Muzeum Narodowe w Krakowie – identyfikacja wizualna

nazwa / tytuł projektu

Muzeum Narodowe w Krakowie – identyfikacja wizualna

autor / studio projektowe

Podpunkt

edycja konkursu

2022-2023

opis

Armin Vit , Brand New by UCllc
... this is a really strong identity that doesn’t conform to the traditional big museum or big gallery identity standards of black, sans serif type and instead opts for something more unique and distinctive that is both visually interesting and reflective of the objects in its collection and the collection of buildings it exists in"

Identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego w Krakowie

Muzeum Narodowe w Krakowie jest jednym z największych muzeów w Polsce. Jego kolekcja jest niezwykle zróżnicowana — od antycznej rzeźby, przez arcydzieło Leonarda da Vinci, po współczesne wzornictwo przemysłowe. Stworzenie nowej identyfikacji wizualnej Muzeum stanowiło pod wieloma względami wyzwanie. Jednym z nich było stworzenie wizualnego systemu dla ponadczasowej marki Muzeum Narodowego w Krakowie – niezwiązanej z jednym stylem czy epoką. Kolejnym – znalezienie klucza pozwalającego uspójnić wizerunek 12 różnorodnych oddziałów, zachowując przestrzeń na ich odrębność i zaakcentowanie atrakcyjnej oferty każdego z nich.

SYMBOL

Inspiracja
Identyfikacja wizualna MNK opiera się na metaforze przeplatających się motywów dzieł sztuki, różnorodności i ciągłości rozwoju w sztuce. Znak tworzy symbol będący geometryczną interpretacją klasycznej typografii. Jest jednocześnie artystycznym przetworzeniem skrótu MNK, wykreślonym na ustrukturyzowanej siatce i posługującym się podstawowymi geometrycznymi kształtami.

Symbol w znaku powstał z przetworzenia typografii – ale nie w sposób oczywisty i literniczy (znak oparty na typografii im czytelniejszy tym mniej jest generyczny i podobny do innych rozwiązań). Symbol nie musi być w oczywisty sposób literniczy, gdyż towarzyszy mu logotyp. Musi natomiast przyciągać uwagę i wyrażać charakter instytucji – stąd jego dynamiczny charakter i pomysł na wplatanie znaku w sposób wyrazisty w komunikaty Muzeum. W przypadku MNK znak powinien dać również przestrzeń na oznaczanie kilkunastu oddziałów Muzeum, do podkreślenia ich różnorodności.

Struktura i siatka
Logo opiera się na zaprojektowanej geometrycznej siatce, która stanowi podstawę siatek kompozycyjnych na przestrzeni całej identyfikacji.

ODZIAŁY

Nazewnictwo
Jednym z ważnych wyzwań, które zostało nakreślone podczas fazy warsztatowej i strategicznej, były skomplikowane i niespójne nazwy oddziałów muzeum oraz niezbyt czytelne powiązanie ich z marką MNK. We współpracy z muzeum wprowadziliśmy nowy system krótkich, zapadających w pamięć nazw oddziałów, których nazwa zawsze zaczyna się od MNK.

Dynamiczny szeryf
Aby uchwycić różnorodność 12 oddziałów Muzeum i wszystkich zbiorów, pierwszy szeryf w znaku muzeum jest zmienny i zaprojektowany dla każdego z oddziałów z osobna. Kształt szeryfa inspirowany jest kolekcją lub architekturą danego oddziału. Szeryfy opracowane zostały we współpracy z kuratorami i przedstawicielami Muzeum. Dodatkowo z szeryfów utkane zostały graficzne paterny, które dedykowane są do zastosowań w produkcjach oddziałów.

Dynamiczny szeryf
Aby uchwycić różnorodność 12 oddziałów Muzeum i wszystkich zbiorów, pierwszy szeryf w znaku muzeum jest zmienny i zaprojektowany dla każdego z oddziałów z osobna. Kształt szeryfa inspirowany jest kolekcją lub architekturą danego oddziału. Szeryfy opracowane zostały we współpracy z kuratorami i przedstawicielami Muzeum. Dodatkowo z szeryfów utkane zostały graficzne paterny, które dedykowane są do zastosowań w produkcjach oddziałów.

SYSTEM
Identyfikacja wizualna to rozbudowany język wizualny dostosowany różnorodnych form komunikacji — od wyszukanych i artystycznych, po funkcjonalne i proste – np. akcydensy biurowe czy ikony dla gości.

Splot
Metafora splotu, łączenia ze sobą różnorodnych kolekcji i wpływu, inspiracji w świecie sztuki jest centralnym elementem logo i layoutów w identyfikacji wizualnej MNK. Geometryczny symbol i jego precyzyjna konstrukcja pozwalają mu wplatać się w świat dzieł sztuki – łączyć z średniowiecznymi obrazami, jak i nowoczesną rzeźbą abstrakcyjną.

Ilustracje i wzory
Identyfikacja wizualna obejmuje stworzony na potrzeby komunikacji oryginalny styl ilustracji. Pozwala budować nowoczesną komunikację wizualną i puszcza oko do młodych odbiorców, zachęcając do inspirowania się sztuką, szczególnie tą dawną. System ilustracji nadaje się do projektowania unikatowych upominków muzealnych. Ilustracje budowane z paternów utkanych z szeryfów znaków oddziałów, kształt ikon zainspirowane z muzealnymi zbiorami sprawiają, że system jest oryginalny, tworzy wyróżniająca się komunikację.

System ikon
Ikony przygotowanie m.in do zastosowań w wayfindingu muzeum, oparte są na geometrycznych formach głównego symbolu. Są intuicyjne i proste w odbiorze.

Typografia
System typograficzny oparty jest na kroju pisma SangBleu Sunrise firmy Swiss Typefaces. Jego formy liter są jednocześnie klasyczne i nowoczesne, wyróżniają się elegancją, finezją i czytelnością – odpowiadając różnorodnym potrzebom komunikacji muzeum.

Autorzy:
Dyrekcja kreatywna: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Koncepcja: Emilka Bojańczyk, Zuza Charkiewicz / Podpunkt
Design: Emilka Bojańczyk, Zuza Charkiewicz / Podpunkt
Dzieła: MNK collection
Ilustracje: Zuza Charkiewicz / Podpunkt
Animacja: Ewa Najnigier-Galińska, Zuza Charkiewicz, / Podpunkt
Typeface: SungBleu Sanrise by Swiss Typefaces

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN