest rozwinięciem identyfikacji wizualnej radia, stworzonej przeze mnie w czerwcu 2019 roku. Punktem wyjścia strony wizualnej projektu jest „niepowaga" rozrywki. Z perspektywy wielkich korporacji i kapitalistycznego systemu, w którym żyjemy, Radio Kapitał może się wydawać właśnie „niepoważne”, błahe, nieprzynoszące uznanych; materialnych zysków. A radość ze współtworzenia społeczności, z budowania własnego kapitału kulturowego, bez pośredniczenia korporacyjnych molochów, jest ogromną satysfakcją samą w sobie. Dzięki niej ci wszyscy ludzie, współtworzący społeczność Radia zdecydowali się prowadzić audycje i poświęcić swój czas. Dlatego identyfikacja wizualna jest utrzymana w tym właśnie, zabawnym charakterze i radosnej kolorystyce. Projekt strony internetowej Radia Kapitał był dla mnie jako studentki Wydziału Grafiki ASP w Warszawie nie lada wyzwaniem, ale podjętym z radością.

#Impakt społeczny 

Grafika nagrodzonego

Uwaga zły pan

Anna Frydrych

Zwycięski plakat 20. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS pod hasłem „Zwierzę też człowiek”. Celem projektu było zwrócenie uwagi na sytuację zwierząt w Polsce i problem łamania ich praw do godnego życia.

#Impakt społeczny 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU