Osobiste. Kostiumy teatralne Tadeusza Kantora.

nazwa / tytuł projektu

Osobiste. Kostiumy teatralne Tadeusza Kantora.

autor / studio projektowe

Weird Gentlemen

edycja konkursu

2021-2022

opis

Identyfikacja wystawy "Osobiste. Kostiumy teatralne Tadeusza Kantora"  z kolekcji Cricoteki prezentuje kostium jako narzędzie teatralne, najbliższe ciału aktorowi. Dzięki czemu zaangażowanie aktora w kolekcję przeradza się w intymną i emocjonalna wizualną opowieść. Problem jaki wynikał przy tworzeniu ID było utarte podejście do kostiumów historycznych, które może być nie ciekawe dla przeciętnego odbiorcy; zwłaszcza młodego. Dlatego postanowiliśmy odejść od prezentacji kostiumu jako historycznego bytu i zaproponować nowy język, idee stworzenia kampanii modowej i jako kolekcji modowej "Osobiste 2023".
Zaczęliśmy od wywiadów / warsztatów z żyjącymi aktorami teatru i rozmów o kostiumie. Warsztaty pomogły nam wypracować wspólną wizję która stała się komunikatem i opowieścią. Ponieważ kostiumy z Teatrze Kantora były bardzo eksperymentalne: niekiedy kostiumy były wykonywane z papierów, metalów lub były eksperymentem łączenia i nadawania nowej formy "ubrania". Postanowiliśmy pokazać żywość nowej formy. Idealnym odniesieniem do kostiumu stała się typografia, która budowała ID, była zmienna, skalowalna i wchodziła w interakcje z obrazem, animacją. Typografia zaczęła tworzyć napięcia jako samoistny żywy materiał, skalowalny, zmienny, reagujący na bodźce, dzięki czemu stworzył się rozpoznawalny kod DNA identyfikacji. Wykorzystaliśmy typografie do budowania haseł kampanii, sloganów, wypowiedzi aktorów Cricoteki czy form printowych.
Kolejnym krokiem było animacja, która łączyła wszystkie zależności i ożywiała język kampanii. np. cytaty z rozmów z aktorami falowały na materiale, po przez ruch zmieniały swoją budowę podkreślając reakcje z otoczeniem. Animowana typografia reagowała też na nagrania archiwalne (mp4) z spektakli, zmieniała swoje kształty (skale, wielkość). Ponad to powstały materiały promocyjne: plakaty, mała gazetka z wywiadami, banery na social media, animacje na social media, druki na materiałach które znajdowały się w przestrzeni wystawy, plotery na ścianach wystawy. 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN