Chosen By — moda cyrkulacyjna Grafika nagrodzonego

nazwa / imię

Chosen By — moda cyrkulacyjna

autor / specjalizacja

Suprematic

kategoria

Proj. przyjazne środowisku

edycja konkursu

2019/2020

klient

Chosen By

strona www

vimeo.com/393123448

opis

„Spraw, aby Twoja moda trwała” — to nowe przesłanie, które towarzyszy zmianom brandingowym marki.

Chosen By to komis i platforma internetowa do zakupów i sprzedaży mody pre-owned, pochodzącej z drugiej ręki. Celem zmiany wizerunkowej jest budowanie wokół marki społeczności, która skupia ludzi świadomych zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion, a także promowanie wiedzy o zaletach tzw. mody cyrkulacyjnej, świadomych zakupach rzeczy używanych, które dzięki wysokiej jakości mogą dobrze służyć nowym właścicielom.

Mocniejsze ukierunkowanie na odpowiedzialność środowiskową wymusiło zmiany w obrębie identyfikacji wizualnej. Założyliśmy minimalizację ilości materiałów drukowanych, wykorzystanie papierów pochodzących z recyklingu i naturalnych surowców. Powstały wizytówki, metki, karty produktu (niezbędne w sprzedaży wysyłkowej produktów różnych marek) i naklejki jako uzupełnienie opakowań.

Stosowane dotychczas pudełka z nadrukiem zostały zastąpione najprostszymi tekturowymi pudełkami fasonowymi z bawełnianą naklejką. Okazało się to zasadne także z perspektywy biznesowej — znacznie zminimalizowane zostały koszty produkcji opakowań, zaś środki z budżetu można było zainwestować w wysokiej jakości papiery ekologiczne.

W materiałach drukowanych został wykorzystany papier bawełniany, pochodzący z przetworzonego produktu ubocznego (konkretnie lintersu bawełnianego) w procesie wytwarzania tekstyliów. Można uznać, że ma bardzo niewielki wpływ na środowisko — gdyby nie papier bawełniany linters byłby zmarnowanym produktem ubocznym. Wykorzystany został również papier Betulla z serii „Woodstock” od Fedrigoni Papers, zawierający 80% włókien recyklingowanych i 20% włókien ECF, certyfikowany przez FSC®, ekologiczny papier niepowlekany Eko Kraft i konopne plomby sznurkowe. Tłoczenia stały się elementem przewodnim materiałów marki. Matryce do tłoczeń nadają się do ponownego wykorzystania, przy dodruku i do ewentualnej produkcji dodatkowych materiałów w przyszłości.

Wdrożeniu zmian w identyfikacji towarzyszyła mikro-kampania promująca zrównoważoną modę. Publikacja kampanii została zaplanowana w Black Friday i miała na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia dla środowiska, jakie niesie ze sobą moda masowej produkcji i nadmierny konsumpcjonizm.

Manifest w formie video został opublikowany na kanałach digitalowych marki, a na skrzynki e-mailowe klientów platformy Chosen By trafił mailing poruszający tematy mody cyrkulacyjnej i zrównoważonych zakupów w Black Friday.

https://vimeo.com/393123448

Kierunek artystyczny & design: Aleksandra Brzozowska
Project manager: Oliwia Praszczałek
Zdjęcia: Marta Chudek

wyróżnienie

komentarz jury

Projekt „Chosen By” to nowy sposób myślenia o tworzeniu marki, to odpowiedzialność za decyzje projektowe, to świadomość ekologiczna w kontekście produkcji. Studio Suprematic postanowiło ograniczyć branding do minimum, przenosząc koszty z druku opakowań na inwestycję w certyfikowane papiery ekologiczne. Jest to szczególnie adekwatna odpowiedź projektowa na potrzeby marki, której ideą przewodnią jest promowanie wiedzy o zaletach świadomych zakupów i budowanie społeczności świadomej zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion. Pragnęlibyśmy, aby podobne idee przyświecały również firmom bez wizytówki „eko”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Partnerzy

Arctic Paper

Munken Paper

Pan

Patroni medialni