"Muzyka Skalnego Podhala. Podręcznik do nauki muzyki góralskiej" Krzysztof Trebunia-Tutka

nazwa / imię

"Muzyka Skalnego Podhala. Podręcznik do nauki muzyki góralskiej" Krzysztof Trebunia-Tutka

autor / specjalizacja

Aleksandra Toborowicz

edycja konkursu

2020/2021

opis

"Podręcznik przygotowany przez Krzysztofa Trebunię-Tutkę to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: „Garść teorii”, „Zapis palcowy” i „Zapis nutowy” oraz nagrania, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać. Jest to też swoista antologia najważniejszych i najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych." – PWM O PROJEKCIE: Koncepcja graficzna Celem oprawy graficznej było przełożenie zrębów tradycji góralskich na nowoczesną myśl projektową. Projektowym priorytetem było ukazanie „ducha polskich gór” i energii muzyki góralskiej. Koncepcja jest opowieścią splecioną z kilku wątków, które się zazębiają i współgrają z treścią na różnych poziomach. Grafika na okładkach nawiązuje do widoku horyzontu górskiego i rejestracji dźwięku (zapis ścieżki dźwiękowej w programie do edycji muzyki). Stanowi też złudzenie optyczne odbicia w wodzie (nawiązanie do jezior górskich, w których góry „się przeglądają”), jak również odbicie zapisów: nutowego i palcowego, które są przedstawieniem tej samej treści w dwóch różnych formach. Typografia umieszczona w poziomie dopowiada podział odbicia i wzmacnia grę skojarzeń. Obraz okładki jest żywy, wyrazisty. Silnie kontrastowe zestawienie intensywnej zieleni i głębokiej czerni uwypukla emocjonalność i energię muzyki góralskiej. W tomach 2 i 3 zastosowano inwersję kolorów, w tomie 1 (teoretycznym) zastosowano formę szkicu / rysunku / zarysu – w celu odróżnienia go od materiałów do praktycznej nauki gry. Zabieg taki pozwala pośrednio nawiązać do zarysu teorii właśnie. Elastyczna guma opasająca trzytomowe wydawnictwo wywołuje skojarzenia z pionową linią („skalą” – znacznikiem) w programie do przetwarzania dźwięku. Czerwone akcenty kolorystyczne: nici, wyklejka oraz gumka kontrastują z zielenią i czernią okładek, są dodatkową porcją energii. Zastosowanie surowego płótna, o mocnym splocie i czerwonych nici stanowi nawiązanie do tradycyjnych góralskich strojów. Publikacja jest otwierana „na płasko”, co zapewnia komfort korzystania z poszczególnych tomów podczas wykonywania muzyki. projekt i skład: Aleksandra Toborowicz klient: Polskie Wydawnictwo Muzyczne kroje pisma: GT Sectra rok: 2019–2021 druk: Drukarnia Petit format: 23,5 cm x 30,5 cm liczba stron: tom 1: 88, tom 2: 344, tom 3: 300 okładka : płótno 73250 Brillance, sitodruk wyklejka: Antalis Pop Set Ultra Red 120 g/m2; papier środek: Alto Naturel vol. 1,5, 100 g/m2; zadruk środek : tom 1: offset 5+5 (186 U Pantone + CMYK), tom 2 & 3: offset 2+2 (black + Pantone 583 U) nakład : 1000 oprawa szyto-klejona czerwone nici czerwona elastyczna obwoluta – gumka redaktorka prowadząca: Paulina Bieniek

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Patroni Medialni

STGU


STGU


STGU