Warszawskie Obserwatorium Kultury (wyróżnienie)

nazwa / tytuł projektu

Warszawskie Obserwatorium Kultury

autor / studio projektowe

Alicja Kobza

edycja konkursu

2022-2023

opis

Projekt identyfikacji wizualnej dla nowopowstałego Warszawskiego Obserwatorium Kultury (WOK). Autorka: Alicja Kobza Zmienna typografia zastosowana w logotypie nawiązuje do variable fonts. Celem było stworzenie identyfikacji otwartej i dynamicznej, która będzie łatwo dostosowywać się do potrzeb kształtującej się instytucji. Wariantowość znaku wpisuje się w złożony charakter planowanych działań WOK-u. Znak typograficzny i key visual spełniają również wymogi dostępności bez potrzeby używania opisów alternatywnych. Główne założenia projektu można streścić w kilku poniższych punktach: IDENTYFIKACJA W PROCESIE Projektowanie identyfikacji WOK-u odbywa się na bieżąco: w ramach stałej współpracy reaguję na aktualne potrzeby i weryfikuję dotychczasowe założenia projektowe w odpowiedzi na nowe wyzwania. STRATEGIA ZERO WASTE Rezygnacja z materiałów promocyjnych i akcydensów tworzonych „na zapas”. W celu promocji instytucji zostały zaprojektowane etykiety w dwóch możliwie uniwersalnych formatach, które drukowane są w siedzibie WOK-u na cyfrowej drukarce z uwzględnieniem bieżących potrzeb. Etykiety stosowane są do oznaczania materiałów takich jak koperty, notesy, teczki itp. Zależało mi na zrezygnowaniu z magazynowania materiałów ulotnych, które często nie są w pełni wykorzystywane. Wizytówki dla osób pracujących w WOK-u mają charakter przedmiotów wielokrotnego użytku. Wydrukowane w minimalnym nakładzie zawierają kod QR odsyłający do pliku vcf (vCard), dzięki któremu, po jego odczytaniu za pomocą smartfonu, zostaje wygenerowana wizytówka cyfrowa automatycznie dodawana do książki adresowej. ŚLAD CYFROWY WOK jest pierwszą instytucją świadomie rezygnującą z obecności w mediach społecznościowych – stawia na bezpośredni kontakt z ludźmi. Dzięki temu została zminimalizowana ilość materiałów cyfrowych, których ślad węglowy jest również znaczący. Na potrzeby promocji i komunikacji wykonałam zestaw fotografii do wykorzystywania na stronie internetowej czy w mailingu. Artykuł: „Identyfikacja wizualna, która działa” Agnieszka Tiutiunik, menadżerka projektów, strateżka komunikacji WOK https://wok.art.pl/dzialania/procesy-artystyczne-i-badawcze/identyfikacja-wizualna-ktora-dziala/

wyróżnienie

komentarz jury

To pionierskie w świecie projektowania skupionego na estetyce podejście do ekologii obiegu informacji. To projektowanie przeniesione na pracę edukacyjną, badanie sposobu pracy instytucji i mapowanie dostępnych wewnątrz niej narzędzi. Cichy i ważny projekt oparty na dobrym rzemiośle.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN