The Football Shirts Book (wyróżnienie)
nazwa / tytuł projektu
The Football Shirts Book
autor / studio projektowe
kategoria
edycja konkursu
2022-2023
opis
The Football Shirts Book to publikacja prezentująca zbiór koszulek piłkarskich z lat 70-tych, 80-tych oraz koszulek współczesnych. Stroje, które umieściłem w albumie są wynikiem selekcji opartej na publikacji o tym samym tytule autorstwa Neala Hearda z roku 2017, artykułów i materiałów znalezionych w internecie, oraz na własnej subiektywnej ocenie strojów z punktu widzenia estetycznego i historycznego. Praca ma na celu przybliżenie czytelnikowi estetyki panującej w piłce nożnej i zobrazowanie bogactwa wizualnego obecnego w tym sporcie. W prezentowanych koszulkach uwidaczniają się wpływy modernistyczne, które w połączeniu z kolorami zespołów piłkarskich tworzą oryginalne i ekspresyjne kompozycje. Projektując tę publikację analizowałem wzory, połączenia kolorystyczne oraz typografię umieszczaną na koszulkach piłkarskich. Inspirując się twórczością projektantów trykotów piłkarskich tworzyłem nowe kompozycje na potrzeby niniejszej książki. Okładka albumu inspirowana jest koszulką reprezentacji Nigerii z roku 2018. W kontraście do charakterystycznego wzoru zastosowałem suchy tłok z tytułem książki. Typograficznym uzupełnieniem okładki jest obwoluta odnosząca do estetyki metki, co jest nawiązaniem do komercyjnego aspektu koszulek piłkarskich. Format książki wynosi 190×254 mm i jest oparty o harmonijne proporcje 4:3, które odpowiadają funkcjonalności publikacji. Layout albumu został oparty o siatkę uzwględniającą kompozycję graficzną, materiały fotograficzne, jak i dłuższy skład tekstu. Projekt powstał w ramach magisterskiej pracy praktycznej w Pracowni Wydawnictw na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
wyróżnienie
komentarz jury
Cieszy dostrzeżenie pozornie nieważnego obszaru popkultury i zawartych w nim tropów kulturowych cały czas osobnych w zglobalizowanym świecie dizajnu. Projektowanie graficzne jest wszędzie i sport także jest jego częścią.
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.