Adfectus - Projekt rodziny kroju pisma

nazwa / imię

Adfectus - Projekt rodziny kroju pisma

autor / specjalizacja

Szymon Marciniak

kategoria

Świeża krew

edycja konkursu

2020/2021

opis

Projekt rodziny kroju pisma, dla której wrażeniowość emocjonalna jest istotnym elementem podlegającym interpretacji w postaci form literniczych. Font „Adfectus” co do założenia ma za zadanie kierunkować decyzyjność doboru odpowiedniej odmiany do składu treści, mającej na celu wzbudzić emocjonalne odczucia. Pozostaje to podkreślone w nazwie kroju, gdzie słowo „Adfectus” w języku łacińskim oznacza emocje. Celem jest poszerzenie świadomości przy doborze odpowiedniego kroju, kierunkując zastosowanie. Rodzina kroju pisma zawiera 3 style: Szeryfowy, Bezszeryfowy oraz Display-owy. Każdy ze styli jest rozszerzony o odmiany grubości oraz zaprojektowane znaki diakrytyczne, zwiększając tym samym spektrum stosowania fontu. Dla stylu szeryfowego oraz bezszeryfowego zaprojektowane zostały również odmiany pochyłe, dla spełnienia zapotrzebowania funkcji wyróżnienia w składzie długich partii tekstu. To co charakteryzuje każdy ze styli to odmienne podejście do rysunku formy litery. Wszystkie style zostały zaprojektowane według tej samej linii duktu oraz usystematyzowanych proporcji wysokości poszczególnych liter. Font czerpie inspirację z historycznych krojów humanistycznych, co w szczególności widać w stylu szeryfowym. Wzmocnienie kontrastu oraz ostre niesymetryczne szeryfy, podkreślać będą poważny ton treści. Sam rysunek jest agresywny, a zarazem elegancki. W zależności od kontekstu użycia, będzie podkreślać zdecydowanie bardziej poważne intencje wyrażenia teksu. Odmiana display-owa staje w kontrze, gdyż odmienne w swojej konsystencji narzędzie jakim jest okrągły pędzel, w sposób synestetyczny wywoływać będzie w nas znacznie cieplejsze odczucia. W tym stylu ostre zakończenia linii pionowych zastępują zwieńczenia wykończone modulacją grubości końcówki pędzla. Zbliżający się ku neutralności styl bezszeryfowy charakteryzuje zbalansowany optycznie kontrast, funkcjonalną rozpiętość odmian sprawiając tym dobre efekty przy składzie treści. Konstrukcja liter zostaje powiązana wciąż z pozostałymi stylami, dzięki wytaliowanym zwieńczeniom linii pionowych, stając się tzw. „ukrytymi szeryfami”. Projekt wykonany w ramach dyplomu magisterskiego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, pod kierownictwem prof. dr hab. Krzysztofa Kochnowicza, oraz mgr Viktorii Grabowskiej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU