„Świteź" – projekt gry i platformy edukacyjnej

nazwa / tytuł projektu

„Świteź" – projekt gry i platformy edukacyjnej

autor / studio projektowe

Iwona Haberny, Wojciech Rzadek, dr hab. Tomasz Majkowski, dr hab. Paweł Bukowiec, Anna Pałosz

kategoria

Idea

edycja konkursu

2021-2022

opis

Głównym celem projektu „Świteź” jest popularyzacja i chęć zainteresowania „Balladami i romansami” Adama Mickiewicza osób młodych, które na co dzień niechętnie sięgają po klasykę, za to lubią literaturę fantastyczną i gry.

Na projekt składa się gra karciana, opracowana przez znanego game designera Wojciecha Rzadka i prof. Tomasza Majkowskiego oraz internetowa platforma wiedzy stworzona przez prof. Pawła Bukowca z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zrealizowano także cykl szkoleń dla nauczycieli i bibliotekarzy, dotyczących wykorzystania efektów projektu w praktyce czytelniczej oraz cykl turniejów gry dla młodzieży (m. in. wśród młodzieży polskiej w Solecznikach i w Budapeszcie). Dotychczasowe doświadczenie i ogromne zainteresowanie odbiorców pokazują, że tego typu podejście do klasycznej lektury okazało się bardzo trafione.

W skład gry wchodzi 9 kart Ballad oraz 46 kart Motywów. Na karcie Ballad znajdują się ilustracje do wybranych dziewięciu utworów „Ballad i romansów", odpowiadający im cytat oraz zestaw 5 ikon, które stanowią symbole ilustracji kart Motywów. Na rewersie każdej z kart znajdują się kody QR, które po zeskanowaniu kierują wprost na interesujące nas zagadnienie na platformie wiedzy – www.mickiewicz.promocjaksiazki.pl

W grze karcianej bardzo ważną rolę pełnią ilustracje. Chcieliśmy odejść od tradycyjnych wyobrażeń, przedstawiających bohaterki Ballad i romansów z rozwianym włosem, w zwiewnych koszulach. Zadanie znalezienia współczesnej formy graficznej dla kanonicznego dzieła postawiliśmy przed Anną Pałosz – artystką specjalizującą się w syntezie i poszukiwaniu prostych, wyrazistych rozwiązań. Jej pomysły były inspirowane folklorem pogranicza litewsko-białoruskiego, a więc terenów „domowych” Mickiewicza.

Zainteresowanie stroną graficzną gry były na tyle duże, iż powiększyliśmy ilustracje rozmiaru karty do pokera do wielkiego formatu i pokazaliśmy je na samodzielnych wystawach we Wrocławiu (Galeria Sztuka na Marinie), w bibliotekach w Krakowie i Katowicach. Grafiki były także prezentowane na plenerowej wystawie przed Muzeum Karykatury w Warszawie, a za pośrednictwem Instytutu Polskiego eksponowane są aktualnie na Litwie. W listopadzie wystawa będzie prezentowana również w Multimedialnej Bibliotece dla dzieci i Młodzieży w Warszawie.

Projekt zrealizowany został dzięki dofinansowaniu z programu „Ballady i romanse” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU