nominacje

Album Procesualność Sztuki - katalog prac z Konkursu im. Marii Domowicz na najlepszy dyplom Uniwersytetu Artystycznego. w Poznaniu

Piotr Marzol

Konkurs na Najlepszy Dyplom Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu imienia Marii Dokowicz zawsze był wysoko ceniony w środowisku artystycznym. Stojąc przed wyzwaniem zaprojektowania albumu, pragnąłem stworzyć dzieło nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także odzwierciedlające atmosferę wystawy wybitnych absolwentów Uniwersytetu oraz harmonijnie łączące różnorodność prezentowanych prac. Inspirację dla projektu okładki zaczerpnąłem z wizualnej identyfikacji wystawy autorstwa wybitnego poznańskiego projektanta, Grzegorza Myćki. Wykorzystałem folię rainbow, której zmieniający się odcień jest zilustrowaniem procesualnej natury sztuki zawartej w idiomie. W procesie powstawania okładki zdecydowałem się na wykorzystanie niedoskonałości techniki hot stampingu - aplikowana na tak dużej powierzchni folia pęka tworząc niepowtarzalną strukturę i nierówności. Pożądany efekt udało się uzyskać po kilku wielu próbach a każdy, niepowtarzalny egzemplarz był indywidualnie akceptowany. Projekt graficzny został przemyślany w kontekście dwujęzyczności albumu, zapewniając również klarowność prezentacji nazwisk, pracowni, wydziałów, katedr, promotorów czy nazw projektów. Wykorzystanie przeskalowanego body textu, kompozycji zwierającej dużą ilość oddechu i powietrza, przeskalowanej żywej paginy oraz szczegółowo zaprojektowanej żywej paginy również tworzy kompozycję graficzną odzwierciedlającą prezentowaną treść.
 Całość została oparta o fonty z rodzin Roboto i Roboto Slab, które wpisują się w estetykę projektu, gwarantując jednocześnie czytelność. Celem było stworzyć album będący esencją twórczości młodych artystek i artystów, który stałby się wizytówką dorobku dydaktycznego Uczelni.

#Proj. dla inst. publicznych 

Fangor. Poza obraz

Anita Wasik

Projekt wystawienniczy wystawy Fangor. Poza obraz dla Muzeum Narodowego w Gdańsku, powstały we współpracy z architektką Dorotą Terlecką. Głównym motywem wystawy stały się charakterystyczne dla Fangora koła, łuki i kolorowe gradienty. Zaokrąglone zostały wolnostojące ścianki ekspozycyjne, ścianka wejściowa – witacz, czy gabloty. Również litera tytułowa dobrana do identyfikacji wystawy i cytatów – SUD – to krój pisma, którego litera “O” oparta jest na kole, za to pozostałe glify mają bardzo dynamiczne różnice w szerokościach. Przy tej wystawie kolor gra olbrzymią rolę. Niekiedy występuje jedynie w postaci dyskretnych gradientów, niekiedy duża tafla spływającego ze ściany koloru podkreśla konkretne dzieło, by jeszcze innym razem zadziałać totalnie jak w granatowej sali poświęconej tematyce kosmicznej. Bardzo nam zależało by na początku i na końcu wystawy stworzyć miejsca, które byłyby mocnym akcentem i które mogłyby spełnić potrzeby współczesnego widza na fotograficzną pamiątkę w wystawy, krótko mówiąc miały być „instagramowe”. Mocne, typograficzne kompozycje z dodatkowymi efektami przestrzennymi patrząc na ich popularność w social mediach spełniły to założenie. Wystawa była prezentowana w Pałacu Opatów – w jego wnętrzach pojawiają się zaokrąglone nisze, które do tej pory przy innych wystawach były przesłaniane. Tu postanowiłyśmy je wyeksponować dodatkowo podświetlając kolorowym, gradientowym światłem, by w ich wnętrzach zamieścić cytaty oraz stare fotografie będące uzupełnieniem myśli kuratorskiej wystawy. Wystawa okazała się frekwencyjnym sukcesem :-)

#Proj. dla inst. publicznych 

Galeria to kurnik artyści to kury a sztuka to jajka kur

Alicja Kobza

„Galeria to kurnik artyści to kury a sztuka to jajka kur” to zaproponowany przez dzieci tytuł wystawy, którą współtworzyły wraz z artystką Jaśminą Wójcik. Wystawa miała miejsce w Galerii Arsenał w Białymstoku latem 2023 roku. Na potrzeby promocji opracowałam identyfikację wizualną, na którą składały się materiały drukowane, takie jak plakaty i ulotki, a także materiały cyfrowe. Wystawie towarzyszył również edukacyjny zeszyt aktywnościowy „Bazgrolnik”. Głównym elementem wystawy jest kolorowa typografia, inspirowana drewnianymi czcionkami. W przestrzeni galerii i zeszycie pojawia się też postać kury – cichej przewodniczki. Więcej o wystawie: https://galeria-arsenal.pl/wystawy/galeria-to-kurnik-artysci-to-kury-a-sztuka-to-jajka-kur

#Proj. dla inst. publicznych 

Gdynia Design Days 2023

Hardziej Studio

autorzy: Patryk Hardziej, Ada Zielińska generator: Ksawery Kirklewski foto: Małgorzata Popinigis Hasłem Gdynia Design Days 2023 była „Stabilność”. Stabilność to wartość, która umożliwia planowanie działań i daje poczucie komfortu. Dlatego podczas Gdynia Design Days 2023 poszukiwano stabilności w niestabilnym świecie, a narzędziem do poszukiwań był design. W identyfikacji wizualnej hasło zostało zinterpretowane w odniesieniu do człowieka. Człowiek nie pojawiał się w identyfikacji poprzednich edycji. Główne założenia przy tworzeniu identyfikacji to: – użycie narzędzi projektowania generatywnego; – poruszenie tematu świadomości, samoakceptacji i równowagi psychicznej; – stworzenie mozaiki opierającej się na wizerunkach Gdynian; – użycie koloru w kontrze do poprzednich dwóch edycji. Większość materiałów była generowana narzędziem, które umożliwiało stworzenie różnorodnej mozaiki na podstawie wgranych wizerunków. https://stabilnosc.gdyniadesigndays.eu/

#Proj. dla inst. publicznych 

Identyfikacja wizualna Kissprint_23

Ola Sowińska

Identyfikacja wizualna dla 23 edycji przeglądu graficznego Kissprint “O czym mówią liczby?” na 55-lecie Wydziału Grafiki, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W skład identyfikacji wchodzi m.in. główny plakat promocyjny, grafiki na social media, nadruki na tekstylia, materiały na stronę www, materiały drukowane. Projekt inspiruje idea policzalności, wpisania składowych w system siatek i liń, które mają za zadanie porządkować obraz. W efekcie miała powstać lekka, trochę zabawna, ale budowana na przejrzystej zasadzie, kompozycja. Motyw ust to ponowny zwrot do korzeni i tytułu konkursu, jako graficzny odcisk–matryca.

#Proj. dla inst. publicznych 

identyfikacja/plakaty wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon"

Marcin Wysocki

Zgłoszonym projektem jest identyfikacja wizualna wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon" w Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika”. To nie przypadek, że na jednym plakacie muszą się zmieścić motywy wizualne promujące obie wystawy. Jako projektant staję przed wyzwaniem – jak stworzyć coś oryginalnego i przyciągającego uwagę? Co sprosta wymagającym gustom naszych odbiorców? Jak to zrobić przy tak ograniczonym budżecie jaki ma CSW, jednostka samorządowa? Tak. Obie wystawy dzielą ten sam plakat. Każda – jedną z jego stron. W przypadku powyższych wystaw było to karkołomne wyzwanie. Motywem przewodnim jednej była śmierć, mięso i techno. Inspiracją dla drugiej był namysł nad kondycją psychiczną, powrót do korzeni, wieś, i niekończące się wplątywanie w niechciane, absurdalne powinności. Udało się. Kolejnym elementem identyfikacji jest animacja. Zgodnie z przyjętym w CSW w 2018 założeniem – wychodzimy od właśnie animacji tworząc narrację wizualną towarzyszącą promocji wystaw. Dzięki posiadanym przez miasto nośnikom (kino, ekrany ledowe w instytucjach kultury) jesteśmy w stanie bezkosztowo docierać do naszych lokalnych odbiorców. W przypadku tych wystał połączyłem snujący się czas na wsi ze stroboskopowym szaleństwem techno. Sam dwustronny plakat pełni kilka funkcji. Podstawową jest umieszczanie go na kilkudziesięciu słupach w Bytomiu. Plakat pojawia się też w wersji składanej jako folderek zawierający teksty kuratorskie. Produkując jeden druk zapewniamy plakatowanie, roznoszenie ulotek w regionie oraz broszur na samej wystawie. Dzięki temu jeden proces produkcyjny obsługuje wiele potrzeb ograniczając zużycie energii i surowców (i kosztów). Poza plakatem przygotowujemy banery na fasadzie budynku (90×490cm) zapewniające widoczność Kroniki na bytomskim rynku. Plakat produkowany jest z trwałej i odpornej siatki mesh. Umożliwia nam to upcycling banerów, które przerabiamy na poręczne torby z kronikowymi naszywkami. Cieszą się one ogromnym wzięciem a ich użytkownicy stają się ambasadorami naszej instytucji. Proces projektowania identyfikacji wizualnej zaczyna się zawsze od kontaktu z osobami kuratorskimi i twórczymi. Jest to w pewnym sensie plakat kuratorowany. Motyw oparty na mojej autorskiej ilustracji, której towarzyszy typografia. Obie wprawione w ruch z wypuszczone na niezliczone nośniki cyfrowe i drukowane. "Maszyna do mielenia": artysta: Karol Gawroński | kurator: Paweł Wątroba |udźwiękowienie: Outta_8 „Poplon”: artysta: Jan Kowal | kuratorka: Katarzyna Kalina

#Proj. dla inst. publicznych 

ILUSTRATOR – Festiwal Komunikacji Ilustrowanej 2022

Hardziej Studio

Autorzy: Patryk Hardziej, Ada Zielińska, Weronika Syrkowska ILUSTRATOR – Festiwal Komunikacji Ilustrowanej 2022 to nowe wydarzenie na mapie eventów kreatywnych w Polsce. Jest to międzynarodowa konferencja dla ilustratorów. Wydarzenie otwiera Bałtyckie Spotkania Ilustratorów, a organizatorami są Fundacja Karola Śliwki i Nadbałtyckie Centrum Kultury.

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika nagrodzonego

Jakub Szczęsny

Anita Wasik

Projekt katalogu i oprawa graficzna wystawy Jakub Szczęsny. Polskie Projekty Polscy Projektanci dla Muzeum Miasta Gdyni. Projekt wystawy stworzony we współpracy z architektką Dominiką Janicką i kuratorką Anną Śliwą zakładał nie tylko pokazanie projektów architektonicznych Szczęsnego, ale też podkreślenie społecznego charakteru jego działań. Jest zbudowany z ulotnych, lekkich konstrukcj z paleciaków, pasów transportowych i cegieł silikatowych, które mogą zostać po wystawie przetworzone do innych celów. Kolorem przewodnim jest pomarańczowy zaczerpnięty z pasów transportowych i projektów takich jak „Ławka z Züsedom”, a tytułowym krojem pisma ściągnięty, architektoniczny w charakterze Rainer. Surowy, architektoniczny charakter ma również katalog wystawy – odsłonięty grzbiet, pokazujący strukturę książki, okładka z kartonu o fakturze przypominającej cement, głębokie tłoczenie motywu opartego na projekcie instalacji Taburete Towers (ten motyw pojawia się również na plakatach i ID wystawy). Całość katalogu spięta jest pomarańczowym paskiem a jego kontynuację znajdziemy też w layoucie środka katalogu.

#Proj. dla inst. publicznych 

Kompleksowe opracowanie identyfikacji wizualnej i różnorodnych materiałów graficznych dla placówki edukacji artystycznej – Domu Praktyk Twórczych w Kostrzynie nad Odrą.

Natasza Sałańska

Infografika pracowni i głównych przestrzeni domu praktyk twórczych. Projekt klucza wizualnego. Modyfikacje logo i klucza wizualnego na potrzeby różnych materiałów graficznych - banerów, zdjęć profilowych w social media i innych. Szablony ulotek, informatorów, zaproszeń, plakatów wydarzeń. Projekty grafiki na materiały firmowe. Projekt strony internetowej: layout, strona główna i podstrony, poszczególne elementy graficzne do strony internetowej (buttony, ikony, slidery), rozwijane menu, system kolorów, style fontów. Dodatkowe piktogramy do wykorzystania w materiałach graficznych w przyszłości. Tabliczki z fotografiami pracowni i głównych pomieszczeń na potrzeby promocji placówki.

#Proj. dla inst. publicznych 

Krakowski Festiwal Tańca

Zofia Karpowicz

II edycja Krakowskiego Festiwal Tańca odbyła się pod hasłem „tu i teraz w nieskończoność". Jego ideą jest pokazanie potencjału tańca współczesnego w relacjach z innymi dziedzinami sztuki. Zaproponowałyśmy wielowymiarowy projekt o zmiennej, morfującej formie, zbudowanej wokół idei przenikania się i wzajemnego oddziaływania na siebie światów i wymiarów. Projekt łączy w sobie różnorodne techniki i kompleksowe myślenie o identyfikacji festiwalu jako o pewnego rodzaju opowieści. Główny wątek narracji skupia się wokół motywu graficznego – wyobrażenia srebrnego portalu – który materializuje się w zarówno w rzeczywistej przestrzeni pod postacią trójwymiarowej rzeźby, jak i przestrzeni cyfrowej (filtr AR na instagramie). Dzięki temu odbiorcy mają szansę wejść w interakcję z symbolem identyfikacji na podobnej zasadzie, jak dzieje się to na materiałach promocyjnych. Hasło festiwalu “tu i teraz w nieskończoność” odnosi się także do samej identyfikacji, która miała okazję zaistnieć w każdym uniwersum – rzeczywistym, fizycznym jak i wirtualnym/cyfrowym. Zakres projektu obejmował materiały promocyjne drukowane, cyfrowe i animacje (plakaty, program, katalog, materiały na social media), ale też mniej oczywiste środki wyrazu i elementy identyfikacji jak rzeźbę w przestrzeni foyer (50 × 120 cm, płyta hips) czy filtr AR na Instagramie. Wygenerowana w 3d morfująca srebrna plama posłużyła jako źródło nieskończonych obrazów, które wkomponowane zostały w materiały promocyjne festiwalu. Elementem wzbogacającym wydruki (m.in. plakaty, oznakowanie przestrzeni) stały się naklejki nadrukowane na lustrzanej folii. klient: Krakowskie Centrum Choreograficzne, Nowohuckie Centrum Kultury projekt identyfikacji wizualnej: Zofia Karpowicz i Weronika Cyganik rzeźba: Szymon i Zofia Karpowicz fotografie podczas festiwalu: Klaudyna Schubert

#Proj. dla inst. publicznych 

Księga Znaku Transport GZM

Redkroft

System Identyfikacji Wizualnej Transport GZM Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to pierwsza ustawowo powołana metropolia w Polsce. To związek 41 miast i gmin, zlokalizowanych w centralnej części województwa śląskiego. Najważniejszym zadaniem GZM jest poprawa jakości i komfortu życia mieszkańców sąsiadujących ze sobą miast i gmin, budowanie wspólnej przestrzeni z ponadlokalnymi rozwiązaniami poprzez wprowadzanie konkretnych rozwiązań np. wspólnego transportu. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje jeden z największych w Polsce systemów komunikacji zbiorowej. Blisko 1800 pojazdów, 500 linii, 7000 przystanków i ponad 109 milionów kilometrów, pokonywanych przez nasze pojazdy co roku. Nasz transport publiczny to oferta dla ponad 2,5 miliona pasażerów, z których każdy ma inne potrzeby i wymagania. W mnogości nazw dotyczących podróżowania w naszym regionie pasażerowie mogli się pogubić. GZM podjęło decyzję o sprowadzeniu wszystkiego do wspólnego mianownika jakim jest Transport GZM. Nowa marka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez GZM. Docelowo pod marką Transport GZM znajdą się wszelkie informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. To w Transporcie GZM pasażerowie w wygodny sposób opłacą codzienne podróże, wypożyczą rower metropolitalny, ale też dowiedzą się o tym, co w tematach związanych z szeroko pojętą mobilnością dzieje się w Metropolii. Dodatkowo marka Transport GZM połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w naszym regionie. Transport GZM sukcesywnie będzie pojawiać się na wszystkich elementach transportu publicznego i będzie jedną z największych tego typu marek w Polsce. System jest wdrażany od marca 2023 roku. Proces zapoczątkowała kampania informacyjna dotycząca taryfy biletowej, znajdującej się w ofercie Transport GZM, obejmująca m.in. realizacje na przystankach (citylighty) oraz na nośnikach komunikacji miejskiej w przestrzeni GZM (fullbacki), reklamy w lokalnych serwisach informacyjnych, kampanię w Internecie ( media społecznościowe, reklamy na stronach internetowych, w aplikacjach i treściach wideo). Rozpoczęto zmianę identyfikacji wizualnej pojazdów od pierwszych 32 autobusów elektrycznych i dużej infrastruktury technicznej (stacje ładowania dla autobusów elektrycznych i ładowarek mobilnych). Wprowadzono nową identyfikację kanału Facebook poświęconego informacji pasażerskiej, rozszerzając jednocześnie zakres tematyczny poruszanych w tym kanale informacji. Pod marką Transport GZM pojawiła się nowa aplikacja mobilna i portal, które zastąpiły stary system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych). System płatności za przejazdy, którego głównymi elementami są portal i aplikacja, obsługuje w tej chwili ponad 400 tys. kont pasażerów. Na potrzeby stworzenia systemu identyfikacji wizualnej Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła postępowanie w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, którego jednym z elementów było opracowanie identyfikacji w zakresie transportu publicznego (Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00128508/01). Prace poprzedził audyt potrzeb, który stał się punktem wyjścia do stworzenia wytycznych dla przetargu. Zamawiający w postępowaniu zastosował następujące kryteria oceny: Cena brutto oferty – waga: 30%, metodologia pracy (ocena merytoryczna konspektu) – waga: 40%, doświadczenie personelu kluczowego (liczba zrealizowanych usług) – waga: 20%, lata doświadczenia zawodowego personelu kluczowego (staż pracy) – waga: 10%. Celem przedsięwzięcia było opracowanie systemu, który będzie wcielał w życie wytyczne strategii promocji oraz budował rozwiązania metropolitalne w ramach pozycjonowania i koncepcji architektury marki. Najważniejsze wyzwania, jakie postawiono przed projektantami to: ujednolicenie systemów; sieciowanie; pokazanie wspólnotowości i współrządzenia; niekonkurowanie z identyfikacją i istniejącymi formami graficznymi; otwartość i rozwojowość; wizjonerskość i prestiżowy charakter; ponadczasowość; zapewnienie łatwości dekodowania przez odbiorców. Projekt Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Transport GZM jest wdrożeniem wielowymiarowym, opierającym się o systemowe rozwiązania uspójniające komunikację wizualną oraz budowanie silnej marki transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Punktem wyjścia w tworzeniu wdrożenia było skupienie się na utylitarnym charakterze, tak by czytelność odgrywała główną rolę, przekaz trafiał do jak najszerszego grona odbiorców, a system był użyteczny i wdrażalny na wielu płaszczyznach. W rozwiązaniu dotyczącym sygnetu nawiązano do przemysłowej historii Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Elementem inspirującym do stworzenia historii stał się diament – idealna i czysta forma węgla. Projekt składa się z 12 obszarów, w ramach których opracowano ponad 200 pozycji. Zawiera następujące elementy: sygnet, logo, kroje pism, typografia i layouty, piktografia, klucz wizualny, kolorystyka, infografika, produkty markowe, outdoor, przestrzeń, UIKit. System oparto na spójnej i kojarzącej się w regionie z transportem publicznym kolorystyce. Żółty zastosowano jako wiodący w systemie. Przyjęto spójną i otwartą piktografię dotyczącą oznakowania pojazdów wewnątrz i na zewnątrz, nowy wzór tapicerki, mapy, kartogramy i schematy transportowe. Opracowano nowy język komunikacji wizualnej, opierającej się na mocnych podziałach i mocnej typografii. Zrezygnowano z ozdobników graficznych i typograficznych. Zastosowano w systemie krój pisma SUISSE, odwołujący się do pionierskich rozwiązań typograficznych z lat 50 w Szwajcarii. Powstał system otwarty i elastyczny, nie ujęty w ramy i ograniczenia, dający możliwość rozwoju w warstwie graficznej i piktograficznej. Wykonawca: Redkroft Zamawiający: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

#Proj. dla inst. publicznych 

Leszek Żądlo & Joachim Mencel – Cosmic Silence

Tomek Głowacki

„Cosmic Silence” to inspirowany dźwiękami emitowanymi przez planety układu słonecznego album, stworzony przez dwójkę legendarnych muzyków jazzowych– Leszka Żądło i Joachima Mencla. Płyta jest zapisem koncertu jaki odbył się w grudniu 2021 roku w sali koncertowej Mazowieckiego Instytutu Kultury.

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika zwycięzcy

MUZEUM NARODOWE W GDAŃSKU / rebranding

TOFU Studio

Po wielu latach jedna z najwybitniejszych polskich instytucji kultury – Muzeum Narodowe w Gdańsku – postanowiła otworzyć zupełnie nowy rozdział w swojej historii i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną. Jako kreatywny zespół byliśmy bardzo podekscytowani, że możemy być częścią tej zmiany. Nasz cel był zarówno prosty, jak i bardzo ambitny: stworzenie odpowiedniej tożsamości marki, która jest wysoce elastyczna i odporna na stale zmieniające się trendy. Idea „okna na świat sztuki” jest głównym pomysłem zarówno na sam znak, jak również cały system identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Chcieliśmy koncepcyjnie identyfikację sprowadzić jedynie do narzędzia pokazującego bogate muzealne zbiory. Identyfikacja w założeniu miała nie być nadrzędnym elementem, jednak będąc bardzo elastyczną i dającą się swobodnie formować dzięki dosłownie kilku wyrazistym elementom miała budować rozpoznawalny wizerunek zróżnicowanej ofertowo instytucji kultury. Znak w przypadku naszego rozwiązania jest jedynie dopełnieniem pełnej identyfikacji. W założeniu i od początku znak oraz jego pochodne są jedynie dyskretnymi narzędziami, które podkreślają bogactwo zbiorów muzeum oraz zapraszają widzów do różnorodnego i wielowymiarowego świata sztuki. Całość identyfikacji ma bardzo elastyczny charakter, który ma podkreślać również indywidualność każdej z ekspozycji stałych, oddziałów, czy też wystaw czasowych. Ważnym elementem całości jest także to, iż identyfikacja daje dużą autonomię twórcom pracującym przy kolejnych projektach firmowanych przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. Wszystkie oddziały Muzeum zostały zunifikowane w taki sposób, iż wszystkie działają na rzecz rozpoznawalności głównego brandu, czyli marki MUZEUM NARODOWEGO w GDAŃSKU. Identyfikacja mimo swojej elastyczności buduje jeden rozpoznawalny wizerunek gdańskiego Muzeum Narodowego przy zachowaniu dużej różnorodności każdego z projektów firmowanych przez tę instytucję. Projekt otrzymał już BRĄZ na European Design Awards w kategorii MOTION LOGO oraz uzyskał tytuł FINALISTY w kategorii Zintegrowana Identyfikacja Wizualna. Otrzymał także GRAND PRIX w Paryżu na DNA Paris Design Awards, gdzie przyznano naszej identyfikacji również zaszczytny tytuł: GRAPHIC DESIGN OF THE YEAR.

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika zwycięzcy

MUZEUM NARODOWE W GDAŃSKU / rebranding (Projekt Roku)

TOFU Studio

Po wielu latach jedna z najwybitniejszych polskich instytucji kultury – Muzeum Narodowe w Gdańsku – postanowiła otworzyć zupełnie nowy rozdział w swojej historii i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną. Jako kreatywny zespół byliśmy bardzo podekscytowani, że możemy być częścią tej zmiany. Nasz cel był zarówno prosty, jak i bardzo ambitny: stworzenie odpowiedniej tożsamości marki, która jest wysoce elastyczna i odporna na stale zmieniające się trendy. Idea „okna na świat sztuki” jest głównym pomysłem zarówno na sam znak, jak również cały system identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Chcieliśmy koncepcyjnie identyfikację sprowadzić jedynie do narzędzia pokazującego bogate muzealne zbiory. Identyfikacja w założeniu miała nie być nadrzędnym elementem, jednak będąc bardzo elastyczną i dającą się swobodnie formować dzięki dosłownie kilku wyrazistym elementom miała budować rozpoznawalny wizerunek zróżnicowanej ofertowo instytucji kultury. Znak w przypadku naszego rozwiązania jest jedynie dopełnieniem pełnej identyfikacji. W założeniu i od początku znak oraz jego pochodne są jedynie dyskretnymi narzędziami, które podkreślają bogactwo zbiorów muzeum oraz zapraszają widzów do różnorodnego i wielowymiarowego świata sztuki. Całość identyfikacji ma bardzo elastyczny charakter, który ma podkreślać również indywidualność każdej z ekspozycji stałych, oddziałów, czy też wystaw czasowych. Ważnym elementem całości jest także to, iż identyfikacja daje dużą autonomię twórcom pracującym przy kolejnych projektach firmowanych przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. Wszystkie oddziały Muzeum zostały zunifikowane w taki sposób, iż wszystkie działają na rzecz rozpoznawalności głównego brandu, czyli marki MUZEUM NARODOWEGO w GDAŃSKU. Identyfikacja mimo swojej elastyczności buduje jeden rozpoznawalny wizerunek gdańskiego Muzeum Narodowego przy zachowaniu dużej różnorodności każdego z projektów firmowanych przez tę instytucję. Projekt otrzymał już BRĄZ na European Design Awards w kategorii MOTION LOGO oraz uzyskał tytuł FINALISTY w kategorii Zintegrowana Identyfikacja Wizualna. Otrzymał także GRAND PRIX w Paryżu na DNA Paris Design Awards, gdzie przyznano naszej identyfikacji również zaszczytny tytuł: GRAPHIC DESIGN OF THE YEAR.

#Idea  #Forma  #Impakt społeczny  #Proj. przyjazne środowisku  #Proj. dla inst. publicznych  #Świeża krew 

Muzeum Narodowe w Krakowie – identyfikacja wizualna

Podpunkt

Armin Vit , Brand New by UCllc ... this is a really strong identity that doesn’t conform to the traditional big museum or big gallery identity standards of black, sans serif type and instead opts for something more unique and distinctive that is both visually interesting and reflective of the objects in its collection and the collection of buildings it exists in" Identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego w Krakowie Muzeum Narodowe w Krakowie jest jednym z największych muzeów w Polsce. Jego kolekcja jest niezwykle zróżnicowana — od antycznej rzeźby, przez arcydzieło Leonarda da Vinci, po współczesne wzornictwo przemysłowe. Stworzenie nowej identyfikacji wizualnej Muzeum stanowiło pod wieloma względami wyzwanie. Jednym z nich było stworzenie wizualnego systemu dla ponadczasowej marki Muzeum Narodowego w Krakowie – niezwiązanej z jednym stylem czy epoką. Kolejnym – znalezienie klucza pozwalającego uspójnić wizerunek 12 różnorodnych oddziałów, zachowując przestrzeń na ich odrębność i zaakcentowanie atrakcyjnej oferty każdego z nich. SYMBOL Inspiracja Identyfikacja wizualna MNK opiera się na metaforze przeplatających się motywów dzieł sztuki, różnorodności i ciągłości rozwoju w sztuce. Znak tworzy symbol będący geometryczną interpretacją klasycznej typografii. Jest jednocześnie artystycznym przetworzeniem skrótu MNK, wykreślonym na ustrukturyzowanej siatce i posługującym się podstawowymi geometrycznymi kształtami. Symbol w znaku powstał z przetworzenia typografii – ale nie w sposób oczywisty i literniczy (znak oparty na typografii im czytelniejszy tym mniej jest generyczny i podobny do innych rozwiązań). Symbol nie musi być w oczywisty sposób literniczy, gdyż towarzyszy mu logotyp. Musi natomiast przyciągać uwagę i wyrażać charakter instytucji – stąd jego dynamiczny charakter i pomysł na wplatanie znaku w sposób wyrazisty w komunikaty Muzeum. W przypadku MNK znak powinien dać również przestrzeń na oznaczanie kilkunastu oddziałów Muzeum, do podkreślenia ich różnorodności. Struktura i siatka Logo opiera się na zaprojektowanej geometrycznej siatce, która stanowi podstawę siatek kompozycyjnych na przestrzeni całej identyfikacji. ODZIAŁY Nazewnictwo Jednym z ważnych wyzwań, które zostało nakreślone podczas fazy warsztatowej i strategicznej, były skomplikowane i niespójne nazwy oddziałów muzeum oraz niezbyt czytelne powiązanie ich z marką MNK. We współpracy z muzeum wprowadziliśmy nowy system krótkich, zapadających w pamięć nazw oddziałów, których nazwa zawsze zaczyna się od MNK. Dynamiczny szeryf Aby uchwycić różnorodność 12 oddziałów Muzeum i wszystkich zbiorów, pierwszy szeryf w znaku muzeum jest zmienny i zaprojektowany dla każdego z oddziałów z osobna. Kształt szeryfa inspirowany jest kolekcją lub architekturą danego oddziału. Szeryfy opracowane zostały we współpracy z kuratorami i przedstawicielami Muzeum. Dodatkowo z szeryfów utkane zostały graficzne paterny, które dedykowane są do zastosowań w produkcjach oddziałów. Dynamiczny szeryf Aby uchwycić różnorodność 12 oddziałów Muzeum i wszystkich zbiorów, pierwszy szeryf w znaku muzeum jest zmienny i zaprojektowany dla każdego z oddziałów z osobna. Kształt szeryfa inspirowany jest kolekcją lub architekturą danego oddziału. Szeryfy opracowane zostały we współpracy z kuratorami i przedstawicielami Muzeum. Dodatkowo z szeryfów utkane zostały graficzne paterny, które dedykowane są do zastosowań w produkcjach oddziałów. SYSTEM Identyfikacja wizualna to rozbudowany język wizualny dostosowany różnorodnych form komunikacji — od wyszukanych i artystycznych, po funkcjonalne i proste – np. akcydensy biurowe czy ikony dla gości. Splot Metafora splotu, łączenia ze sobą różnorodnych kolekcji i wpływu, inspiracji w świecie sztuki jest centralnym elementem logo i layoutów w identyfikacji wizualnej MNK. Geometryczny symbol i jego precyzyjna konstrukcja pozwalają mu wplatać się w świat dzieł sztuki – łączyć z średniowiecznymi obrazami, jak i nowoczesną rzeźbą abstrakcyjną. Ilustracje i wzory Identyfikacja wizualna obejmuje stworzony na potrzeby komunikacji oryginalny styl ilustracji. Pozwala budować nowoczesną komunikację wizualną i puszcza oko do młodych odbiorców, zachęcając do inspirowania się sztuką, szczególnie tą dawną. System ilustracji nadaje się do projektowania unikatowych upominków muzealnych. Ilustracje budowane z paternów utkanych z szeryfów znaków oddziałów, kształt ikon zainspirowane z muzealnymi zbiorami sprawiają, że system jest oryginalny, tworzy wyróżniająca się komunikację. System ikon Ikony przygotowanie m.in do zastosowań w wayfindingu muzeum, oparte są na geometrycznych formach głównego symbolu. Są intuicyjne i proste w odbiorze. Typografia System typograficzny oparty jest na kroju pisma SangBleu Sunrise firmy Swiss Typefaces. Jego formy liter są jednocześnie klasyczne i nowoczesne, wyróżniają się elegancją, finezją i czytelnością – odpowiadając różnorodnym potrzebom komunikacji muzeum. Autorzy: Dyrekcja kreatywna: Emilka Bojańczyk / Podpunkt Koncepcja: Emilka Bojańczyk, Zuza Charkiewicz / Podpunkt Design: Emilka Bojańczyk, Zuza Charkiewicz / Podpunkt Dzieła: MNK collection Ilustracje: Zuza Charkiewicz / Podpunkt Animacja: Ewa Najnigier-Galińska, Zuza Charkiewicz, / Podpunkt Typeface: SungBleu Sanrise by Swiss Typefaces

#Proj. dla inst. publicznych 

NAGRODA LITERACKA GDYNIA '23

TOFU Studio

Przygotowaliśmy oprawę graficzną dla kolejnej edycji jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich: Nagrody Literackiej Gdynia. W zakresie prac nam powierzonych leżało opracowanie nowego Key Visuala oraz jego implementacja łącznie z przygotowaniem form animowanych.

#Proj. dla inst. publicznych 

O Witoldzie i Marii

IZERT Studio

Projekt wystawy stałej w Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej. Wystawa została zaprojektowana jako narzędzie edukacyjne i informacyjne na potrzeby podstawowej działalności muzeum oraz aktywnej działalności edukacyjnej. Ekspozycja prezentuje losy rodziny Pileckich w szerokim kontekście historycznym i społecznym przy wykorzystaniu nowoczesnych form wystawienniczych, multimediów i instalacji. Treść scenariusza wystawy została zaprezentowana w sposób odpowiadający specyfice pracy w muzeum, oprowadzaniu dużych grup i prowadzeniu zajęć warsztatowych. W ramach projektu powstała również identyfikacja graficzna Muzeum i oznaczenia przestrzenne obiektu. Projekt wystawy powstawał przez blisko dwa lata, w dużej części w pandemii. Na potrzeby opracowania architektury wystawy powstały modele VR oraz prototypy elementów wystawienniczych w skali 1:1. Projekt zakładał prezentację bardzo obszernej treści w sposób przystępny i przejrzysty. Żeby osiągnąć ten efekt w projekcie została zastosowana złożona kategoryzacja treści nie tylko poprzez zróżnicowane style typograficzne, ale również poprzez zastosowane materiały i kolor. Dzięki tym rozwiązaniom wystawę można przyswajać na różnych poziomach od ogólnej wiedzy o Pileckich po szczegóły kontekstowe takie jak np. przekrój społeczny Ostrowi Mazowieckiej w międzywojniu. zastosowane materiały wykończeniowe: blacha stalowa, dibond, fornir dębowy, drewno dębowe, lustro dymione, płyta lakierowana, tynk akustyczny multimedia: słuchowiska w słuchawkach, prezentacje na ekranach dotykowych, nagrania na głośniki ambientowe, projekcja wielokanałowa, instalacja multimedialna powierzchnia wystawy: 260m2 na trzech poziomach techniki drukarskie: druk UV z poddrukiem, wyklejanie z folii, wycinanie laserowe fonty: General Sans, Neco kurator wystawy: Aleksandra Kaiper-Miszułowicz scenariusz: Aleksandra Kaiper-Miszułowicz, Katarzyna Kaiper, Karol Madaj, dyrekcja artystyczna: Łukasz Izert projekt wystawy: IZERT Studio (Łukasz Izert, Łukasz Walendziuk, Michał Drabik) PROLOG (Mirabela Jurczenko, Bartosz Kowal) projekt wstępny wystawy: Koza Nostra Studio i BDR Architekci produkcja wystawy: Pracownia Tryktrak udźwiękowienie wystawy: Malaga Studio Krystian Kościjański realizacja prezentacji multimedialnych: Hi-Story Sp.z o.o. opracowanie map: dr Tomasz Ginter współpraca: Renata Broniek, Marta Czerwieniec-Ivasyk, prof. Adam Dobroński, Paulina Iwanowska, Karolina Kolbuszewska, Karolina Konrad-Ogonowska, Barbara Kuczyńska, Grzegorz Kozik, Katarzyna Lubczyńska, Adam Lubczyński, Łukasz Lubicz-Łapiński, Tadeusz Łuniewski, Karol Madaj, Andrzej Mierzwiński, Anna Mikołajczyk, Bożena Ogonowska-Ajdys, Rafał Pękała, Katarzyna Piędziak, Marcin Rydzewski, Dorota Socik, dr Grzegorz Sołtysiak, prof. Wiesław Wysocki, dr Bartosz Zakrzewski

#Proj. dla inst. publicznych 

Sainer Koloor – identyfikacja wizualna wystawy

Hardziej Studio

Projekt: Patryk Hardziej Aranżacja wystawy: Biuro Kreacja Foto: Rafał Kołsut Identyfikacja wystawy Sainer Koloor w Muzeum Narodowym w Gdańsku (kuratorka: Agata Abramowicz). Przemysław Blejzyk 'Sainer' to młody, ale rozpoznawalny międzynarodowo artysta. Jego wystawa w muzeum Narodowym w Gdańsku jest pierwszą tak dużą ekspozycją tego twórcy. Na potrzeby wystawy zaprojektowana została komunikacja wizualna począwszy od specjalnie przygotowanej na siatkach pikselowej typografii, plakaty, zaproszenia po podpisy i opracowanie graficzne etykiet.

#Proj. dla inst. publicznych 

Śląska Rzecz 2023

muflon studio

„Śląska Rzecz” to jedyny w Polsce regionalny konkurs designu, organizowany przez Zamek Cieszyn, doceniający wysoką jakość wzorniczą oraz funkcjonalne i innowacyjne rozwiązania projektowe. Laureaci zdobywają nagrody w czterech kategoriach: produkt, grafika użytkowa, usługa i wystawiennictwo. Punktem wyjścia dla tegorocznej oprawy wizualnej jest sam Zamek Cieszyn, którego wyjątkowa architektura stała się inspiracją do zaprojektowaniu zestawu modułowych liter. Kształty poszczególnych modułów powstały dzięki obserwacji detali architektonicznych wieży piastowskiej i romańskiej rotundy. Litery zostały skonstruowane przy użyciu takich kształtów jak: empora i filary w rotundzie, mur z basztami, czy blankowanie z prostokątnymi prześwitami. W projekcie zależało nam na tym aby w zupełnie nowy sposób zinterpretować estetykę, która wielu odbiorcom kojarzy się z czymś bardzo zamierzchłym i odległym. Dlatego naszym głównym celem było zaprojektowanie liter, które będą współczesną interpretacją tego tematu. W ten sposób chcieliśmy podkreślić, że w przypadku konkursu Śląska Rzecz, bardzo istotny jest kontekst samego miejsca, gdzie od wielu lat współczesny dizajn ściera się z historycznym dziedzictwem. W tym celu motywy romańskie i gotyckie w modułach zostały ze sobą połączone na wiele sposobów, by w efekcie otrzymać zupełnie nową jakość graficzną. Każda litera posiada cztery różne warianty stylistyczne, dzięki czemu mogliśmy stworzyć komunikaty wizualne w bardzo wielu różnych konfiguracjach. System modułowy pozwolił nam również na swobodne rozszerzanie i wydłużanie liter względem formatu, co umożliwiło dopełnienie identyfikacji ruchem. Zwieńczeniem całej oprawy wizualnej jest projekt wystawy i katalogu, którego holograficzna okładka umożliwia każdemu uczestnikowi wydarzenia uzyskanie własnego i niepowtarzalnego wyglądu liter, w zależności od tego pod jakim kątem padania światła zostanie poruszony katalog. Art direction: muflon studio Design: muflon studio Motion design: Marek Dziurkowski Project photoshoot: zdjęcia z archiwum Zamku Cieszyn, Krzysztof Puda, Marek Dziurkowski Exhibition design: Wzorro

#Proj. dla inst. publicznych 

Światowy Kongres Kopernikański

dobosz.studio

W 2023 roku, w 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika zorganizowano w Polsce wyjątkowe wydarzenie – Światowy Kongres Kopernikański. Głównym jego celem jest przedstawienie działalności i wpływu tego wybitnego uczonego i astronoma na rozwój nauki, kultury i sztuki. Organizatorami Kongresu byli: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz Instytut Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk. Logo wydarzenia zostało wyłonione w konkursie ogłoszonym przez organizatorów kongresu. dobosz.studio zostało zaproszone do opracowania całej identyfikacji wizualnej wydarzenia. IDEA: Od zarania dziejów ludzkość interesowała się tym, co niewidzialne. Inspiracją do stworzenia symbolu była granica światła i cienia, widzialnego i niewidzialnego. Parafrazując Antoine’a de Saint-Exupéry’ego: „To, co najważniejsze, jest niewidoczne dla oczu”. Nawiązując do astronomii i tzw. „terminatora”, czyli linii oddzielającej oświetloną (dzienną) i nieoświetloną (nocną) stronę ciała niebieskiego, stworzyliśmy symbol, który z jednej strony czerpie z astronomii, a otwiera wyobraźnię na interpretacja z drugiej. TEAM: Creative direction: Andrzej Dobosz Graphic design: Andrzej Dobosz, Dawid Konkel Project management: Anna Podołowska Photography: Andrzej Romański Cooperation: Anna Kuczborska, dr hab. Mieczysław Kunz Video materials: Nicolaus Copernicus University in Toruń | UMK TV

#Proj. dla inst. publicznych 

Teatr od pierwszego wejrzenia

Aleksander Znosko Studio

Komunikacja wizualna projektu „Teatr od pierwszego wejrzenia” zrealizowana dla Nowego Teatru w Warszawie. Ideą tego przedsięwzięcia była aktywizacja osób starszych (seniorów 60+) poprzez spotkania międzypokoleniowe organizowane w teatrze. Po projekcie pilotażowym, w oparciu o doświadczenia uczestników, powstał „Przewodnik po innowacji” – publikacja podsumowująca warszataty. Głównym założeniem projektowym było sformułowanie przystępnego swą formą dla seniorów, a jednocześnie atrakcyjnego i spójnego z nowoczesnym wizerunkiem Nowego Teatru komunikatu wizualnego. Wszystkie materiały zaprojektowane do komunikacji miały odznaczać się przejrzystością przekazu. Mocny wizualnie znak w kształcie litery T symbolizujący słowo Teatr jest dobrze widoczny z dużej odległości. Stanowi on przestrzeń dla typografii i określa jej kompozycję. Zastosowanie kroju pisma Neue Haas Grotesk jako jedynego użytego w komunikacji – miało na celu podkreślenie racjonalnych założeń projektowych. Przejrzysty skład tekstu odznacza się czytelnością przy zachowaniu witalności i rytmu. Wibrujące zestawienie kolorystyczne – dwa kolory bezpośrednio nawiązujące do międzypokoleniowego charakteru projektu, oddziałują na siebie wzajemnie. Pattern stworzony z kropek ma za zadanie ożywić przestrzeń tła oraz wzmocnić optycznie formę litery T. Punktem wyjściowym był projekt plakatu promującego wydarzenie. W oparciu o jego parametry (grid modułowy, relacje typograficzne) zostały zaprojektowane pozostałe elementy komunikacji takie jak ulotka, karta kandydata, karta wyboru dla uczestników oraz w późniejszym okresie przewodnik jako podsumowanie całego projektu.

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika zwycięzcy

TOFU STUDIO (Studio/Projektant Roku)

KIM JESTEŚMYJesteśmy wielokrotnie nagradzanym multidyscyplinarnym studiem specjalizującym się w brandingu i reklamie. Tworzymy całościowy wizerunek marki od strategii wizualnej, poprzez kreację graficzną i filmową, aż po finalną produkcję. Jesteśmy otwarci na niestandardowe rozwiązania, schodzimy z utartych szlaków. Wierzymy w projekty, które poruszają emocje, mają mocny pomysł i realizują swoje strategiczne cele.CO ROBIMY?POMYSŁaudyt marki | strategia marki | doradztwo w zakresie marki | creative direction | naming | copywriting PROJEKTbranding | art direction | ilustracje | opakowania | projekty stron internetowych | projektowanie systemów | projekty interaktywne RUCHprodukcje filmowe | animacje | explejnery | reklamy

#Idea  #Forma  #Impakt społeczny  #Proj. przyjazne środowisku  #Proj. dla inst. publicznych  #Świeża krew 

Uniwersytet Pomorski w Słupsku

Rio Creativo

W przypadku Akademii Pomorskiej, która oficjalnie 1 czerwca 2023 roku stała się Uniwersytetem Pomorskim w Słupsku, to wyraz pełnego przekonania, że ten projekt okazał się sukcesem. Świeżo dokonana rewolucja w statusie uczelni z akademii na uniwersytet oznacza nie tylko wyższą jakość oferowanego wykształcenia, lepszą rozpoznawalność w Polsce i za granicą czy wzrost liczby zagranicznych studentów. To przede wszystkim wzrost konkurencyjności na trudnym rynku edukacyjnym i znaczny prestiż dla uczelni, miasta i całego regionu. Zostaliśmy poproszeni o pokazanie tej zmiany, lecz tym razem proces rebrandingu jest dużo bardziej złożony i głęboki, a nasza praca obejmuje wiele aspektów i działań. Dziesiątki spotkań z władzami, instytutami, studentami czy różnego typu jednostkami działającymi w ramach tego uczelnianego organizmu pozwoliły nam zanurzyć się w marce Uniwersytetu Pomorskiego naprawdę głęboko i poznać ukryte czasem insighty. Ankiety, które przeprowadziliśmy wśród studentów i pracowników uczelni oraz warsztaty strategiczne wygenerowały cenne informacje, które przekładają się na konkretne narzędzia. Uniwersytet zyskał nową identyfikację wizualną, która z założenia jest narzędziem wieloaspektowym i mającym funkcjonować przez wiele kolejnych lat, budując jego markę. Wciąż trwają prace projektowe oraz koncepcyjno-strategiczne. Ich pełny efekt z pewnością będzie widoczny w nowym roku akademickim. Natomiast Uniwersytet Pomorski w Słupsku musi iść do przodu komunikując się skutecznie. W przesłanym materiale pokazujemy ułamek naszej pracy w postaci nowego logo, znaku uroczystego i części identyfikacji wizualnej uczelni.

#Proj. dla inst. publicznych 

Warszawa – znak

Podpunkt

1. Jeden znak dla wszystkich! Powierzono nam zadanie opracowania znaku promocyjnego miasta. Pierwotnie nie zakładano zmian znaków jednostek miejskich, czy dzielnic. Dzięki spotkaniom i warsztatom udało nam się przekonać decydentów do ujednolicenia i uproszczenia – powstał jeden znak dla Wszystkich! Jest to nasz 2. Warsztaty Przeprowadziliśmy warsztaty z dzielnicami, jednostkami, spółkami i biurami miasta. Zadbaliśmy o to, by pracownicy instytucji mieli świadomość tego co robimy, by mogli uczestniczyć w zmianie. W ramach spotkań i warsztatów z biurami, jednostkami, spółkami i instytucjami miasta uczestnicy doszli do wniosku, że rozróżnienie komunikatów miejskich od komunikatów innych instytucji oraz podmiotów komercyjnych jest bardzo ważne. Przy systemie niespójnym i nieczytelnym, jest to niemożliwe. Klarowna i rozpoznawalna komunikacja miejska daje odbiorcom poczucie bezpieczeństwa oraz ułatwia odnajdywanie komunikatów ważnych, ułatwia oddzielenie ich od komunikatów komercyjnych. 3. Zespół Zaprosiłyśmy do współpracy z zespołem Podpunktu osoby, które pomogły nam rozwinąć projekt oraz były bardzo cennym zewnętrznym głosem. Były też ambasadorami projektu: Mateusz Machalski – wybrany do zaopiekowania się tematem typografii Miasta; Ania Światłowska – projektantka w Muzeum Warszawy, znająca doskonale potrzeby miejskich grafików; Krzysztof Zwierz – pracownik Muzeum Warszawy, historyk, czuwający nad poprawnością historyczną Syrenki. 4. Stare / nowe W ramach projektu zachowaliśmy wiele ważnych aspektów dotychczasowej identyfikacji wizualnej miasta: znak bazuje na historycznym, znanym i lubianym symbolu miasta, na warszawskiej syrence; kolorystyka miejska – dotychczasowe kolory Warszawy, kolor żółty i czerwony, zostały zachowane. Są to kolory, które odnajdujemy w wielu miejscach w Warszawie, a najważniejszym z nich jest warszawski transport miejski. 5. System Stworzyliśmy system, na który składają się zasady stosowania znaku promocyjnego: – https://shorturl.at/bds06 oraz zasady oznaczeń urzędowych: – https://shorturl.at/yFLR0 Autorzy: Koncepcja i projekt: Emilka Bojańczyk / Podpunkt Konsultanci graficy: Anna Światłowska / Muzeum Warszawy, Mateusz Machalski, Diana Makulska / Podpunkt, Zuzanna Charkiewicz / Podpunkt Konsultant historyczny: Krzysztof Zwierz / Muzeum Warszawy Czcionka: Engram Warsaw autorstwa Mateusza Machalskiego Klient: Miasto st. Warszawa

#Proj. dla inst. publicznych 

WARSZAWA W BUDOWIE 15: „Zimno już było”

Anna Światłowska

Projekt: Identyfikacja wizualna 15. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE 15: „Zimno już było”. Prace graficzne objęły stworzenie pełnej gamy materiałów promocyjnych na nośniki cyfrowe i analogowe, w tym plakat, broszura, pocztówki, wlepki i miejskie formy outdoorowe (słupy, city-lighty, wyświetlacze w metrze Świętokrzyska, etc). Festiwal: Festiwal WARSZAWA W BUDOWIE powstał w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2009 roku. Podejmuje szeroko rozumiane zagadnienia projektowania: od wzornictwa przemysłowego, grafiki użytkowej przez architekturę i urbanistykę po projektowanie społeczne. Tegoroczna odsłona festiwalu jest pierwszą organizowaną przez Muzeum Warszawy, które dotychczas współpracowało z Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy realizacji poprzednich edycji. Od tego roku WARSZAWA W BUDOWIE będzie realizowana naprzemiennie przez obie instytucje. 15. edycja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE nosi tytuł „Zimno już było” i przygląda się rozwojowi warszawskiej świadomości temperatury oraz naszej dotychczasowej relacji ze Słońcem – od fascynacji jego właściwościami leczniczymi po strach przed dziurą ozonową i kryzysem klimatycznym. Wyzwanie: Głównym wyzwaniem projektowym było stworzenie mocnego języka wizualnego klarownie sygnalizującego tematykę festiwalu i łączącego poniższe cele komunikacyjne: 1. Utrzymanie rozpoznawalnego charakteru graficznego festiwalu, wypracowanego w toku poprzednich edycji; 2. Zasygnalizowanie nowego organizatora i nowej formuły imprezy poprzez dodanie akcentów wizerunkowych Muzeum Warszawy; 3. Nawiązanie w projekcie identyfikacji wizualnej do projektu wystawy głównej festiwalu prezentowanej w Muzeum Woli, oddziale Muzeum Warszawy (dodatkowym wyzwaniem, charakterystycznym dla trybu pracy instytucji publicznej, był fakt, że ostateczny projekt wystawy nie był znany z wyprzedzeniem pozwalającym na komfortowe rozplanowanie prac graficznych ;) Rozwiązanie: Identyfikacja wizualna 15. edycji Festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE: „Zimno już było” nawiązuje do tematyki wzrostu temperatur w mieście poprzez wykorzystanie symbolu grzałki, wyschniętej, spękanej ziemi i uproszczonego obrysu granic Warszawy. Kolorystyka, czyli granat (główny kolor identyfikacji wizualnej Muzeum Warszawy), pomarańcz i gradient powstały z połączenia tych kolorów, nawiązuje do akcentów kolorystycznych zastosowanych w projekcie wystawy głównej festiwalu i stoi w wyraźnej opozycji do dotychczasowej, czarno-białej identyfikacji festiwalu. Dominującym krojem pisma jest Warsaw, stworzony dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie — stosowany w materiałach promocyjnych festiwalu od początku jego istnienia i będący najbardziej charakterystycznym elementem jego identyfikacji wizualnej. Krojem uzupełniającym jest God Headline Pro, font o neutralnym charakterze, używany w komunikacji wizualnej Muzeum Warszawy. W ten sposób udało się uzyskać język wizualny łączący wymienione wcześniej założenia i cele komunikacyjne, bez szkody dla ciągłości wizerunku festiwalu.

#Proj. dla inst. publicznych 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN