nominacje

Lublin Filmowy / Filmowy Lublin

kilku.com (Idalia Smyczyńska, Robert Zając)

Publikacja wydana przez Lubelski Fundusz Filmowy (jednostkę Wydziału Kultury Urzędu Miasta) to opracowanie dotyczące branży filmowej, jej dokonań, planów i wpływu na rozwój Lublina. Grupa docelowa Wydawcy zależało na tym, żeby dotrzeć do dwóch głównych grup odbiorców: 1. osoby z branży filmowej potencjalnie zainteresowane realizacją produkcji w przestrzeniach miasta 2. szersze grono czytelników zainteresowanych filmem, turystyką filmową, ale też samym Lublinem i jego historią Założenia projektowe Wyraźny podział publikacji na dwie części: 1. opisową (Lublin Filmowy) prezentującą związki miasta z filmem, historię realizacji dokumentalnych i fabularnych powstałych w mieście; 2. albumową (Filmowy Lublin), której istotnym celem jest pokazanie plenerów atrakcyjnych z punktu widzenia branży filmowej. Strukturę publikacji – dwóch książek w książce – podkreśliliśmy przy użyciu dodatkowych, wewnętrznych okładek, które ułatwiają nawigację i obsługują funkcje wizerunkowe. Publikację zdecydowaliśmy się rozpocząć indeksem filmów zrealizowanych w Lublinie, co pozwoliło uciec od typowego w wydawnictwach promocyjnych Urzędu otwarcia słowem od włodarzy miasta. Aspekty wizerunkowe: wydawnictwo w założeniu miało być atrakcyjne z jednej strony dla dość szerokiego grona czytelników, z drugiej dla osób z branży filmowej, ale raczej też mainstreamowej jej części. Zależało nam na tym, żeby przesunąć projekt w stronę bardziej odważnych, nowoczesnych realizacji, poszerzyć pole stosowanych w wydawnictwach promocyjnych Urzędu Miasta środków (rezygnacja z oprawy twardej na rzecz szwajcarskiej z widocznym grzbietem, oszczędna typograficzna okładka) przy zachowaniu atrakcyjności dla szeroko zdefiniowanej grupy docelowej. Publikacja miała być elegancka – zdecydowaliśmy się na zastosowanie szlachetnych materiałów (m.in. metalizowany papier okładkowy, który ma w dalszym planie przywodzić skojarzenia ze srebrnym ekranem) oraz zastosowanie stonowanej i spójnej kolorystyki (papier okładkowy, papier bloku książki, kolor dodatkowy w duotonie). Wyzwania: – Odejście od standardów przyjętych w wydawanych w Urzędzie Miasta drukach promocyjnych i przesunięcie ich w stronę bardziej nowoczesnych, odważnych realizacji. – Nierównej jakości materiał fotograficzny, który powstawał w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych/sprzętowych – decyzja o zastosowaniu bichromii, pozwoliła uspójnić i uspokoić wizualnie bogato ilustrowaną fotograficznie część opisową książki. – Ograniczenia budżetowe – rozwiązaniem była rezygnacja z oprawy twardej i druk jednej z części książki w dwóch kolorach.

#Proj. dla inst. publicznych 

“Bez tytułu” Jakub Czyszczoń

Studio Pyda

Książka jest pierwszą monograficzną publikacją dokumentującą pracę artystyczną Jakuba Czyszczonia, złożona z reprodukcji prac wizualnych oraz fragmentów wystaw i instalacji. Poszerzona w znaczący sposób o teksty Jagny Lewandowskiej, Michała Lasoty, Jennifer Teets oraz Jakuba Bąka i zaprojektowana przez Krzysztofa Pydę. Wydana w 2020 roku przez galerie STEREO (Warszawa) oraz ERMES-ERMES (Rzym) Teksty w wersji angielskiej i polskiej 208 stron [Arctic Volume White 130g], 210 x 270 mm w miękkiej oprawie Ota-Bind [235g + obwoluta na papierze Arctic Silk 130g] wyprodukowana w całości w Polsce ISBN: 978-83-955422-0-0 „Proces twórczy Jakuba Czyszczonia angażuje nie tylko jego własną pracę: manualną i konceptualną, ale również organizacyjną, dzięki której zostaje uruchomiony szereg czynników techniczno-chemicznych, o pewnym zakresie autonomii, których efekty są nie do końca przewidywalne. Artysta sukcesywnie wprowadza zmiany i modyfikacje w trybie seryjnego systemu replikacji obrazów, dlatego o jego praktyce należy mówić, że raczej mutuje i ewoluuje niż podlega programowemu rozwojowi. Kolejne obrazy są starannie wypracowanymi wielowarstwowymi, nieuporządkowanymi układami barwnymi, w których obce substancje zostają stopione i utrwalone w swobodnym stanie rozpadu. Ta malarska praktyka w swoich efektach bardziej przypomina erodowanie niż komponowanie, zdaje się być odwrotnością konstruowania. W żaden sposób nie jest to kontrolowany przypadek, raczej konsekwentne narastanie ruin. Nie jest to też dekonstrukcja medium, wręcz przeciwnie, zaniechanie obrazowania nie przekreśla malarskości, mimo że panowanie farby nad powierzchnią jest dalekie od tryumfalnego, a siła wydarzenia malarskiego nie jest pochodną dominującej roli podmiotu. Głównym bohaterem jest tu sukcesywne pojawianie się, wyzwalanie i organiczne wyłanianie detalu oraz nadrzędnego przebiegu fakturowych mikro zaburzeń całości. Co więcej nie jest to malarstwo abstrakcyjne, wręcz przeciwnie. Wszystko zdecydowanie wchodzi w ścisłe relacje z otoczeniem. Jest w pełni materialne, głęboko osadzone w aktualnej sytuacji, w której ukryte stany rzeczywistości ujawniają się, jakby wzięto z nich odlew lub odciśnięto je na powierzchni płótna”. Fragment tekstu Jakuba Bąka „Powtarzające się przypadki” Autorzy: Jakub Bąk, Michał Lasota, Jagna Lewandowska, Jennifer Teets Książka powstała dzięki wsparciu stypendium „Młoda Polska” przyznawanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

#Proj. dla inst. publicznych 

Skopje. Miasto, Architektura i Sztuka Solidarności

Weird Gentlemen

Projekt publikacji oraz materiałów promocyjnych towarzyszących wystawie „Skopje. Miasto, Architektura i Sztuka Solidarności”. Tematem wystawy prezentowanej w krakowskim centrum kultury była macedońska stolica wraz z jej burzliwą 20-wieczną historią. Szczególnie istotny wątek ekspozycji dotyczył powszechnie nieznanego związku Skopje z polską sztuką, kulturą i architekturą. Wystawa opowiada o dziejach Skopje po tragicznym trzęsieniu ziemi w 1963 roku i pomocy jaką miasto otrzymało od innych państw, w tym Polski. Niezwykła historia miasta wraz z jego brutalistyczną, ascetyczną architekturą stały się dla nas największą inspiracją przy tworzeniu identyfikacji dla wystawy. Skomplikowane bryły, kolory macedońskiej flagi i surowość betonu są bazą dla stworzonego przez nas systemu, który wykorzystaliśmy potem do zaprojektowania plakatów, ulotek, animacji i albumu. project: Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków design: Weird Gentlemen studio (Łukasz Podolak, Aleksandra Braska) format: posters – 1000×700 mm, book – 275x235 mm typefaces: Brutal by Benoît Bodhuin, Basis Grotesque by Colophon Foundry paper: Munken lynx 120g/m2 (inside), Gmund Urban Cement Gray 310 g (cover) print run: 800 publisher: Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków year: 2019/2020

#Proj. dla inst. publicznych 

Oprawa graficzna do festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia

Edgar Bąk Studio

Oprawa graficzna do festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia Na zlecenie Nowego Teatru w Warszawie przygotowaliśmy identyfikację festiwalu, plakaty, druki dodatkowe takie jak broszura, animacje oraz projekt komunikacji w mediach spolecznościowych. Z politycznej i społecznej magmy wyłania się obraz europy w już rozpoczętym XXI wieku. Cały czas niewiele widać. Nowy porządek ustala się i burzy, a jego stadia są od siebie nieodróżnialne. Podobny nastrój staraliśmy się zbudować w identyfikacji, wabiącej wzrok i płynnej. Uosabia wszystkie bariery i granice, zaburzenia widzenia i słodycz ekranów. Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego Nowy Teatr przeciwstawia feastiwal w formule on going, trwający cały sezon. Twórcom zależało, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego- a identyfikacja graficzna musiała sprostać wymaganiom tego trwającego, wieloformatowego wydarzenia.

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika nagrodzonego

Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci

Grupa Projektor

Wystawa "Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci" Muzeum Miasta Gdyni odsłona pierwsza: 6.07–20.10.2019 odsłona druga: 27.10.2019-9.02.2020 Projekt identyfikacji wizualnej wraz z projektem towarzyszącego wystawie katalogu Key visual: linie proste + koła Na potrzeby ramy graficznej wyodrębnione zostały elementy wizualne, zaczerpnięte z opraw pokazów mody Hofflandu, dostrzegalne w layoucie tygodnika Przekrój oraz obecne na poziomie tkanin wielokrotnie wykorzystywanych w realizacjach projektantki w ciągu kilku dekad. Sprowadzają się one do podstawowych środków graficznego wyrazu – linii i kół. System oparty na tych elementach znalazł swój wyraz w materiałach promocyjnych, oprawie graficznej oraz aranżacji wystawy. Kolorystyka: czerń + biel Motywem przewodnim identyfikacji wizualnej ekspozycji jest wiodąca w działalności projektowej Barbary Hoff czerń oraz ogólne upodobanie projektantki do monochromatyczności i prostoty. Logotyp: grotesk o zwiększonym kontraście w układzie nawiązujący do historycznego znaku Hofflandu Wszechobecność charakterystycznego podpisu Hoff w opowiadanej na ekspozycji historii, determinowała potrzebę zaprojektowania logotypu na potrzeby samej wystawy. W tym celu nie wykorzystano historycznego fontu typowego dla Hofflandu, ale odwołano się do jego charakterystyki. Plakat / Materiały promocyjne: Zaprojektowany motyw graficzny nałożony na surowy materiał zwraca uwagę na proces, wiwisekcję pracy projektanta mody. Katalog wystawy: Format: 240 × 330 mm Objętość: 224 strony Oprawa: twarda z obwolutą Kolorystyka identyfikacji wizualnej znalazła swoje odbicie w katalogu wystawy. Format katalogu w przybliżeniu odpowiada charakterystycznym wymiarom archiwalnych numerów tygodnika Przekrój. Starannie wypracowane proporcje elementów layoutu, typografia, ilość wolnej przestrzeni, dbałość o detal i dobór materiałów umiejscawiają projekt pomiędzy magazynem a eleganckim katalogiem modowym.

#Proj. dla inst. publicznych 

Gdynia Design Days 2020

Hardziej Studio

Hasło Gdynia Design Days 2020 to „UWAGA”. Organizatorzy festiwalu mają do przekazania wiadomość: chcą zwrócić uwagę uczestników na to, że design jest narzędziem rozwiązywania problemów i na to, że tych problemów jest wokół nas coraz więcej. Bardzo często jednak wiele osób ignoruje wizualne przekazy, ze względu na ich natłok w przestrzeni publicznej. Chcieliśmy aby identyfikacja wizualna tegorocznej edycji, poprzez zastosowanie iluzji optycznej sama zaczepiała ludzi na ulicy (i w internecie), zwracała UWAGĘ, wpływała na ich percepcje. W tym celu Nawiązaliśmy kontakt ze światowej klasy znawcą i twórcą złudzeń optycznych – profesorem Akiyoshim Kitaoką. Iluzja samoistnie wciągała złudzeniem, aby jednak nie potęgować poczucia niebezpieczeństwa, całość osadzona została w przyjaznej i różnorodnej kolorystyce. Przez to, żeby ła to edycja online identyfikacja została obudowana szeregiem animacji. VISUAL IDENTITY & ART DIRECTION: Patryk Hardziej, Ada Zielińska (Hardziej Studio) OPTICAL ILLUSION: ©Akiyoshi Kitaoka 2011 ©KANZEN ANIMATIONS & 3D: Ksawery Kirklewski, Szymon Sawicki GDD GUIDE WEBSITE DESIGN: Patryk Hardziej GDD GUIDE WEBSITE IMPLEMENTATION: Ksawery Kirklewski PRODUCTION / GDD TEAM / PPNT GDYNIA / CITY OF GDYNIA: Paulina Kisiel, Julia Przywara, Ewa Chudecka, Martyna Błaszczyk

#Proj. dla inst. publicznych 

Grafika zwycięzcy

Chrzanów

Redkroft

Chrzanów to spokojne miasteczko w południowej Polsce, leżące pomiędzy Krakowem a Katowicami. Wielu jego młodych mieszkańców coraz częściej decyduje się na przeprowadzkę do sąsiadujących aglomeracji w poszukiwaniu nowych perspektyw. W ciągu ostatnich 15 lat Chrzanów opuściło blisko 3000 młodych ludzi. W odpowiedzi, władze Chrzanowa postanowiły zareagować i popracować nad uatrakcyjnieniem wizerunku miasta. Zostaliśmy wybrani spośród kilkunastu topowych agencji brandingowych do przygotowania koncepcji komunikacyjnej miasta oraz pełnej identyfikacji wizualnej. W trakcie analizy uznaliśmy, że słabe strony Chrzanowa to silne strony Chrzanowa. Postanowiliśmy pokazać, że Chrzanów ma swój charakter, jest unikatowy, pewny siebie, z poczuciem humoru i dystansem oraz że ma wiele innych zalet, dla których warto tu żyć. Nie próbujemy udowodnić, że Chrzanów jest równie atrakcyjny co Kraków, czy Katowice. Ma jednak dużo wartościowych cech i to o nich chcemy mówić. Promocja miasta w sąsiednich aglomeracjach ma oprzeć się na przekornym obnażaniu minusów życia w wielkim mieście, pokazując Chrzanów jako alternatywę. Przekorny charakter przekazu tkwi w jego budowie. Komunikat składa się z dwóch części – zdania zaczynającego się od “W niektórych miastach...” obrazującego ich wady, oraz stałej części zamykającej będącej kalamburem: “Ja to Chrzanów”. Zdanie pierwsze ma formę pasywną, by uniknąć wskazania którego miasta dotyczy negatywna cecha. Sugeruje jednak, że mowa o mieście, w którym reklama się znajduje. Hasło “Ja to Chrzanów” identyfikuje nadawcę komunikatu jako chrzanowianina. Z drugiej jednak strony określenie to jest brzmieniowo blisko z potocznym “chrzanię to”, w znaczeniu “nie chcę tego”. W ten humorystyczny sposób pokazujemy wady życia w dużym mieście, nie godzimy się z nimi i dajemy alternatywę. Zaprojektowaliśmy nowe, modularne logo miasta. Budowa sygnetu opiera się na geometrii miejskiego herbu oraz kół lokomotywy (odniesienie do Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce “Fablok”, będącej historyczną dumą mieszkańców i jednym z najważniejszych skojarzeń z miastem). Pole do interpretacji pozostawiamy jednak otwarte. Symbol zmienia się w przypadku różnych jednostek organizacyjnych. Górna część przyjmuje kształty adekwatne tematycznie do kontekstu. Dolna, “rozpromieniona” część pozostaje elementem stałym. Sygnet jest minimalistyczny w formie, dzięki czemu jest łatwiejszy w odbiorze pośród szumu informacyjnego otoczenia. Litery logotypu są charakterystyczne, nietypowe i pewne siebie; estetyką spójne z geometrią sygnetu. Modularne znaki jednostek podkreślają ich przynależność do miasta. Pracownikom jednostek miejskich zależało na zbudowaniu systemu i pokazaniu mieszkańcom, że miasto ma dużo do zaoferowania i że to, co robi jest spójne - merytorycznie i wizualnie. Jednocześnie celem było zachowanie i podkreślenie odrębności tematycznej obszarów działalności - każda jednostka ma własny sygnet i kolorystykę przypisaną danej kategorii: kultura, zdrowie, sport i edukacja. W temacie doboru typografii identyfikację oparliśmy o krój Founders Grotesk zaprojektowany przez Klim Type Foundry. Founders Grotesk jest współczesnym krojem doskonale przystosowanym do aktualnych wymogów mediów. Charakteryzuje się finezją i prostotą formy oraz wysoką czytelnością. Dodatkowo w akcydensach stosowany jest Crimson Italic, krój szeryfowy, który miękkimi liniami przełamuje geometrię podstawowej typografii. Kontrast ten czyni akcydensy przyjemniejszymi w odbiorze i dodaje elegancji geometrycznym layoutom. Charakter typografii hasła “Ja to Chrzanów” odzwierciedla beztroskę i swobodę. spójną z jego ideą. Materiały zwracają na siebie uwagę stylem, który odważnie wykorzystuje zmienną szerokość i pochyłość kroju pisma. Zabiegiem tym odchodzimy od powszechnie przyjętych standardów formalnej, urzędowej dokumentacji i wprowadzamy atmosferę bliższą mieszkańcom. Kolorystyka marki ograniczona jest do oficjalnych barw miasta: bieli, czerni i czerwieni. Barwy dodatkowe dedykowane są jednostkom organizacyjnym i związanych z nimi kategoriom działalności – edukacji, sportu, kulturze i służbie zdrowia. Wszystkie jednostki miasta (jak np. Biblioteka, Muzeum, czy Pływalnia) i wydziały Urzędu Miejskiego korzystają z jednakowego klucza wizualnego. Pomiędzy sobą różnią się one kolorystyką (zależnie od dziedziny tematycznej) i sygnetem. Dzięki temu tworzenie materiałów ma być prostsze, tańsze a przede wszystkim nośniki będą czytelniejsze dla mieszkańców. Wraz ze zmianą identyfikacji herb Chrzanowa wymagał dostosowania do aktualnych standardów wizerunkowych miasta. Pierwotny projekt wektorowy powstał wiele lat temu i z upływem czasu plik źródłowy stał się nieużyteczny przez nanoszone zmiany i błędy wynikające z użycia przestarzałego oprogramowania. Odtworzenie herbu wymagało zaprojektowania go od zera w oparciu o źródło i sztywne wytyczne. Poprawiliśmy detale, konstrukcję, kolory. Oczyściliśmy ze zbędnych elementów graficznych. Poprawiliśmy projekt herbu technicznie i uzyskaliśmy odpowiednią równowagę. Przygotowane dwie wersje – podstawowa i achromatyczna – pozwalają stosować herb na wszelkiego rodzaju nośnikach. Dzięki temu spełnia on wymogi funkcjonalne i estetyczne w oficjalnych dokumentach, materiałach promocyjnych, dekoracjach ściennych i innych. Identyfikacja Chrzanowa jest elastyczna. Składa się z dwóch kierunków – formalnego i nieformalnego – łączonych ze sobą w różnym stopniu w zależności od potrzeb i kontekstu. W przypadku komunikacji formalnej skoncentrowaliśmy się na funkcjonalności, więc język wizualny jest stonowany, a ilość niestandardowych zabiegów minimalna. W przypadku komunikacji nieformalnej zdecydowaliśmy się eksperymentować z formą i typografią. W większości materiałów staraliśmy się przeplatać obydwa kierunki, nadając marce Chrzanowa charakter pewny siebie, szanujący zasady, a zarazem pozwalający sobie na umiejętne odchodzenie od nich. Przygotowaliśmy łącznie kilkadziesiąt różnych materiałów identyfikacji wizualnej. Każdy z nich musiał być zaprojektowany, przygotowany i opisany tak, aby mogła dalej pracować na nim nawet osoba niebędąca projektantem. Wzory dokumentów, prezentacji i innych dostosowane zostały do potrzeb pracowników instytucji. Każdy z nich musi efektywnie posługiwać się nowymi narzędziami zgodnie z ustalonymi zasadami marki, aby identyfikacja miasta pozostała spójna i nienaruszona przez lata. Oprócz promocji miasta w jego otoczeniu opracowana przez nas mechanika hasła “Ja to Chrzanów” będzie wykorzystywana na nośnikach i materiałach dla mieszkańców jako platforma komunikująca wartości miasta slow life. Przykładowo na torbie zobaczymy hasło: “W niektórych miastach torebkę dobiera się do butów. Ja to Chrzanów.” Zaś na papierowym kubku: “W niektórych miastach jest pełno plastików. Ja to Chrzanów". Wszystkie zasady opisuje Księga Identyfikacji Marki. Ten ponad 100-stronicowy dokument opracowaliśmy jako narzędzie codziennej pracy dla osób odpowiedzialnych za promocję miasta oraz komunikowanie wszystkich aktywności poszczególnych instytucji. Wyznacza zasady użycia logo i herbu, opisuje budowę i sposób tworzenia materiałów.

#Proj. dla inst. publicznych 

Zawołani po imieniu

zespół wespół

Projekt wystawy czasowej w nowej placówce Instytutu Pileckiego na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Ekspozycja dotyczy historii Polaków zamordowanych za pomoc udzielaną prześladowanym w czasie II wojny światowej Żydom. Celem akcji „Zawołani po imieniu” jest współdziałanie z potomkami zamordowanych w upamiętnianiu ich postaw. W ramach współpracy opracowaliśmy identyfikację wizualną wydarzenia, projekt przestrzenny i graficzny wystawy oraz instalację interaktywną. Projekt i opieka artystyczna: Łukasz Walendziuk (zespół wespół).

#Proj. dla inst. publicznych 

Wystawa - Historia Mistrzów. 50 lat ligowego hokeja w Tychach.

Blank Studio

To pierwsza wystawa, podsumowująca ważny – zarówno dla Tychów, jak i polskiego sportu – okres w historii hokeja. Ekspozycja, przygotowana we współpracy z Muzeum Miejskim W Tychach oraz centrum handlowym Gemini Park Tychy, pokazywała hokej jako globalną i atrakcyjną dyscyplinę sportu. Pięć stref tematycznych, rozmieszczonych w różnych częściach centrum , opowiadało o korzeniach tyskiego hokeja, o powstaniu pierwszego sztucznego lodowiska, a także o ważnym obiekcie na mapie miasta – Stadionie Zimowym. Nasza praca obejmowała przygotowanie aranżacji oraz projektów graficzne i wzorniczych dla wszystkich stref tematycznych wystawy. Zmierzyliśmy się bardzo trudną materią: jak sprawić, by materiał muzealniczy, często w niezbyt zadowalającej jakości, przyciągnął uwagę klientów wielkopowierzchniowego sklepu, którzy są atakowani przez krzykliwy materiał graficzny niemal z każdej strony? Jak poradzić sobie z niewielkim budżetem instytucji i zaaranżować ciekawą wystawę? Postawiliśmy na kontrastową, nasyconą kolorystykę (związaną z barwami występującymi na lodowisku hokejowym), nietypowe kształty, przeskalowanie oraz użycie fizycznych materiałów, które nie kojarzą się z centrum handlowym (np. oryginalna siatka bramkarska użyta jako element konstrukcyjny stref wystawy). Dzięki tym zabiegom powstał unikatowy wizualny język, który obejmował: wybór krojów pisma (bardzo rzucające się w oczy: Ferry Black / Letters from Sweden; Perec Ludique Oncle Jacques / Pampa Type), projektowanie elementów graficznych, tworzenie układów typograficznych i wybór materiałów wykończeniowych. Mimo relatywnie niewielkich nakładów finansowych udało się przygotować aranżację, która wpadała w oko klientów sklepu - dzięki czemu treści muzelanicze znalazły nowe, dużo większe grono odbiorców.

#Proj. dla inst. publicznych 

Paderewski – konferencja, wystawa, druki towarzyszące

Podpunkt

W 2019 roku Archiwa Państwowe zorganizowały międzynarodową konferecnję naukowa poświęconą postaci Igancego Jana Paderewskiego. Na zakres prac, który obejmował to zlecenie, składały się: identyfikacja wizualna wydarzenia; oprawa graficzna i współorganizacja międzynarodowej konferencji; projekt architektoniczny, graficzny, multimedialny oraz produkcja wystawy zorganizowanej w nowym skrzydłe Biblioteki m.st Warszawy na ul. Koszykowej; projekty i druk publikacji towarzyszących wydarzeniu. Na powyższy zakres Archiwa Państwowe rozpisały przetarg, który wymagał od Wykonawcy określonych kwalifikacji i doświadczenia; przetarg nie wymagał składania darmowych projektów w ramach postępowania. W ramach przetargu wyłoniony został nasz zespół, którego doświadczenie projektowe i organizacyjno / produkcyjne zostało wysoko ocenione. O sukcesie projektu zdecydowały: – możliwość współpracy z decyzyjnymi reprezentantkami archiwów (w projekcie nie uczestniczył po stronie klienta rozbudowany zespół; nie było decydentów, z którymi nie mogliśmy bezpośrednio współpracować – to bardzo ważne, że projektant współpracował bezpośrednio z osobami decyzyjnymi); – budżet, pozwalający zrealizować jakościowe produkcje (w postępowaniu cena nie była jedynym kryterium wyboru wykonawcy); – zaufanie – klient znał nasze dotychczasowe realizacje i nie bał się realizacji trudnych elementów projektu (m.in wystawy opartej na 5 metrowych kubikach); – krótki, ale precyzyjnie określony harmonogram, który respektowała każda ze stron oraz brak prób zmiany przyjętego na początku projektu key visualu. W instytucjach publicznych pracują osoby, które często charakteryzuje dużą wrażliwość na aspekty estetyczne; które mają wiedzę merytoryczną i doceniają oryginalne pomysły; nie mają marketingowych „ograniczeń”, przez które często trudno wyjść poza schemat. Instytucje publiczne mogą stosować procedury, które umożliwiają realizację jakościowych projektów.

#Proj. dla inst. publicznych 

Identyfikacja wizualna Skawiny

Studio Otwarte

W 2019 zlecono nam zaprojektowanie identyfikacji wizualnej Skawiny – małego miasta i gminy na obrzeżach Krakowa. Projekt miał być oparty o herb miejski, jednak jego przedstawienie z 1994 r. budziło wątpliwości. Przed opracowaniem SIW, ten historyczny symbol został poddany analizie historyczno-heraldycznej i na jej podstawie – gruntownie przeprojektowany. Nowy projekt herbu, pieczęci i flagi Skawiny został w 2020 r. zatwierdzony przez Komisję Heraldyczną przy MSWiA i wprowadzony do użycia uchwałą Rady Miasta. Stanowi punkt wyjścia do Systemu Identyfikacji Wizualnej Skawiny. Inspiracją do pokazania Skawiny była historyczna ilustracja przedstawiająca panoramę Krakowa, Kazimierza i Skawiny, z XV-wiecznej „Kroniki Świata” Hartmanna Schedla. Przedstawione tam, sąsiadujące z królewską stolicą miasteczko wśród wzgórz nasunęło nam myśl, że dobre sąsiedztwo to ważny element tożsamości Skawiny i że nie należy się bać określenia „małe miasto” – bo można w nim odnaleźć wiele dobrego: ciszę i spokój, znajomą społeczność i małe odległości. A przy tym dobrą infrastrukturę, łatwy dostęp do dużego miasta i potencjał na rozwój. Zdecydowaliśmy, że projekt też powinien być zwykły, prosty do zrozumienia i łatwy w obsłudze. Stąd użycie najzwyklejszych fontów Arial i Times, dosadna kolorystyka i najprostsze, „samoobsługowe" layouty, ilustracje i ikonografia. Powstał kompleksowy projekt SIW, ze specyfikacją stosowania znaków, key vtsualem, księgą SIW i projektami wdrożeniowymi materiałów informacyjnych i promocyjnych.

#Proj. dla inst. publicznych 

Katalog "Srebra od pokoleń. Gdańscy złotnicy Stumpfowie 1804-1945", dla Muzeum Gdańska

tatastudio

Inspiracją dla formy graficznej katalogu były międzywojenne publikacje reklamujące wyroby rodzinnej firmy Stumpfów, która przez 140 lat działała w Gdańsku. Opisy przedmiotów zostały wydobyte jako jeden z najistotniejszych elementów katalogu i zaprojektowane z dużą starannością, by czytało się je z przyjemnością. Podpisy autorów pod poszczególnymi notami katalogu mają przywodzić na myśl znaki wybijane na wyrobach złotniczych. Motywem przewodnim okładki jest srebrna łyżeczka - przedmiot codziennego użytku, często przekazywany z pokolenia na pokolenie, traktowany i ofiarowany jako pamiątka przy różnych okazjach. Łyżeczki również stanowią część zbiorów prezentowanych w publikacji. Srebra od pokoleń Gdańscy złotnicy Stumpfowie 1804–1945 Katalog wystawy Muzeum Gdańska Ratusz Głównego Miasta Galeria Palowa 12 grudnia 2019 – 30 kwietnia 2020 Pod redakcją Anny Frąckowskiej 408 s. Format 221 x 266mm projekt graficzny, typograficzny, skład i przygotowanie do druku: Agata Knajdek / tatastudio dyrektor kreatywny: Piotr Białas / tatastudio wydawca: Muzeum Gdańska druk i oprawa: Drukarnia ZAPOL Sobczyk, Szczecin

#Proj. dla inst. publicznych 

Performance Works

Studio Pyda

Wyobraźcie sobie krowę pozostawioną na cały dzień na plaży Ipanema w Rio de Janeiro, gdzie od przynajmniej stu lat nie widziano żadnego zwierzęcia. Wyobraźcie sobie przyglądanie się z bliska bakteriom piszącym wiersz albo grupie przyjaciół zebranych w barze i popijających sfermentowane napoje. Wszystkie te działania można ująć jednym słowem, które wywołuje silne emocje i prowokuje krytyczne komentarze, a jednak nie poddaje się prostym klasyfikacjom: performans. Antologia Performance Works opiera się na założeniu, że żywą sztukę definiować można wyłącznie poprzez praktykę, co autorzy tekstów wcielili w życie, towarzysząc artystom podczas prób i na scenie, spędzając razem czas i dokonując wspólnej refleksji nad istotą performansu. Publikacja jest zbiorem esejów, zarówno nowych, jak i takich, które już wcześniej ukazały się drukiem, wywiadów oraz tekstów literackich oferujących nowe spojrzenie na performans. Składa się z czterech głównych części, w ramach których fenomenologie performansu badane są w kontekście i z perspektywy instytucji artystycznych, praktyk kuratorskich, formatu wystawy w kontekście zwrotu technologicznego oraz performatywnej fikcji. Definicja performansu uległa w ostatnich dziesięcioleciach zmianie. Celem publikacji Performance Works jest przyjrzenie się przemianom zachodzącym w tradycyjnym formacie wystawy, który traci na znaczeniu, w miarę jak na pierwszy plan wysuwają się formy hybrydyczne, łączące sztuki wizualne ze sztukami performatywnymi, literaturą i muzyką. Autorzy tekstów zamieszczonych w książce analizują zmieniającą się rolę widza, który coraz częściej staje się performerem i aktywnym uczestnikiem zdarzenia. Poddają również refleksji rolę ciała performera oraz pracy wykonywanej w ramach rozciągniętych w czasie wystaw performatywnych. Publikacja prezentuje wyniki badań związanych z zainicjowanym w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w 2016 roku programem dotyczącym zwrotu performatywnego w sztukach wizualnych oraz konsekwencji tego zjawiska dla instytucji sztuki, praktyk artystycznych oraz kuratorskich. Autorzy tekstów: Oreet Ashery, Pierre Bal-Blanc, Claire Bishop, Marie de Brugerolle, Yann Chateigné, Korina Giaxoglou, Michał Grzegorzek, Shannon Jackson, Eliel Jones, Chris Kraus, Laura Lima, David Maroto, Ingo Niermann, Kathy Noble, Johannes Paul Raether, Mark von Schlegell, Agnieszka Sosnowska, Ana Teixeira Pinto, Transformella, Joanna Zielińska. Redakcja: Joanna Zielińska Projekt graficzny: Krzysztof Pyda Tekst w języku angielskim Format 170 x 240 mm, 272 strony Oprawa miękka ISBN: 978-88-6749-430-9 Wydawcy: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mousse Publishing Warszawa 2019

#Proj. dla inst. publicznych 

Historia "Sądu Ostatecznego" Hansa Memlinga / animacja

TOFU Studio

Przygotowaliśmy animację przybliżająca historię XV wiecznego tryptyku "Sąd Ostateczny" autorstwa Hansa Memlinga. W ramach działań związanych z promocją XV wiecznego tryptyku „Sąd Ostateczny” namalowanego przez Hansa Memlinga przygotowaliśmy animację dla Muzeum Narodowego w Gdańsku. Film animowany przedstawia historię tryptyku od jego powstania po czasy współczesne. Cała narracja oparta jest na krótkich faktach historycznych z historii arcydzieła. Animacja została przygotowana w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej. Także w wersjach z napisami.

#Proj. dla inst. publicznych 

KBF – rebranding Krakowskiego Biura Festiwalowego

Studio Otwarte

Krakowskie Biuro Festiwalowe – największa krakowska instytucja kulturalna – ma ponad 20 lat. Od powołania w 1997 roku KBF zdążył się mocno zmienić. Do tego stopnia, że nawet nazwa z czasem stała się mało precyzyjna. Dziś KBF, prócz organizacji krakowskich festiwali, zajmuje się nieporównanie szerszym spektrum działań – w obszarze kultury, biznesu, turystyki, edukacji, działań lokalnych oraz przemysłów: kreatywnych, spotkań i czasu wolnego. Żeby skutecznie promować Kraków i komunikować własną markę, KBF potrzebował nowoczesnego, efektywnego i prostego w obsłudze zestawu narzędzi do komunikacji – promocyjnej, wizerunkowej, werbalnej i wizualnej. Nowy logotyp wprost nawiązuje do poprzedniego, rozpoznawalnego i udanego znaku. Wciąż eksponowany jest przede w wszystkim skrót, łatwy do wymówienia i zapamiętania – który od teraz będzie stosowany w komunikacji jako jedyna nazwa własna (bez innych uproszczeń jak np. „Biuro”). Dotychczasowy, stylizowany na gwiazdkę asterysk został zastąpiony innym znakiem pisarskim: dwukropkiem, otwierającym długą listę aktywności i kompetencji KBF. Z dotychczasowych kolorów KBF – granatowego i pomarańczowego – pozostał pomarańczowy, jako charakterystyczna, żywa barwa firmowa. Granatowy zastąpiły bardziej uniwersalne biel i czerń, stanowiące teraz neutralny dodatek do koloru wiodącego. Zaś dwukropek, wraz z innymi, dodatkowymi znakami pisarskimi, stał się leitmotywem wszystkich materiałów informacyjnych i promocyjnych. Prócz zmiany logo powstał cały nowy język wizualny KBF – unowocześnione i ujednolicone liternictwo, szata graficzna i szablony materiałów, a także zbiór zasad i wytycznych do tworzenia kolejnych projektów, promujących zarówno KBF, jak i marki, produkty i instytucje podległe i współpracujące.

#Proj. dla inst. publicznych 

Gra z Kantorem 2020

Weird Gentlemen

“Gra z Kantorem” to zainaugurowany w 2018 roku cykl projekcji spektakli teatralnych najważniejszych światowych reżyserów, odwołujących się poprzez formę, treść lub ideę do twórczości Tadeusza Kantora. Tegoroczna edycja programu została poszerzona o polskich twórców. Intrygujące, nieoczywiste i prowokujące spektakle zostały wyselekcjonowane przez czwórkę kuratorów, krakowskich teatrologów – Annę Różę Burzyńską, Małgorzatę Jabłońską, Tadeusza Kornasia i Dariusza Kosińskiego. Każdą projekcję poprzedza krótka prelekcja na temat twórczości prezentowanego artysty w kontekście fenomenu Teatru Śmierci. Projekt wizualny cyklicznych wydarzeń jest próba dyskursu między współczesnym postrzeganiem twórczości Tadeusza Kantora a nowymi mediami. elementy projektu: Identyfikacja wydarzeń i druków promocyjnych (plakaty, broszura, animacje promujace wydarzenia cykliczne).

#Proj. dla inst. publicznych 

Polish Migration Review / Polski Przegląd Migracyjny

Hardziej Studio

Zadaniem było odczarowanie siermiężnej serii wydawniczej – Polskiego Przeglądu Migracyjnego. Wcześniej była to publikacja stricte naukowa o specjalistycznej treści i niskich walorach estetycznych. Razem z Muzeum Emigracji w Gdyni postanowiliśmy zamienić Przegląd Migracyjny w dwujęzyczny magazyn, kontynuujący wysoki poziom merytoryczny, ale nadaliśmy mu formę współczesnego magazynu, w którym treść jest zrównoważona zdjęciami i ilustracją. Dzięki czemu poszerzyliśmy grono jego odbiorców.

#Proj. dla inst. publicznych 

Podwójnie wolne

zespół wespół

Wystawę plenerową oraz film animowany „Podwójnie Wolne” zrealizowaliśmy dla Instytut Pileckiego. Długofalowy projekt, którego punktem wyjścia była wystawa plenerowa prezentowana w wielu miejscach w Polsce i na świecie. Kontynuacją przedsięwzięcia jest film animowany dotyczący zagadnień związanych z walką o równouprawnienie kobiet w Polsce. W animacji wykorzystaliśmy skanów zdjęć z archiwów cyfrowych. Bohaterki wystawy zostały „ożywione” i zaproszone do zrelacjonowania swoich działań.

#Proj. dla inst. publicznych 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN