nominacje

Grafika zwycięzcy

Supp – Language is the only limit

Podpunkt

Projekt opisany na łamach międzynarodowych magazynów: – Magazine Page – It's Nice That (https://www.itsnicethat.com/news/podpunkt-language-supp-ukraina-graphic-design-020822) Language Supp to inicjatywa darmowych lekcji językowych online, wspierająca dzieci z rodzin uchodźczych. Projekt realizowany jest przez fundację Nativated Group, przy finansowym wsparciu największej organizacji wspierającej dzieci – Save the Children International. Grupą docelową projektu są dzieci i ich rodzice, ale również nauczyciele. Projekt powstał na potrzeby edukacji języka polskiego dzieci z Ukrainy (Language Supp Ukraina). W przyszłości Supp będzie międzynarodową platformą do edukacji języków (wsparcie dla migrantów z różnych części świata). Zadanie postawione przez klienta to stworzenie: – wyrazistej identyfikacji wizualnej, która zachęci do udziału w projekcie zarówno dzieci w wieku 6-7 lat, jak i młodzież powyżej 15 roku życia, – tone of voice, hasła przewodniego. Hasło „Język to jedyna bariera” podkreśla, że pomimo problemów komunikacyjnych osób pochodzących z różnych części świata – myślimy i czujemy tak samo. By móc w pełni wyrazić siebie, rozkwitać i zmieniać świat – musimy znać język naszego otoczenia. Na potrzeby projektu powstały tzw. „słowostworki” – postacie zbudowane na bazie liter i znaków wywodzących się z różnorakich alfabetów świata. Słowostworki komunikują się ze sobą za pomocą chmurek – myśli, mowy ciała i prostych zwrotów. Pokazują, że nauka języka może być łatwa i przyjemna. Słowostworki wyglądają jak kolorowe kwiaty – dzięki Language Supp otwierają się na świat, ukazują swoje prawdziwe piękno i osobowość (analogicznie do poczucia swobody i przynależności, gdy potrafimy komunikować się z rówieśnikami w ich ojczystym języku). Oryginalny znak (typografia przypominająca odręczne pismo i tradycyjną edukację z wykorzystaniem tablicy), przyjazna kolorystyka, łagodne i budujące ciekawą opowieść o językach świata ilustracje, silne hasło – tworzą przyjazna i ciepłą identyfikację wizualną, obietnicę profesjonalnej opieki/wsparcia. Projekt pozwala na budowanie wyrazistych komunikatów i grafik w mediach społecznościowych oraz reklamach projektu. Poza wymienionymi powyżej nośnikami, identyfikacja wizualna rozwinięta została na elementy interfejsu platformy e-learningowej Supp.

#Impakt społeczny 

Grafika nagrodzonego

"Hoża, moja ulica/ Hoza, my street", książka-ilustrowany reportaż o warszwskiej ulicy

Paweł Kłudkiewicz

INFO: Hoża, moja ulica / Hoża, my street Paweł Kłudkiewicz Warszawa 2022 ISBN 97-83-963123-0-3 Offset, 148x210mm, 108 stron, 81 ilustracji, twarda oprawa; PL / ENG O PROJEKCIE: Jest to projekt pandemiczny w którym odwrócona została tradycyjna kolejność powstawania książki. Wpierw powstała idea, pomysł na książkę, jej fizyczny kształt i elementy layoutu. W tych ramach powstały ilustracje i na samym końcu tekst. Jako projektant stałem się więc w tym nietypowym projekcie swoim własnym klientem. Poza stworzeniem książki-produktu, sporym wyzwaniem było również nadanie całemu projektowi życia, sprawienia by zaczął funkcjonować w lokalnej świadomości. Tu z pomocą przyszła mi fundacja Bęc Zmiana z którą zorganizowaliśmy cykl spacerów i spotkań dla mieszkańców Hożej, nagraliśmy również kilka podkastów. Z czasem udawało się wytworzyć wokół książki pewną aurę zainteresowania i do rozmowy wokół publikacji udawało się włączyć coraz to nowe środowiska: od lokalnych antykwariuszy po działaczy ruchów lokatorskich. Z czasem udało się zainteresować media – krótki reportaż o ulicy Hożej nagrał TVN. A w radiostacjach - Radio dla Ciebie, Radio Kapitał, Program 2 Polskiego Radia i Radio Kampus ukazały się audycje poświęcone książce o Hożej. O KSIĄŻCE: „Hoża” to sto stron rysunkowego reportażu o warszawskiej ulicy. Hoża, mimo że to nieduża ulica, jest być́ może jak śródmieście Warszawy w pigułce. Bloki stoją tu obok kamienic, a nowe odpicowane knajpy sąsiadują ze starym warszawskim rzemiosłem. Blisko siebie są tu i squaty i apartamentowce. Z rożnych historii o Hożej wyłania się̨ nagle Albert Einstein, innym razem Zadie Smith, a w pewnym sensie nawet Osama bin Laden. Ale Hoża to przede wszystkim ulica Witkacego, Białoszewskiego i Prusa. To ulica gęstych jesionów, zmieniających się̨ pór roku, znajomych piesków, lokalnych sklepów i nigdy nie milknących karetek pogotowia. To czasem miejsce sobotniego, imprezowego szumu. Po którym zawsze przychodzą̨ niedziele długie i spokojne, prawie jak w małym miasteczku. AUTOR Paweł Kłudkiewicz, 1978 grafik, projektant, absolwent warszawskiego Wydziału Architektury. Zajmuje się grafiką użytkową, projektowaniem książek , wydawnictw, plakatów i wystaw. Autor komiksów i książek dla dzieci.

#Impakt społeczny 

33 letters for ukraine

Alina Rybacka-Gruszczyńska

“33 Letters for Ukraine” to spontaniczna i niezależna akcja inspirowana 36 Days of Type, podczas której każdego dnia tworzyliśmy 33 litery alfabetu ukraińskiego. Wyzwanie rozpoczęło się 7 marca i trwało do 8 kwietnia 2022 roku. Chciałyśmy wykorzystać siłę społeczności projektantów do wyrażenia solidarności z Ukrainą i pokazać, że jest to kraj niezależny, z własną kulturą, historią i językiem. Nauka cyrylicy staje się coraz istotniejsza, zwłaszcza w Polsce. Pisma alfabetu polskiego i ukraińskiego różnią się, dlatego chcemy wykorzystać to wydarzenia nie tylko, aby okazać nasze wsparcie, ale także inspirować projektantów do nauki cyrylicy. Jak dotąd, projekt zebrał naprawdę pozytywne recenzje. Wielu ukraińskich projektantów postrzegało to jako sposób na chwilowe oderwanie myśli i zaprojektowanie czegoś po raz pierwszy od rozpoczęcia wojny (Vlad Bojko), powrót do wspomnień z czasu dzieciństwa na Ukraine za pomocą typografii (Valeriia Potaichuk), oddanie hołdu ukraińskiej sztuce ludowej czy po prostu wzięcie udziału w bliższym ich sercu wyzwaniu w tym trudnym czasie. Podobnie jak w przypadku 36 Days of Type, każdego dnia zapraszałyśmy gości specjalnych, aby dotrzeć z projektem do większej liczby osób. Do projektu dołączyli m.in. Oleksiy Chekal, Zuzanna Rogatty, czy Nikolas Wróbel – każdy z nich zaprojektował specjalnie dla nas jedną literę. Dodatkowo, w brandingu używamy wyłącznie krojów pisma zaprojektowanych przez ukraińskich projektantów, ponieważ chcemy także w ten sposób promować ukraiński design. Do tej pory, by dotrzeć do większego grona odbiorców, powstała strona www, zorganizowałyśmy warsztaty z Bęc Zmianą, projekt został pokazany w ramach wystawy Independence w Galerii Midori w Tokio, a także pomysłodawczyni projektu wystąpiła na FORWARD FESTIVAL opowiadając o całym przedsięwzięciu. Zespół: Joasia Fidler-Wieruszewska – Pomysłodawczyni projektu, organizatorka, projekt strony www Alina Rybacka-Gruszczyńska – Organizatorka Aga Kotowska – Organizatorka Olenie Subchuk (Wix Studio) – Deweloperka Kroje pisma zaprojektowane przez Ivana Tsanko i Dmitri Rastvortsev

