Chosen By — moda cyrkulacyjna Grafika nagrodzonego

nazwa / imię

Chosen By — moda cyrkulacyjna

autor / specjalizacja

Aleksandra Brzozowska

kategoria

Proj. przyjazne środowisku

edycja konkursu

2019/2020

klient

Chosen By

strona www

vimeo.com/393123448

opis

„Spraw, aby Twoja moda trwała” — to nowe przesłanie, które towarzyszy zmianom brandingowym marki.

Chosen By to komis i platforma internetowa do zakupów i sprzedaży mody pre-owned, pochodzącej z drugiej ręki. Celem zmiany wizerunkowej jest budowanie wokół marki społeczności, która skupia ludzi świadomych zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion, a także promowanie wiedzy o zaletach tzw. mody cyrkulacyjnej, świadomych zakupach rzeczy używanych, które dzięki wysokiej jakości mogą dobrze służyć nowym właścicielom.

Mocniejsze ukierunkowanie na odpowiedzialność środowiskową wymusiło zmiany w obrębie identyfikacji wizualnej. Założyliśmy minimalizację ilości materiałów drukowanych, wykorzystanie papierów pochodzących z recyklingu i naturalnych surowców. Powstały wizytówki, metki, karty produktu (niezbędne w sprzedaży wysyłkowej produktów różnych marek) i naklejki jako uzupełnienie opakowań.

Stosowane dotychczas pudełka z nadrukiem zostały zastąpione najprostszymi tekturowymi pudełkami fasonowymi z bawełnianą naklejką. Okazało się to zasadne także z perspektywy biznesowej — znacznie zminimalizowane zostały koszty produkcji opakowań, zaś środki z budżetu można było zainwestować w wysokiej jakości papiery ekologiczne.

W materiałach drukowanych został wykorzystany papier bawełniany, pochodzący z przetworzonego produktu ubocznego (konkretnie lintersu bawełnianego) w procesie wytwarzania tekstyliów. Można uznać, że ma bardzo niewielki wpływ na środowisko — gdyby nie papier bawełniany linters byłby zmarnowanym produktem ubocznym. Wykorzystany został również papier Betulla z serii „Woodstock” od Fedrigoni Papers, zawierający 80% włókien recyklingowanych i 20% włókien ECF, certyfikowany przez FSC®, ekologiczny papier niepowlekany Eko Kraft i konopne plomby sznurkowe. Tłoczenia stały się elementem przewodnim materiałów marki. Matryce do tłoczeń nadają się do ponownego wykorzystania, przy dodruku i do ewentualnej produkcji dodatkowych materiałów w przyszłości.

Wdrożeniu zmian w identyfikacji towarzyszyła mikro-kampania promująca zrównoważoną modę. Publikacja kampanii została zaplanowana w Black Friday i miała na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia dla środowiska, jakie niesie ze sobą moda masowej produkcji i nadmierny konsumpcjonizm.

Manifest w formie video został opublikowany na kanałach digitalowych marki, a na skrzynki e-mailowe klientów platformy Chosen By trafił mailing poruszający tematy mody cyrkulacyjnej i zrównoważonych zakupów w Black Friday.

https://vimeo.com/393123448

Kierunek artystyczny & design: Aleksandra Brzozowska
Project manager: Oliwia Praszczałek
Zdjęcia: Marta Chudek

wyróżnienie

komentarz jury

Projekt „Chosen By” to nowy sposób myślenia o tworzeniu marki, to odpowiedzialność za decyzje projektowe, to świadomość ekologiczna w kontekście produkcji. Studio Suprematic postanowiło ograniczyć branding do minimum, przenosząc koszty z druku opakowań na inwestycję w certyfikowane papiery ekologiczne. Jest to szczególnie adekwatna odpowiedź projektowa na potrzeby marki, której ideą przewodnią jest promowanie wiedzy o zaletach świadomych zakupów i budowanie społeczności świadomej zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion. Pragnęlibyśmy, aby podobne idee przyświecały również firmom bez wizytówki „eko”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU