Co to typo? Książka dla dzieci o literach (wyróżnienie)
nazwa / tytuł projektu
Co to typo? Książka dla dzieci o literach
autor / studio projektowe
kategoria
edycja konkursu
2019/2020
opis
Praca przybliża tematykę szeroko pojętej typografii. Publikacja zawiera część merytoryczną wraz z praktycznymi ćwiczeniami. Przeznaczona dla dzieci w wieku 7–9 lat. Jest to przejściowy okres w życiu człowieka, w którym następuje zmiana trybu nauki z przedszkolnego, dlatego ważne jest, aby materiały z jakich korzystają dzieci nie zniechęcały ich, a uczyły poprzez zabawę. W grudniu 2019 roku zostały przeprowadzone warsztaty z udziałem dzieci, gdzie przetestowano wcześniej zaprojektowane prototypy zadań i ogólną reakcję dzieci na poruszane zagadnienia. Ideą projektu jest rozpowszechnianie wiedzy na temat typografii i liter wśród dzieci i ich rodziców. Książka wprowadza młodego czytelnika w tematykę publikacji rozdziałami „Komunikacja” oraz „Skąd się wzięły litery”. W kolejnych rozdziałach zostały poruszone tematy: co to jest litera, znaki diakrytyczne, alfabet, czcionka i font, krój pisma, rodzaje krojów pisma, odmiany liter oraz typografia. Wszystkie te zagadnienia opatrzone są tytułami zachęcającymi dzieci do sprawdzenia, co znajduje się w środku każdego z nich. Kolejną częścią publikacji jest wytłumaczenie, czym różni się typograf od projektanta krojów pisma. Przeprowadzono również wywiady z przedstawicielami tych grup: Kubą Sowińskim i Maciejem Połczyńskim. Ostatnią częścią są przykłady fontów opatrzone ilustracjami z ich wykorzystaniem. Do warstwy graficznej i typograficznej zostało użytych 6 krojów pisma: TT Commons, Agrandir, Maruder, Brygada 1918, Fivo Sans Modern oraz Airo. Część liter autorka wykonała samodzielnie, aby pokazać ich różnorodność. W publikacji został zastosowany otwarty grzbiet, umożliwiający łatwe i wygodne rysowanie po książce stosownie do jej treści i grupy docelowej. Wymiary to: 200 x 258 mm. Książka została zakwalifikowana do konkursu Książka Dobrze Zaprojektowana.
wyróżnienie
komentarz jury
Lekka i przyjemna, a przede wszystkim profesjonalnie przygotowana książka podsuwająca „dorosły” temat dzieciom. Publikacja subtelnie lecz z fantazją zachęca do zapoznania się z pojęciem typografii. Maria Gumulak bardzo wyraźnie zakreśliła wiek grupy docelowej i podjęła się analizy odbiorcy, przeprowadziła warsztaty w celu przetestowania materiału przez dzieci. Podczas obrad Jury projekt został szczególnie doceniony przez wydawców – najlepszą laurką może być cytat: „chcę to w mojej księgarni!”.
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.