#Impakt społeczny 

Identyfikacja wizualna Charytatywna Aukcja Sztuki Refugees Welcome 2022

deal design • studio

Projekt Charytatywna Aukcja Sztuki Refugees Welcome 2022 i wystawa przedaukcyjna powstały dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacji Ocalenie, która zajmuje się pomocą na rzecz uchodźców. Jak piszą organizatorzy przedsięwzięcia, „kryzys na granicy polsko-białoruskiej pokazuje, jak fundamentalną kwestią jest dziś pomoc osobom uciekającym przed konfliktami zbrojnymi i prześladowaniami na tle politycznym”. Naszym zamierzeniem było stworzenie spójnych elementów w trzech głównych obszarach projektowych: identyfikacja wizualna aukcji charytatywnej jako trwałego brandu funkcjonującego przez wiele lat, komunikacja wizualna wystawy oraz nowa strona internetowa aukcji. Zadanie było o tyle skomplikowane, że na projekt Refugees Welcome składały się w naszym odczuciu nieprzystawalne motywy: kryzys humanitarny z jednej strony, i komercyjny aspekt aukcji dzieł sztuki współczesnej z drugiej. Punktem wyjścia do refleksji nad identyfikacją wizualną aukcji był projekt artystki syryjskiej Yary Said „Refugee Flag” z 2016 r. – stworzony z pomarańczowych kamizelek ratunkowych (https://www.moma.org/collection/works/221169). Projekt uchodźczyni zainspirował nas przy doborze kolorystyki (połączenia oranżu i czerni), jak i doborze kroju pisma – Fason – który posiada charakterystyczny balans łączący elegancję i zdecydowany, ostry charakter. W logotypie pojawia się również pozioma prosta linia nawiązująca do flagi uchodźczej. Drugim elementem było stworzenie komunikacji wizualnej do wystawy przedaukcyjnej, która miała miejsce w Pawilonie Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą w dniach 8.04-15.05.2022. Wykorzystaliśmy motyw słupów granicznych oddzielających terytoria dwóch państw – Białorusi i Polski. Potraktowaliśmy je jako wizualne symbole dwóch odmiennych światów. Celem komunikacji było stworzenie mocnego i wyrazistego języka, emanującego pozytywnym przesłaniem, a tym samym nawiązanie do aukcji niosącej pomoc uchodźcom. Trzecim elementem było zaprojektowanie UX i UI nowej strony internetowej. Stworzyliśmy wirtualny katalog prac artystów biorących udział w aukcji. Dzięki stronie internetowej użytkownik ma także dostęp do informacji o poprzednich edycjach aukcji. Zespół: deal design • studio / Jan Diehl Michałowski, Kuba Olejnik, Martyna Rudnicka, Tomek Wróbel

#Impakt społeczny 

Mirror, mirror on the wall… A portrait of refugees and their stories.

Marta Gawin

Projekt powstał w wyniku współpracy studentów, wykładowców i uchodźców z uniwersytetu w Norymberdze jako element publicznej debaty na temat uchodźctwa i integracji z punktu widzenia nauki, obowiązującego prawa i europejskiej polityki migracyjnej. Perspektywę dopełniają osobiste historie ludzi zmuszonych do poszukiwania nowego domu na obczyźnie. W kontekście wzmożonej debaty publicznej projekt ten spełnia role fachowego źródła naukowych informacji dotyczących uchodźstwa i integracji oraz stanowi forum, na którym uchodźcy stając sie podmiotem, a nie przedmiotem debaty sami zabierają glos na swój temat. Osobom postronnym publikacja oferuje możliwość zapoznania sie nie tylko z problematyką tematu ale także przystąpienia do dialogu z "obcym/innym", ze społeczeństwem, a także sobą samym i swoimi przekonaniami. Kto wie — może "ten obcy" nie jest taki straszny ten jak go malują? Projekt powstał jako wielkoformatowa wystawa przenośna w listopadzie 2019. Niestety pandemia coronavirusa spowodowała, ze wystawa została na dwa lata zamknięta w magazynie i wykluczona z debaty publicznej. Zgłoszony projekt kieruje sie tu zasadą Mahometa i jako "wystawa w pudelku" przychodzi do odwiedzającego w sytuacji, kiedy odwiedzający nie może przyjść na wystawę, dzięki czemu ponownie staje sie ważnym akademickim i społecznym głosem w debacie o uchodźstwie i integracji. Publikacja stanowi rodzaj "wystawy w pudełku" i jest graficzną reinterpretacją pierwotnej, mobilnej wystawy, która w całości została wyprodukowana z tektury komórkowej. Na publikację składają się: zamykane pudełko z umieszczonym w dnie lustrem, dwujęzyczna (niemiecko-angielska) książka oraz 13 kart. Na książkę składa się opis faktograficzny sytuacji społeczno-prawnej uchodźców. Treść opisowa została uzupełniona licznymi infografikami, diagramami umieszczonymi na rozkładanych alonżach oraz zdjęciami. Na kartach znajdują się wizerunki uchodźców, ich osobistą wypowiedź oraz droga ucieczki. Lustro zachęca do konfrontacji z samym sobą, a przez to do konfrontacji z drugim człowiekiem. Każdy z nas jest przecież w pewnym sensie uchodźcą czy też wędrowcem. Publikacja ma charakter alarmujący, wyróżniają ją barwy ostrzegawcze: czarna i żółta, roboczy charakter (surowa tektura) i zdecydowana typografia. Przedstawione treści, zastosowane materiały i spójna forma graficzna poszerzają świadomość społeczną, skłaniają do refleksji i wzywają do działania, do bycia zaangażowanym, do pomocy. Dostępność projektu w księgarniach i jego atrakcyjna forma wizualna pozwala dotrzeć do kręgu osób niezaangażowanych w tematykę uchodźstwa i integracji, a przez to poszerzyć ogólną wiedzę i akceptację dla integracji w kręgach pozaakademickich. Publikacja przygotowana została z ogromną starannością i dbałością o detal, przez co przyciąga uwagę i unaocznia ważny, globalny problem społeczny. Dzięki oryginalnej formie publikacja staje się interesująca nie tylko dla osób aktywnie działających na rzecz uchodźców, porusza również tych, którzy wcześniej zdawali się problemu uchodźctwa nie dostrzegać. Staje się narzędziem w walce z wykluczeniem, głosem wzywającym do społecznej solidarności.

#Impakt społeczny 

MOC - Mapa Obserwacji Cyklu

Masterki

Planer MOC - Mapa Obserwacji Cyklu - to pierwszy w Polsce planer ułatwiający obserwację siebie i planowanie zajęć względem cyklu hormonalnego. Dzięki wsparciu wielu osób, które uwierzyły w nasz projekt i pomogły zakończyć sukcesem prowadzoną przez nas kampanię crowdfundingową, udało nam się zebrać 23 849 zł i wydać MOC. Świadomość i obserwacja cyklu miesiączkowego to innowacyjna metoda profilaktyki zdrowia i dbania o dobrostan. Uważamy, że wszyscy powinni mieć dostęp do tej wiedzy! Gdy natrafiłyśmy na ogrom wiedzy, jaki daje samoobserwacja i śledzenie swojego cyklu, poczułyśmy, że MUSIMY się tym podzielić! Na polskim rynku brakowało narzędzi, które ułatwiłyby obserwację własnego rytmu hormonalnego i planowania w zgodzie z nim. My to narzędzie stworzyłyśmy. Wahania hormonów względem cyklu mają wpływ na (między innymi!): poziom energii prędkość zapamiętywania potrzebę działania skłonność do podejmowania ryzyka nastawienie do świata stan emocjonalny humor potrzebę kontaktu pewność siebie wygląd ciała samoocenę apetyt problemy jelitowo-żołądkowe uczucie senności nawet na możliwości sportowe planer składa się z 3 części: 1. Baza wiedzy: Wartościowa wiedza, wskazówki i porady dotyczące cyklu, miesiączki i dbania o siebie, zilustrowana pięknymi grafikami. Żeby wyjaśnić jak hormony na nas wpływają korzystamy z metafory pór roku w cyklu. Dzięki temu dużo łatwiej zrozumieć i zaobserwować swój własny naturalny rytm. W tej części znajdują się również informacje, jak korzystać z planera, aby w pełni wykorzystać jego potencjał. 2. Roczny planer niedatowany: Część do zapisywania zadań i spotkań na wzór tradycyjnych kalendarzy, wzbogacona przypominajkami o badaniach, takich jak samobadanie piersi czy cytologia. 3. Trackery: Dwanaście autorsko zaprojektowanych tabelek do obserwacji cyklu na cały rok. Korzystając z nich można śledzić 3 wybrane przez siebie elementy takie jak nastrój, energia, produktywność, emocjonalność, drażliwość lub inne.

#Impakt społeczny 

MOJE NAJWIĘKSZE MARZENIE

TOFU Studio

Przygotowaliśmy charytatywny, ręcznie numerowy kalendarz z dwunastoma dziecięcymi marzeniami, które zostały bezinteresownie zwizualizowane przez czołówkę polskich ilustratorów. Nasz pomysł na ten projekt opierał się na połączeniu dziecięcej wrażliwości z warsztatem i wyobraźnią osób, które profesjonalnie zajmują się sztuką ilustracji. W pierwszej kolejności ogłosiliśmy w social mediach konkurs i poprosiliśmy dzieci o podesłanie nam własnej autorskiej pracy plastycznej zatytułowanej ”MOJE NAJWIĘKSZE MARZENIE”. Z puli nadesłanych marzeń wspólnie wybraliśmy 12 najciekawszych projektów, które następnie zostały przekazane 12 wspaniałym ilustratorom, do przygotowania autorskiego REworku. Swoje interpretacje graficzne zgłoszonych prac udostępnili nam: Patrycja Podkościelny, Barrakuz, Gosia Herba, Tymek Jezierski, Maria Regucka, Beata Rojek, Karol Banach, Jan Kallwejt, Hanna Kmieć & Katarzyna Cichosz (studio.kmicic), Maciej Wolański, Jarosław Danilenko, Paulina Kozicka. Finalnie kalendarz został charytatywnie wydrukowany i przekazany fundacji w określonym nakładzie na cele statutowe. Całość prac trwała około 9 miesięcy.

#Impakt społeczny 

Neighbours

Hardziej Studio

Neighbours to charytatywny projekt albumu prezentującego grafiki powstałe po inwazji Rosji na Ukrainę. Wzięło w nim udział 114 twórców z Ukrainy i 6 krajów sąsiadujących z Ukrainą (Polska, Mołdawia, Słowacja, Węgry, Rumunia, Białoruś). Pomysłodawcą projektu Neighbours – drukarnią Magda Rejman / Drukomat. Album powstał w dwóch wersjach wydawniczych, pod dyrekcją artystyczną Patryka Hardzieja to zobrazowany manifest twórców przeciwko wojnie w Ukrainie. Ich artystyczna wypowiedź wybrzmiewa jako społeczny wyraz walki o wolność, tak, aby mówiąc różnorodnym językiem sztuki – z całych sił wspierać ukraińskie siostry i braci, stojących naprzeciw zbrojnej agresji. Sláva Ukrayíni! Cały dochód ze sprzedaży albumów i plakatów zostanie przekazany Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, na pomoc ukraińskim dzieciom ewakuowanym z domów dziecka i dzieciom z rodzin zastępczych.

#Impakt społeczny 

Polish Female Graphic Designers 1945–1989

Alicja Kobza

Od kilku lat interesuję się działalnością zapomnianych i przemilczanych graficzek tworzących w okresie PRL-u (1945–1989). Jak w wielu innych dziedzinach, także na tym polu kobiety były i są niedoceniane. Jakiś czas temu zorientowałam się, że w środowisku akademickim i graficznym osiągnięcia starszych graficzek są zasadniczo w ogóle nieznane. Pomija się je także w literaturze przedmiotu, w większości opracowań zbiorowych czy jubileuszowych dotyczących powojennej historii polskiego projektowania graficznego. Gdy zainteresowałam się tym tematem, zaczęłam odkrywać kolejne twórczynie i kompletować archiwum ich prac, zbierać wszelkie informacje o ich życiu i aktywności artystycznej. Projektowi temu poświeciłam profil na Instagramie, którego celem jest opowiedzenie historii tych zdolnych kobiet. Prezentuję na nim ich realizacje graficzne, opisuję życie, dzielę się relacjami ze spotkań z nimi.

#Impakt społeczny 

Projekt nowej identyfikacji wizualnej dla Festiwalu Filmowego Osób z Niepełnosprawnościami FilmOn

Admind

Zaczynając pracę nad tym projektem postanowiliśmy skupić się na tym czym film jest dla twórców i odbiorców. Chcieliśmy pokazać, że film jest medium niezwykle otwartym i wielowątkowym, w którym jest miejsce na różne emocje i sposoby patrzenia. Film, takim jak rozumieją go twórcy festiwalu, potrafi być inkluzywny i demokratyczny. Żaden z elementów graficznych brandingu nie był ograniczony przez sztywne zasady, nie chcieliśmy aby identyfikacja festiwalu, który ma pokazywać nieokiełznaną kreatywność twórców filmowych, też była otwarta i (w granicach rozsądku) nieokiełznana. W ramach prac projektowych nad identyfikacją wizualną festiwalu przygotowaliśmy m.in. serię plakatów, clip promocyjny, całą serię postów i animacji wykorzystywanych w mediach społecznościowych, publikację festiwalową oraz nagrody i dyplomy dla zwycięzców i uczestników. Ważne było dla nas aby nowa identyfikacja wizualna sprawdzała się nie tylko jako statyczna grafika plakatu. Chcieliśmy by było w niej sporo elementów ruchomych, animowanych. Bo film to przecież ruchome obrazy! Link to klipu otwierającego finałową galę festiwalu: https://vimeo.com/manage/videos/767278089/640c16f76f i pozostałych animacji: https://vimeo.com/manage/videos/767289152/f8ac5f4470 https://vimeo.com/manage/videos/767289254/65727956fc https://vimeo.com/manage/videos/767289384/28351e5b74 https://vimeo.com/manage/videos/767289510/9cac1bb345 https://vimeo.com/manage/videos/767289549/4c032a0e95 “... Identyfikacja i materiały są istotne również dla uczestniczek i uczestników, doceniają poziom i czują się ważni. Nagrody, materiały informacyjne i promocyjne, statuetki – zachwycają. To dodaje skrzydeł i motywuje, wszystkich zaangażowanych.” (Dariusz Janiczak, twórca festiwalu FIlmOn) Nad projektem pracował zespół Admind (admindagency.com) w składzie: Design Lead / Koncepcja: Andrzej Leraczyk Project Manager / Koordynacja: Magdalena Darmobit Projektanci: Andrzej Leraczyk, Marco Couto, Katarzyna Klebert, Anna Niklewicz, Aleksandra Sznapka.

#Impakt społeczny 

Strefa półcienia

kilku.com

Katalog jest podsumowaniem cyklu warsztatów o sztuce współczesnej adresowanych do osób niewidomych i niedowidzących. Tematem przewodnim warsztatów była pozawizualna percepcja sztuki. Celem publikacji jest zwrócenie uwagi osób niewidomych i niedowidzących na dostępny charakter sztuki współczesnej oraz pokazanie osobom widzącym perspektywy odbioru sztuki przez osoby z wadami wzroku. Treści dostępne są również w postaci audiobooka i jako tekst do czytników. Projekt jest zgodny z zasadami adaptacji materiałów dydaktycznych dla osób słabowidzących. Konsekwentne zastosowanie się do zaleceń wiązało się z licznymi ograniczeniami w procesie projektowym. Rezultatem jest dynamiczna, wyróżniająca się kolumna i okazały format dające pierwszeństwo czytelnikom niedowidzącym. Z tym wiąże się decyzja o priorytetowym potraktowaniu warstwy tekstowej i opisów, a zarazem redukcji dokumentacji fotograficznej do minimum. Zależało nam także na podkreśleniu związku publikacji ze sztuką współczesną. Dlatego zdecydowaliśmy się na barwienie brzegów i oprawę szwajcarską, które umożliwiają efektowne otwarcie katalogu. Środkiem artystycznym są również wyraźne ingerencje w zdjęcia dzielące rozdziały. Funkcją poznawczą modyfikacji zdjęć jest próba przybliżenia obciążonej percepcji, unaocznienie czytelnikowi widzącemu trudności z jakimi mierzą się osoby dotknięte różnymi wadami wzroku. Szczegółowe informacje: Całość projektu jest zgodna z rekomendacjami Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. Przede wszystkim powiększyliśmy tekst we wszystkich elementach książki (objęliśmy tym także numerację przypisów). Zastosowaliśmy konsekwentnie w całym projekcie jeden krój: bezszeryfowy, jednoelementowy z niskim kontrastem w odmianie semibold w celu wzmocnienia kontrastu pomiędzy tłem a tekstem (font: Soleil, projekt: Typetogether). Natomiast w składzie mamy brak justowania i dzielenia wyrazów. Zgodnie z zaleceniami zrezygnowaliśmy z wcięć akapitowych, zamiast tego używamy znaku pillcrow, a poszczególne wypowiedzi osób oddzielamy światłem. Zdecydowaliśmy się na klarowne wydzielenie tekstu i obrazu. Użyliśmy grubszego niepowlekanego papieru, co gwarantuje brak refleksów i dużą nieprzezroczystość. Modyfikując zdjęcia otwierające rozdziały inspirowaliśmy się następującymi zaburzeniami zmysłu wzroku: 1. zwyrodnienie plamki żółtej (wet AMD) 2. Diplopia 3. Astygmatyzm 4. Zaburzenia po wylewie 5. Retinopatia cukrzycowa 6. Glaucoma (widzenie tunelowe) 7. Katarakta 8. Krótkowzroczność. Dla redaktorek tomu przy pracy nad treściami ważna była demokratyczna forma udzielająca głosu wielu osobom różnie zaangażowanym w sztukę. W związku z tym jednym z zadań projektowych było czytelne grupowanie głosów – ustrukturyzowanie formy w taki sposób, aby zachowując żywy demokratyczny charakter wymiany zdań uzyskać maksymalną komunikatywność. Prowadzenie przez tekst odbywa się więc przy użyciu pionowych linii przypisanych grupom: redaktorki / artyści / uczestnicy. Wsparcie nawigacji po tekście przy użyciu linii jest zgodne z wspomnianymi wyżej zaleceniami. Okładka jest interpretacją tytułowego “półcienia”. W zapisie tytułu zastosowaliśmy stopniowe zaniżanie czytelności by w ten sposób typografią nawiązać do problemów związanych z widzeniem. Gradacja kreskowania zaczyna się grubością linii użytych w layoucie a kończy na grubości barwionego na czarno brzegu. Chcemy zwrócić uwagę na: Promocję sztuki współczesnej jako niewykluczającej Layout, który uprzywilejowuje osoby z wadami wzroku Użycie środków artystycznych (deformacje zdjęć) w celach poznawczych Ścisłą zgodność z normami w procesie projektowym Projektowanie z licznymi ograniczeniami

#Impakt społeczny 

TEŻ TO MIAŁAM

19 południk

Zdrowie intymne nastolatek w Polsce to temat tabu, co wynika z braku odpowiedniej edukacji seksualnej. Albo się o nim nie rozmawia, albo informacje, które dotyczą infekcji intymnych, są oparte na szkodliwych mitach. Zmierzyliśmy się z tym problemem wspólnie z Recordati Polska – producentem leku Gynoxin. Tworząc platformę edukacyjną #TeżToMiałam, umieściliśmy nastolatki w centrum komunikacji o ich zdrowiu intymnym — bez bulls**tu, konkretnie i na temat. Identyfikację wizualną platformy oparliśmy na dwóch elementach: stylistyce graficznej zaczerpniętej z girl-zinów oraz znaku graficznym, który w naszej komunikacji symbolizuje szum informacyjny wokół infekcji intymnych.

#Impakt społeczny 

UKRAINKA w POLSCE

TOFU Studio

Przygotowaliśmy bezkosztowo branding dla inicjatywy UKRAINKA w POLSCE, która powstała aby zintegrować różne lokalne środowiska biznesowe i niekomercyjne wokół idei wzmocnienia pozycji kobiet ukraińskich w naszym kraju. Inicjatywa ta jest szczególnie ważna dla Ukrainek dotkniętych wojną, które musiały zostawić swoich bliskich, swoje domy, swoje miejsca pracy i szukać bezpiecznego schronienia w sąsiednim kraju – w Polsce. Kobiety te, często bardzo dobrze wyedukowane, z wysokimi kwalifikacjami i chęcią do rozwoju zagrożone są marginalizacją zawodową w Polsce. Nie znając języka ani lokalnych regulacji prawa pracy mają mniejsze szanse na ponowne osiągnięcie wysokiej pozycji zawodowej i odpowiednie do kompetencji wynagrodzenie. W pracy nad projektem udało nam się zaangażować dom fontów: SPACEFONT, który udzielił nam bezpłatnej licencji do jednego z krojów, którego są autorami.

#Impakt społeczny 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN