Czas to miłość (nagroda)

nazwa / tytuł projektu

Czas to miłość

autor / studio projektowe

Aleksander Znosko Studio

edycja konkursu

2020/2021

opis

Plenerowa wystawa „Czas to miłość” zaprojektowana dla Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego. Głównym założeniem ekspozycji było stworzenie charakterystycznego i rzucającego się w oczy komunikatu wizualnego przy pomocy uniwersalnych i obiektywnych środków graficznych. Projekt ekspozycji obrazujący cytaty duchownego oraz jego kalendarium z jego życia, składał się z 9 standów wystawowych ustawionych w rzędzie, w sposób chronologiczny. Zastosowanie Neue Haas Grotesk w grubości Regular, jako jedynego kroju pisma w projekcie – miało na celu podkreślenie racjonalnych założeń projektowych. Cytaty prymasa przedstawione na planszach zostały zaprojektowane w oparciu o jedną, modularną siatkę graficzną. Istotnym założeniem typograficznym była ich dynamiczna i zmienna kompozycja, oparta o metrycznie wyliczone wcięcia akapitowe. Wyplotowana złotą folią typografia nadaje wystawie poważnego i eleganckiego charakteru. Gradientowe tło o opartowym charakterze, stanowi przeciwwagę do napisów, dodając całej ekspozycji lekkości wizualnej. Główna wystawa prezentowana była na Krakowskim Przedmieściu, natomiast jej suplement na Placu Bankowym w Warszawie. Dzięki temu prezentowane treści było łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Uniwersalna i ponadczasowa forma przekazu wyróżniała się na tle przestrzeni miejskiej pełnej wizualnego chaosu.

nagroda

komentarz jury

Żeby oprawić treści związane z Janem Pawłem II i kardynałem Wyszyńskim w funkcjonalny layout kojarzący się z projektowaniem szwajcarskim. Żeby do tego użyć kolorów błękitnego i złotego w sposób, który opisuje mem „złote ale skromne”. To trzeba mieć tupet. Albo inaczej, to trzeba mieć talent. Albo inaczej... No właśnie, takiego projektu dla takiego tematu jeszcze nie widzieliśmy. Odsuwając na bok spór światopoglądowy dotyczący kościoła, oto mamy komunikat wizualny, który zrywa z tradycją prezentowania instytucji kościelnych w sposób tradycyjny, nieco uwsteczniony, bazujący na porządkach klasycznych i historycznych krojach pisma. Oto mamy estetykę, która mogłaby tej isntytucji nadać nowy kierunek.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN