Księga Znaku Transport GZM

nazwa / tytuł projektu

Księga Znaku Transport GZM

autor / studio projektowe

Redkroft

edycja konkursu

2022-2023

opis

System Identyfikacji Wizualnej Transport GZM Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to pierwsza ustawowo powołana metropolia w Polsce. To związek 41 miast i gmin, zlokalizowanych w centralnej części województwa śląskiego. Najważniejszym zadaniem GZM jest poprawa jakości i komfortu życia mieszkańców sąsiadujących ze sobą miast i gmin, budowanie wspólnej przestrzeni z ponadlokalnymi rozwiązaniami poprzez wprowadzanie konkretnych rozwiązań np. wspólnego transportu. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje jeden z największych w Polsce systemów komunikacji zbiorowej. Blisko 1800 pojazdów, 500 linii, 7000 przystanków i ponad 109 milionów kilometrów, pokonywanych przez nasze pojazdy co roku. Nasz transport publiczny to oferta dla ponad 2,5 miliona pasażerów, z których każdy ma inne potrzeby i wymagania. W mnogości nazw dotyczących podróżowania w naszym regionie pasażerowie mogli się pogubić. GZM podjęło decyzję o sprowadzeniu wszystkiego do wspólnego mianownika jakim jest Transport GZM. Nowa marka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez GZM. Docelowo pod marką Transport GZM znajdą się wszelkie informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. To w Transporcie GZM pasażerowie w wygodny sposób opłacą codzienne podróże, wypożyczą rower metropolitalny, ale też dowiedzą się o tym, co w tematach związanych z szeroko pojętą mobilnością dzieje się w Metropolii. Dodatkowo marka Transport GZM połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w naszym regionie. Transport GZM sukcesywnie będzie pojawiać się na wszystkich elementach transportu publicznego i będzie jedną z największych tego typu marek w Polsce. System jest wdrażany od marca 2023 roku. Proces zapoczątkowała kampania informacyjna dotycząca taryfy biletowej, znajdującej się w ofercie Transport GZM, obejmująca m.in. realizacje na przystankach (citylighty) oraz na nośnikach komunikacji miejskiej w przestrzeni GZM (fullbacki), reklamy w lokalnych serwisach informacyjnych, kampanię w Internecie ( media społecznościowe, reklamy na stronach internetowych, w aplikacjach i treściach wideo). Rozpoczęto zmianę identyfikacji wizualnej pojazdów od pierwszych 32 autobusów elektrycznych i dużej infrastruktury technicznej (stacje ładowania dla autobusów elektrycznych i ładowarek mobilnych). Wprowadzono nową identyfikację kanału Facebook poświęconego informacji pasażerskiej, rozszerzając jednocześnie zakres tematyczny poruszanych w tym kanale informacji. Pod marką Transport GZM pojawiła się nowa aplikacja mobilna i portal, które zastąpiły stary system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych). System płatności za przejazdy, którego głównymi elementami są portal i aplikacja, obsługuje w tej chwili ponad 400 tys. kont pasażerów. Na potrzeby stworzenia systemu identyfikacji wizualnej Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła postępowanie w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, którego jednym z elementów było opracowanie identyfikacji w zakresie transportu publicznego (Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00128508/01). Prace poprzedził audyt potrzeb, który stał się punktem wyjścia do stworzenia wytycznych dla przetargu. Zamawiający w postępowaniu zastosował następujące kryteria oceny: Cena brutto oferty – waga: 30%, metodologia pracy (ocena merytoryczna konspektu) – waga: 40%, doświadczenie personelu kluczowego (liczba zrealizowanych usług) – waga: 20%, lata doświadczenia zawodowego personelu kluczowego (staż pracy) – waga: 10%. Celem przedsięwzięcia było opracowanie systemu, który będzie wcielał w życie wytyczne strategii promocji oraz budował rozwiązania metropolitalne w ramach pozycjonowania i koncepcji architektury marki. Najważniejsze wyzwania, jakie postawiono przed projektantami to: ujednolicenie systemów; sieciowanie; pokazanie wspólnotowości i współrządzenia; niekonkurowanie z identyfikacją i istniejącymi formami graficznymi; otwartość i rozwojowość; wizjonerskość i prestiżowy charakter; ponadczasowość; zapewnienie łatwości dekodowania przez odbiorców. Projekt Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Transport GZM jest wdrożeniem wielowymiarowym, opierającym się o systemowe rozwiązania uspójniające komunikację wizualną oraz budowanie silnej marki transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Punktem wyjścia w tworzeniu wdrożenia było skupienie się na utylitarnym charakterze, tak by czytelność odgrywała główną rolę, przekaz trafiał do jak najszerszego grona odbiorców, a system był użyteczny i wdrażalny na wielu płaszczyznach. W rozwiązaniu dotyczącym sygnetu nawiązano do przemysłowej historii Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Elementem inspirującym do stworzenia historii stał się diament – idealna i czysta forma węgla. Projekt składa się z 12 obszarów, w ramach których opracowano ponad 200 pozycji. Zawiera następujące elementy: sygnet, logo, kroje pism, typografia i layouty, piktografia, klucz wizualny, kolorystyka, infografika, produkty markowe, outdoor, przestrzeń, UIKit. System oparto na spójnej i kojarzącej się w regionie z transportem publicznym kolorystyce. Żółty zastosowano jako wiodący w systemie. Przyjęto spójną i otwartą piktografię dotyczącą oznakowania pojazdów wewnątrz i na zewnątrz, nowy wzór tapicerki, mapy, kartogramy i schematy transportowe. Opracowano nowy język komunikacji wizualnej, opierającej się na mocnych podziałach i mocnej typografii. Zrezygnowano z ozdobników graficznych i typograficznych. Zastosowano w systemie krój pisma SUISSE, odwołujący się do pionierskich rozwiązań typograficznych z lat 50 w Szwajcarii. Powstał system otwarty i elastyczny, nie ujęty w ramy i ograniczenia, dający możliwość rozwoju w warstwie graficznej i piktograficznej. Wykonawca: Redkroft Zamawiający: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN