POETICS OF NECESSITY – How crisis collaboration results in unexpected objects (wyróżnienie)

nazwa / tytuł projektu

POETICS OF NECESSITY – How crisis collaboration results in unexpected objects

autor / studio projektowe

Nicola Cholewa

kategoria

Impakt społeczny

edycja konkursu

2022-2023

opis

Identyfikacja wizualna polskiego pawilonu, nagrodzonego na London Design Biennale 2023, kuratorowanego przez Zofię Jaworowską, Petro Vladimirov i Michała Sikorskiego, organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza. Idea pawilonu powstała na podstawie projektu OKNO, rozpoczętego w Polsce w 2022 roku przez Fundację Brda. Konsekwencją ataków rakietowych na ukraińskie budynki są między innymi wybite szyby i zniszczone okna. To oznacza brak izolacji termicznej, moknące od deszczu pomieszczenia i ich zawartość. Projekt OKNO polega na gromadzeniu, mierzeniu, katalogowaniu, odświeżaniu, pakowaniu i wysyłaniu okien do Ukrainy we współpracy z ukraińskimi organizacjami pozarządowymi, które na miejscu rozdysponowują je wśród zgłaszających się osób odbudowujących swoje domy. Do dzisiaj Fundacja Brda wysłała 1397 okien. Kuratorzy polskiego pawilonu zorganizowali zbiórkę w Londynie, zebrane okna zostały pokazane w przestrzeni polskiego pawilonu wraz z przykładowym montażem okna (o wielkości innej niż otwór okienny) oraz propozycjami montażu okien DIY oraz statystykami dotyczącymi projektu OKNO. Elementy projektu: 1. Katalog zawierający wywiady z projektantami działającymi w obszarze reuse oraz instrukcję montażu okien DIY. Przez odkryty grzbiet i widoczne nici katalog ma charakter "roboczy" i jest spójny z architekturą wystawy, na której możemy zobaczyć sofę ze styroduru czy folię budowlaną. Natomiast strony katalogu zostały dokładnie przemyślane, tak aby mimo szwajcarskiej oprawy, grzbiet pozostawał w kolorze. Zielone strony okalające składki są wykorzystane do pokazania instrukcji montażu okien. Dzięki temu zabiegowi udało się osiągnąć ciekawy efekt, mimo bardzo niskiego budżetu. Ilustracje do instrukcji zostały wykonane przez różne biura architektoniczne, na potrzeby druku zostały uproszczone i uspójnione. 2. Projekt infografik i plansz w przestrzeni wystawy. 3. Materiały promocyjne na potrzeby zbiórki okien. 4. Materiały promocyjne pawilonu, w tym animacje. Zdjęcia: Natalia Ruszczuk

wyróżnienie

komentarz jury

Ważna i aktualna inicjatywa świetnie świetne podana graficznie inicjatywy - projekt w jasny, klarowny i adekwatny sposób nawołuje do pomocy. Świetny przykład wykorzystania projektowania graficznego w działaniach humanitarnych. Udany i spójny, oszczędny w środkach ale wyrazisty system graficzny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN