Identyfikacja wizualna Festiwalu Filmu Niemego

nazwa / tytuł projektu

Identyfikacja wizualna Festiwalu Filmu Niemego

autor / studio projektowe

Weronika Jastrzemska

kategoria

Świeża krew

edycja konkursu

2021-2022

opis

Festiwal Filmu Niemego miał swoje początki w roku 1996 kiedy to za sprawą krakowskich kiniarzy z Centrum Filmowego Graffiti zaprezentowani w Kinie Wanda filmy z pierwszej dekady XX wieku. To był pierwszy tego rodzaju festiwal w Polsce i jeden z pierwszych na świecie. Festiwal Filmu Niemego łączy w sobie niemy obraz z muzyką graną na żywo. Od 2003 roku każda kolejna edycja odbywa się w Kinie Pod Baranami i każda z nich ma temat przewodni.

Unikatowy charakter kina niemego stał się fundamentem całej identyfikacji. Ideą całego projektu było zaprojektowanie syntezy języka wizualnego łączącego historię z nowoczesnością. Obecna w filmie niemym odręczna i różnorodna typografia znajduje swoje odniesienie w projekcie w postaci połączenia dwóch bardzo różnych typografii. Eleganckiej z elementem dekoracyjności oraz swobodnej i lekko abstrakcyjnej. Zniszczona klisza będąca efektem upływu czasu stała się inspiracją do zaprojektowania autorskiej interpretacji tego zjawiska za pomocą szumu stworzonego z bitmapy.

Typografia momentami pełni rolę dekoracyjną ale jeśli zachodzi potrzeba również występuje w spokojniejszej formie. Połączenie dwóch różnych typografii spowodowało uzyskanie oczekiwanego efektu czyli nawiązanie do odręcznej i indywidualnej dla każdego filmu typografii. Dodatkowo został dobrany krój uzupełniający Area w odmianie Hairline. Jest używany wszędzie tam, gdzie znajdują się opisy oraz mniej istotne nagłówki. Projekty składające się na całość identyfikacji zawierają jednocześnie dwie wersje językowe. Wersję polską oraz angielską. Dla czytelnego wyróżnienia tych dwóch języków w projektach zastosowano wersję niepochyloną dla części polskiej oraz wersję italic w części angielskiej.

Zaprojektowany został zestaw próbnych siatek definiujących rozłożenie typografii i zniekształconego obrazu. Podczas procesu projektowego wcześniej zaproponowane siatki okazały się zbyt skomplikowane i w niedostateczny sposób spełniały swoje zadanie. Uniemożliwiały łatwe powielanie motywów graficznych w zależności od formatu oraz posiadały niepotrzebne podziały kompozycji. Łatwość użycia oraz prostota spowodowały potrzebę zaprojektowania nowej siatki o wiele prostszej od zaproponowanych wcześniej. Uproszczony layout spełnił wszystkie warunki i został wybrany do dalszej pracy projektowej. Dzięki prostocie jest łatwy w użyciu. Odpowiednio wydzielona przestrzeń na typografię pozwala jej swobodnie i w wystarczający sposób wybrzmieć na formacie. Stylizacja zdjęć oraz odpowiednie ich wykadrowanie zgodnie z layoutem, stworzyło ciekawą kompozycję typograficzno-wizualną nadając całości odpowiedni charakter.


Charakter identyfikacji mocno zdefiniował formę znaku Festiwalu Filmu Niemego. Zabieg stosowany w nagłówkach został w nim powtórzony ale z jeszcze większym zarysowaniem różnorodności. Podczas pracy projektowej w poszukiwaniu najlepszego i najczytelniejszego rozwiązania powstała seria znaków, które z powodów wspomnianej czytelności czy kompozycji zostały odrzucone. Znak dodatkowo umożliwia zastosowanie wersji z dopiskiem niezbędnej przy konkretnych edycjach festiwalu.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN