Sploty. Marka modowa inspirowana polską sztuką ludową.

nazwa / tytuł projektu

Sploty. Marka modowa inspirowana polską sztuką ludową.

autor / studio projektowe

Karolina Urbaniak

kategoria

Świeża Krew

edycja konkursu

2023/2024

opis

"Sploty" to marka modowa inspirowana polską sztuką ludową. To nowe spojrzenie na rzemiosło ludowe, takie jak haft czy wycinanka, w połączeniu ze współczesną modą i kolorystycznym maksymalizmem. 

Projekt obejmował stworzenie zarówno identyfikacji wizualnej, jak i zaprojektowanie produktów. Główny znak przedstawia stylizowaną formę tulipana, popularnego motywu w zdobnictwie ludowym. Klucz wizualny marki opiera się na połączeniu motywów roślinnych oraz abstrakcyjnych, inspirowanych płaskimi formami sztuki ludowej — w szczególności elementami haftu kaszubskiego oraz haftu kociewskiego. Na jego bazie powstały pocztówki, karty prezentowe, naklejki oraz etykiety, które mają za zadanie współgrać z produktami marki i dbać o pozytywny odbiór przez konsumentów.

Prócz standardowych składowych identyfikacji wizualnej, powstały również wzory oraz nadruki na produkty takie jak: apaszki, szale, kołnierzyki, kamizelki haftowane oraz wstążki. Powstałe produkty są kolorowe i odważne, z dużymi, geometrycznymi wzorami. Ich żywe barwy, takie jak czerwień i róż, zestawione z czernią i beżem, tworzą harmonijne, nierzadko symetryczne kompozycje, nawiązujące do typowych dla rzemiosła ludowego układów centralnych.
W ramach projektu powstały również fotografie, będące główną częścią kampanii "Splotów", dzięki czemu można zobaczyć zrealizowane produkty w gotowych stylizacjach.
Całość prezentuje estetykę będącą połączeniem polskiej sielskiej wsi oraz mocnych, syntetycznych form graficznych.

Projekt powstał w ramach dyplomu magisterskiego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni Projektowanie dla Kultury.

MKiDN
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych:
Rozwój Sektorów Kreatywnych.