Stettinum Nicodemus Pro Font Family 2.0

nazwa / tytuł projektu

Stettinum Nicodemus Pro Font Family 2.0

autor / studio projektowe

Piotr Nikodem Wardziukiewicz

kategoria

Świeża krew

edycja konkursu

2019/2020

opis

Stettinum Nicodemus Pro to projekt digitalizacji typografii ze Szczecina oraz Pomorza Zachodniego. Jest on odpowiedzią na niszczejące napisy, których życie przez liczne remonty niebawem może się zakończyć. Jest to także projekt badawczy, który miał na celu rozpoznanie potencjału typograficznego płynącego z Miasta Szczecin.

Stettinum Nicodemus Pro to rodzina krojów pism do potencjalnych zastosowań przy renowacjach starych szyldów czy też poprawy ogólnego odbioru zabytkowych części miasta. Projekt ten kierowany jest do każdego, kto wyraża chęć na stosowanie i używanie w swojej pracy/życiu tej rodziny krojów. Projekt został w dniu obrony wdrożony na wolnej licencji do powszechnego pobrania. Od tamtego czasu został już użyty w wielu projektach.

Mój projekt wyróżnia rozbudowany proces projektowy, który zawiera dwie premiery kroju (wersja 1.0 pod patronatem Prezydenta Miasta Szczecin, wersja 2.0 jako przebudowa i rozbudowa myśli projektowej z wersji 1.0). Sam dyplom jest zaledwie wstępem do rozbudowy szczecińskiej typografii digitalizowane do postaci fontów.

Projekt ten jest kompleksowym podejściem do projektowania kroju pisma jako produktu. Oprócz 21 normalnych odmian i 3 wariantowych zaprojektowane zostały plakaty B2 (w liczbie 10), strona internetowa oraz publikacja (120 stron, 13x21cm) wydrukowana nakładem 30 egzemplarzy. Projekt ten był dla mnie testem technologii VARIABLE FONTS. Kluczowym aspektem wykonania oprawy dla krojów był dobór materiałów drukarskich – w tym wypadku papieru i sposobu druku. Wybór padł na papiery firmy Antalis oraz na druk HP Indigo. Proces projektowy został wzbogacony wieloma testami.

Nad dyplomem współpracowałem ze Szczecińskim Towarzystwem Fotograficznym – to oni zwrócili uwagę na problem zanikającej typografii. Współpracowałem także z firmą Antalis – publikacja była też formą próbnika papierów, które Antalis sprzedaje. Nad dyplomem czuwał także dr hab. Waldemar Wojciechowski.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN