Identyfikacja wizualna Charytatywna Aukcja Sztuki Refugees Welcome 2022

nazwa / tytuł projektu

Identyfikacja wizualna Charytatywna Aukcja Sztuki Refugees Welcome 2022

autor / studio projektowe

deal design • studio

kategoria

Impakt społeczny

edycja konkursu

2021-2022

opis

Projekt Charytatywna Aukcja Sztuki Refugees Welcome 2022 i wystawa przedaukcyjna powstały dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundacji Ocalenie, która zajmuje się pomocą na rzecz uchodźców. Jak piszą organizatorzy przedsięwzięcia, „kryzys na granicy polsko-białoruskiej pokazuje, jak fundamentalną kwestią jest dziś pomoc osobom uciekającym przed konfliktami zbrojnymi i prześladowaniami na tle politycznym”.

Naszym zamierzeniem było stworzenie spójnych elementów w trzech głównych obszarach projektowych: identyfikacja wizualna aukcji charytatywnej jako trwałego brandu funkcjonującego przez wiele lat, komunikacja wizualna wystawy oraz nowa strona internetowa aukcji. Zadanie było o tyle skomplikowane, że na projekt Refugees Welcome składały się w naszym odczuciu nieprzystawalne motywy: kryzys humanitarny z jednej strony, i komercyjny aspekt aukcji dzieł sztuki współczesnej z drugiej.

Punktem wyjścia do refleksji nad identyfikacją wizualną aukcji był projekt artystki syryjskiej Yary Said „Refugee Flag” z 2016 r. – stworzony z pomarańczowych kamizelek ratunkowych (https://www.moma.org/collection/works/221169). Projekt uchodźczyni zainspirował nas przy doborze kolorystyki (połączenia oranżu i czerni), jak i doborze kroju pisma – Fason – który posiada charakterystyczny balans łączący elegancję i zdecydowany, ostry charakter. W logotypie pojawia się również pozioma prosta linia nawiązująca do flagi uchodźczej.

Drugim elementem było stworzenie komunikacji wizualnej do wystawy przedaukcyjnej, która miała miejsce w Pawilonie Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą w dniach 8.04-15.05.2022. Wykorzystaliśmy motyw słupów granicznych oddzielających terytoria dwóch państw – Białorusi i Polski. Potraktowaliśmy je jako wizualne symbole dwóch odmiennych światów. Celem komunikacji było stworzenie mocnego i wyrazistego języka, emanującego pozytywnym przesłaniem, a tym samym nawiązanie do aukcji niosącej pomoc uchodźcom.

Trzecim elementem było zaprojektowanie UX i UI nowej strony internetowej. Stworzyliśmy wirtualny katalog prac artystów biorących udział w aukcji. Dzięki stronie internetowej użytkownik ma także dostęp do informacji o poprzednich edycjach aukcji.

Zespół: deal design • studio / Jan Diehl Michałowski, Kuba Olejnik, Martyna Rudnicka, Tomek Wróbel

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN