nominacje

Grafika zwycięzcy

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne”

Superskrypt

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne” to ekspozycja skupiającą się na bohaterach Powstania. Narracja ekspozycji zadaje zwiedzającym pytania – Jak ja zachowałbym się w momencie próby? Czy stanąłbym do walki? Czy było warto?. Na ściankach i bannerach tworzących scenografię wystawy zwiedzający może przeczytać wypowiedzi Powstańców, którzy oceniają udział w powstaniu z dzisiejszej perspektywy. Punktem kulminacyjnym są dwa interaktywne lustra umieszczone w centralnej części ekspozycji. Zwiedzający widzi w nich swoje odbicie. W trakcie przeglądania w lustrze algorytm rozpoznający rysy twarzy poszukuje w bazach Muzeum historycznego “bliźniaka” – pozwala zwiedzającemu stanąć z nim twarzą w twarz, pozwala poznać jego imię i tragiczną historię. Lustro prowadzi ze zwiedzającym również dialog – zadaje mu pytania o to, jak zachowałby się w chwili próby. Czy tak, jak jego historyczne odbicie, podjąłby walkę i, być może, poświęcił życie. Przeglądając się w lustrze poznajemy losy obcego, choć niezmiernie podobnego do nas człowieka. Tak skonstruowany eksponat pozwala na bardzo osobisty kontakt ze zwiedzającym. Pozwala nie tylko zapoznać go z historycznymi faktami, ale też zmusza do refleksji. Dzięki Odbiciu historia przestaje wydawać się odległa. „Odbicie – jestem jak ty, zapewne” jest nietypowym sposobem na przeglądanie muzealnych archiwaliów – wyświetla fotografie, które na co dzień zalegają w licznych cyfrowych zbiorach i zwiedzającemu niełatwo jest do nich dotrzeć. Lustro pozwala przywracać pamięć o pojedynczych osobach. Historia jest wiedzą o tym co było. Jest po to, żebyśmy teraz czy w przyszłości nie popełniali błędów przeszłości. Odbicie pozwala odnaleźć bohaterów, którzy są naszymi „odbiciami” – ich / nasze profile niewiele od siebie się różnią. Różni się tylko rzeczywistość, która nas otacza i dzięki wiedzy historycznej powinniśmy umieć właściwie ją kształtować. Analizując zachowania współczesnego odbiorcy postanowiliśmy opowiedzieć mu przez pryzmat jego własnej osoby, historię innego człowieka.

#projekt roku  #2017/2018 

Grafika zwycięzcy

Biedronka Smakuje Domem

Paweł Jońca / Duda Polska

Kampania promująca polskie produkty pod hasłem “Biedronka smakuje domem” hołduje polskim tradycjom kulinarnym. Bohaterami kampanii zostały zwykłe potrawy: masło, chleb, szarlotka, kiełbasa, kaczka. Kolekcja plakatów autorstwa Pawła Jońcy, pokazuje proste, polskie smaki, które znamy z rodzinnych domów.

#współpraca 

Grafika zwycięzcy

European Design Festival 2019

Uniforma

“Portfolio is Dead” było hasłem przewodnim konferencji Element Talks będącej współorganizatorem i największym punktem programu European Design Festival 2019. Międzynarodowy festiwal, który co roku odbywa się w innym państwie, w 2019 roku wybrał Warszawę. O jakości designera nie świadczą już ładne obrazki w jego portfolio. Musimy być bardziej interdyscyplinarni niż kiedykolwiek. Jeśli potrafimy dobrze zgrać nasze umiejętności z ludźmi, z którymi współpracujemy, technologiami, którymi dysponujemy i światem, w po którym się poruszamy, możemy przenosić góry. By to osiągnąć musimy pracować wszyscy jak dobrze naoliwiona maszyna. Do tej tezy nawiązuje identyfikacja inspirowana niemożliwymi maszynami Francisa Picabii i ideą internetowych "oddly satisfying gifs". Zakres prac: • identyfikacja Festiwalu i konferencji • rendery 3D i animacje • video promocyjne • projekty do social media • druki okolicznościowe • gadżety festiwalowe • elementy scenografii

#projekt roku  #2017/2018 

Grafika zwycięzcy

Ewa Gołębiowska

Współinicjatorka i dyrektorka Zamku Cieszyn, pierwszego regionalnego ośrodka w Polsce promującego od 2005 r. dobry design wśród firm, w sektorze publicznym, ale przede wszystkim wśród ludzi. Peryferyjna lokalizacja nie okazała się przeszkodą do stworzenia ośrodka ważnego w Polsce i rozpoznawalnego za granicą. Konsekwencja i umiejętność współpracy pozwoliły nie tylko stworzyć, ale i utrzymać przez kilkanaście lat takie przedsięwzięcia, jak konkurs Śląska Rzecz, Dizajn w przestrzeni publicznej czy przegląd Graduation Projects. Ewa Gołębiowska aktywnie uczestniczy w wielu europejskich projektach i sieciach współpracy, jak SEE Platform, DME Award, Human Cities czy EIDD Design for All. Tej ostatniej organizacji, działającej na rzecz poprawy jakości życia poprzez wdrażanie zasady projektowania dla wszystkich, przewodniczyła od 2013 do 2017 roku.

#wydarzenie / osobowość 

Grafika zwycięzcy

Font Sudety

Jan Estrada-Osmycki

Pomysł na krój Sudety powstał podczas pobytu w Sokołowsku, gdzie mieszkałem przez pół roku. Inspiracją była bogata kultura wizualna Dolnego Śląska, w szczególności typografia. Celem — przede wszystkim intelektualno-twórczo-medytacyjna zabawa podczas której przy okazji powstał krój — kaligraficzny i geometryczny zarazem. Sposobem — charakterystyczny ślad ostrego narzędzia trzymający się kilku prostych reguł (nie zawsze łatwych do wprowadzenia) i dwóch przecinających się osi, przez co litery łączą się w słowa w bardzo ornamentalny sposób, pod kilkoma kątami. Praca nad Sudetami przypominała bardziej tworzenie puzli, albo patternu, niż kroju.

#forma 

Grafika zwycięzcy

Karol Śliwka. Polskie Projekty. Polscy Projektanci w Muzeum Miasta Gdyni

Patryk Hardziej

Karol Śliwka. Polskie Projekty. Polscy Projektanci w Muzeum Miasta Gdyni. Była jak dotąd największą, monograficzną wystawą Karola Śliwki. Do moich obowiązków należały: Projekt graficzny plakatu i materiałów promocyjnych, projekt graficzny katalogu, projekt graficzny ekspozytorów (ich formę zaprojektowała Dominika Janicka) oraz współpraca kuratorska z Agatą Abramowicz i Agnieszką Drączkowską.

#grand prix 

Grafika zwycięzcy

Ludka Biniek

Projektantka krojów pisma, grafiki edytorskiej oraz książki artystycznej. Obroniła dyplom z wyróżnieniem dziekańskim w Pracowni Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza na warszawskiej ASP. Type-geek.

#świeża krew 

Grafika zwycięzcy

Noviki

Tworzymy drukowane, wideo i wirtualne obrazy, tożsamości wizualne, publikacje, aplikacje i strony internetowe. Oprócz codziennej praktyki projektowej staramy się sięgać poza określone obszary i badać alternatywne ramy projektowania rozumiane jako proces badawczy. Zajmujemy się praktyką wydawniczą, kuratorską i wystawienniczą w czasach postartystycznych. Uczestniczymy w dyskusjach panelowych, prowadzimy wykłady, konsultacje i warsztaty. text za: Google Translate

#studio/projektant roku  #2017/2018