nominacje

Grafika zwycięzcy

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne”

Superskrypt

„Odbicie – jestem jak ty, zapewne” to ekspozycja skupiającą się na bohaterach Powstania. Narracja ekspozycji zadaje zwiedzającym pytania – Jak ja zachowałbym się w momencie próby? Czy stanąłbym do walki? Czy było warto?. Na ściankach i bannerach tworzących scenografię wystawy zwiedzający może przeczytać wypowiedzi Powstańców, którzy oceniają udział w powstaniu z dzisiejszej perspektywy. Punktem kulminacyjnym są dwa interaktywne lustra umieszczone w centralnej części ekspozycji. Zwiedzający widzi w nich swoje odbicie. W trakcie przeglądania w lustrze algorytm rozpoznający rysy twarzy poszukuje w bazach Muzeum historycznego “bliźniaka” – pozwala zwiedzającemu stanąć z nim twarzą w twarz, pozwala poznać jego imię i tragiczną historię. Lustro prowadzi ze zwiedzającym również dialog – zadaje mu pytania o to, jak zachowałby się w chwili próby. Czy tak, jak jego historyczne odbicie, podjąłby walkę i, być może, poświęcił życie. Przeglądając się w lustrze poznajemy losy obcego, choć niezmiernie podobnego do nas człowieka. Tak skonstruowany eksponat pozwala na bardzo osobisty kontakt ze zwiedzającym. Pozwala nie tylko zapoznać go z historycznymi faktami, ale też zmusza do refleksji. Dzięki Odbiciu historia przestaje wydawać się odległa. „Odbicie – jestem jak ty, zapewne” jest nietypowym sposobem na przeglądanie muzealnych archiwaliów – wyświetla fotografie, które na co dzień zalegają w licznych cyfrowych zbiorach i zwiedzającemu niełatwo jest do nich dotrzeć. Lustro pozwala przywracać pamięć o pojedynczych osobach. Historia jest wiedzą o tym co było. Jest po to, żebyśmy teraz czy w przyszłości nie popełniali błędów przeszłości. Odbicie pozwala odnaleźć bohaterów, którzy są naszymi „odbiciami” – ich / nasze profile niewiele od siebie się różnią. Różni się tylko rzeczywistość, która nas otacza i dzięki wiedzy historycznej powinniśmy umieć właściwie ją kształtować. Analizując zachowania współczesnego odbiorcy postanowiliśmy opowiedzieć mu przez pryzmat jego własnej osoby, historię innego człowieka.

#projekt roku  #2017/2018 

36 days of type 2018

Agnieszka Kotowska

„36 days of type to projekt“, w którym biorą udział projektanci, ilustratorzy oraz artyści wizualni, by wyrazić swój szczególny pogląd na litery i cyfry naszego alfabetu. 36 dni nieprzerwanej kreatywności, w której uczestnicy stoją przed wyzwaniem zaprojektowania litery lub cyfry każdego dnia, co owocuje możliwością zaprezentowania tego samego symbolu z różnych perspektyw. Zdecydowałam się wziąć udział w 5 edycji wyzwania 36daysoftype 2018. Eksperymentowałam z drukiem 3D i fotografią. Głównym założeniem projektu był manifest odnośnie projektowania w 3D -- dziś w większości projektanci renderują swoje wizje za pomocą progamów komputerowych. Chciałam wyjść temu na przeciw i stworzyć coś, co rzeczywiście istnieje i można to dotknąć. Był to świetny trening umiejętności, sposób doskonalenia mojej kreatywności oraz wyzwanie dla samej siebie. Projekt został wyróżniony podczas gali Polish Graphic Design Awards polishgraphicdesign.com/krojepism2018

#projekt roku 

36 days of type 2019

Agnieszka Kotowska

W erze renderów 3D, wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji razem z @bbad.esign chciałyśmy wrócić do korzeni i pracy analogowej. Projekt jest inspirowany rzeczami, które nas otaczają i każda litera z każdej kategorii przedstawia jej interpretację w inny sposób. W tym roku projekt 36 days of type był związany z eksperymentowaniem z określonymi materiałami: światłem, betonem, powietrzem, szkłem czy śmieciami, które można było ponownie wykorzystać. „The category is” to przeniesienie słowa z serialu telewizyjnego Ryan Murphiego „Pose” oraz zapowiedzi wybiegu w “Ru Paul Drag Race”.

#projekt roku 

50Brands

UVMW

50Brands jest agencją PR działającą od 2017 w Berlinie. Założona przez Magdę Machajską, firma wspiera rozwój młodych marek z sektora mody. Rozwijając i wzmacniając ich wizerunek, 50Brands pomaga zaistnieć swoim klientom w międzynarodowym kontekście. Agencja wspiera klientów w relacjach z mediami, celebrity & influencer marketingu, w budowaniu strategii oraz w zakresie dyrekcji artystycznej i produkcji sesji zdjęciowych. Dbając o zrównoważony wzrost marek w swoim portfolio, 50Brands wprowadza swoich klientów w światowy obieg mody. Wychodząc od nazwy i jej źródła postanowiliśmy wzmocnić przekaz, jak duże może być 50, a nawet, w zależności od różnych konfiguracjach może to być znacznie większe. 50brands to dla nas też wszystko to co jest przed 50, czyli 1 – 49, co skojarzyliśmy z magicznymi kuponami Lotto, gdzie skreśla się numery właśnie z tego przedziału. W Lotto magia liczb ujawnia się w postaci wygranej, wystarczy kupić los, wystarczy zaznaczyć odpowiednie numery. W logo 50brands osłaniamy „kod marki” , jego elastyczną formę, która z łatwością dopasuje się do każdego klienta. Fonty: Inter (RSMS) Commune Nuit Debout (by Sébastien Marchal)

#projekt roku 

AgileByExample

Podpunkt

AgileByExample to konferencja skierowana do osób zarządzającymi projektami IT. W 2016 roku stworzyliśmy branding ABE. Tegoroczna konferencja, jak i wcześniejsze edycje czerpie z zasad określonych w identyfikacji, ale każdorazowo staramy się nowym odsłonom wydarzenia nadać unikatową formę graficzną. W tym roku postawiliśmy na zbudowanie oprawy graficznej eventu w powiązaniu z hasłami takimi jak zespól, współpraca, scrum. Podstawowy motyw graficzny to ilustracja obrazująca mechanizm scramowy przedstawiony jako żywy organizm, w którym każda para oczy i każda para rąk odgrywa ważne i określone miejsce. Link do strony wydarzenia: www.agilebyexample.com Materiały opracowane na potrzeby AgileByExample 2019: scenografia, gadżety (torba, długopisy, notes, koszulki), grafiki do komunikacji.

#projekt roku 

Grafika nagrodzonego

Agnieszka Kotowska

Projektantka graficzna. Z wykształcenia architekt krajobrazu.Obecnie projektuje i mieszka w Gdańsku. Swoje doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych, jako projektant w firmach z branży nieruchomości i druku 3D oraz w TOFU STUDIO. Aktualnie pracuje jako freelancer. Zajmuje się projektowaniem graficznym, typografią oraz brandingiem. Jej prace opierają się głównie na liternictwie, z którym dużo eksperymentuje zarówno cyfrowo oraz analogowo. Interesuje się ilustracją, interaktywnymi rozwiązaniami w brandingu oraz set designem. Ceni sobie oryginalność i niecodzienność w procesie tworzenia. Jest otwarta na nowe wyzwania projektowe.

#świeża krew  #2017/2018 

Ani słowa bez nas

Bękarty

Wspieraj system wielopartyjny i broń zasad demokratycznych wyborów. Póki możesz, głosuj w wyborach lokalnych i ogólnokrajowych. (O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Timothy D. Snyder) Po pierwsze i najważniejsze, nie bądź posłuszny z góry. (donGURALesko) Projekt „Ani słowa bez nas” był częścią obchodów 30-lecia obrad Okrągłego Stołu i wolnych wyborów w Polsce w ramach Święta Wolności i Solidarności. Komunikacja kampanii została oparta na hasłach eseju amerykańskiego historyka Timothy’ego Snydera. Inspiracją graficzną były prace polskich artystów konceptualnych z lat 70. i 80., między innymi Leszka Przyjemskiego, oraz charakterystyczne dla kształtowania się po '89 roku demokracji w Polsce, kolory czarno-biało-czerwone (odnoszące się do barw Solidarności i ducha Gazety Wyborczej). Celem kampanii było aktywizowanie młodych ludzi do udziału w wyborach. Akcji towarzyszyła debata, teledysk do utworu „20”, a finałem był koncert na placu Wolności wraz z premierą audiobooka. W kampanii zostały wykorzystane nośniki wielkoformatowe, plakaty i wlepki.

#projekt roku 

Bezmięsny

Podpunkt

Bezmięsny to pierwsze w Polsce wegańskie produkty o mięsnych smakach i fakturach. Firma pojawiła się na rynku w 2016 roku, a na portfolio produktów składają się: kiełbasy smakowe, gyros, hamburger, kebab, żeberka, peperoni czy szynka. Po dwóch latach obecności na rynku firma zdecydowała o zbudowaniu nowej identyfikacji i opakowań produktów. Pojawiła się potrzeba zwiększenia widoczności na sklepowych półkach i wyróżnienia się na tle innych produktów (marka rozszerzyła sprzedaż na duże sieci handlowe, na rynku pojawiła się też oferta konkurencyjna). Bardzo ważnym elementem rebrandingu była również zmiana form opakowań i wprowadzenie nowych produktów. Najważniejsze wyzwania i cele projektu Produkty marki Bezmięsny wymagają określonej formy opakowania – tacki i foliowe okładki, na które przyklejana jest etykieta. Sam produkt nie ma atrakcyjnej formy, część produktów zawiera sos / sok, który rozlewa się w opakowaniu. Koncepcja wymagała stworzenia bardzo wyrazistych etykiet, które przysłaniają te wizualne mankamenty produktu i formy opakowania. Dlatego zdecydowaliśmy się budować wizerunek marki w oparciu o bardzo mocne graficznie i kolorowe opakowania. Produkt dedykowany jest dla osób, które nie mogą lub nie chcą jeść mięsa, ale które poszukują jego smaku. Dlatego koncepcja opera się na graficznych odniesieniach pokazujących mięsne formy produktu w zabawnej roślinnej formie. Mówimy do konsumenta – nie musisz rezygnować z preferowanych smaków, ale masz 100 procentową gwarancję, że nie zjadasz produktu zwierzęcego. Marka poprzez opakowanie zaprasza do kulinarnej zabawy – już na etykietach pojawia się pomysł na to jak można zaimplementować produkt do ciekawego dania. Nowa identyfikacja mówi – jedzenie produktów Bezmięsny to przyjemność i kulinarna zabawa. Wyrazista forma graficzna zaprasza do sięgnięcia po nowy produkt, wybija go na półce sprzedażowej. Ważnym elementem projektu jest stworzenie takiego języka wizualnego produktów, który tworzy jedną spójną linię produktową i buduje świadomość marki. Z drugiej strony niezmiernie istotne jest ułatwienie konsumentom odszukiwanie konkretnego produktu, smaku, zapamiętywanie ulubionych produktów i ich łatwe wyszukiwanie. W tym celu powstały zabawne i charakterystyczne ilustracje – każdy produkt ma swojego bohatera. Koncepcja z bohaterami realizuje jeszcze jeden cel – ułatwia budowanie ciekawej komunikacji z klientem w mediach społecznościowych. Nowe opiekowania to również lepsza czytelność etykiet. Krótkie przepisy, uwypuklenie zalet produktu, skład – są bardzo ważne z punktu widzenia klienta. Szczególnie klient wegański, który interesuję się składem, jakością produktu, szuka nowych możliwości kulinarnych, docenia te rozwiązania.

#projekt roku