nominacje

Grafika zwycięzcy

Heimdall

Redkroft

Heimdall powstał jako rebranding niewielkiej firmy rodzinnej z małego miasteczka na Mazurach. Celem założyciela było stworzenie marki, która odzwierciedli innowacyjność i pomysłowość tworzonych przez niego maszyn dekarskich, a jednocześnie rozpocznie rewolucję w konserwatywnej branży. Naszym celem było stworzenie nazwy i identyfikacji wizualnej marki tak, by podważyć status quo rynku dekarskiego, przedstawić firmę jako innowacyjną, odważną, a jednocześnie doskonale rozumiejącą realia i potrzeby dekarzy. Nazwa perfekcyjnie rezonuje z odbiorcami. Heimdall to bóg Wikingów, symbol męskości, opiekuńczości i poświęcenia. Służył innym bóstwom otaczając opieką ich domostwo. Symbolizuje wszystko to, co metaforycznie jest bliskie celom dekarstwa - tworzeniu bezpiecznego dachu nad głową. Dodatkowo nordycki charakter budzi skojarzenia z surowością pogody, z którą dekarze się na co dzień zmagają, a którą przetrwać muszą budowane przez nich dachy. Również brzmienie i konstrukcja słowa pełnią fundamentalną rolę. Fonetycznie nazwa przybiera stabilny, niski, męski ton. Geometria liter jest prosta, o ostrych kątach, przez co budzi wymagane wrażenie stabilności i siły. Konstrukcja logotypu wprowadza dynamikę niespotykaną dotąd w branży dekarskiej. Szeroki krój ze ściętymi pod ostrym kątem detalami nadaje marce pęd i energię. Typografia jest nowoczesna i w kontekście konserwatywnej branży radykalna, a mimo to efekt finalny perfekcyjnie odpowiada oczekiwaniom dekarzy. Produkty Heimdall służą zaginaniu i cięciu blachy. Wizualna budowa zarówno logotypu jak i sygnetu doskonale współgra z profilem firmy. Detale jak geometria liter i znaków umacnia poczucie, że marka jest techniczna. Dobór kolorów i detale konstrukcyjne nadają maszynie niezwykle dynamiczny, nowoczesny charakter. Już w trakcie ustalania strategii marki przyjęliśmy, że Heimdall ma umacniać zawodową dumę, obalać częsty obraz dekarza-robotnika. Uzyskaliśmy to m.in. dzięki kolorystyce. Czerń, wzbogacona białymi i czerwonymi detalami, podkreśla futurystyczny, agresywny wręcz design maszyny. Sprawia, że efekt końcowy robi wrażenie nie tylko na dekarzach, ale i na ich klientach. Strona www ma na celu wprowadzić w świat Heimdall i zaprezentować unikalny produkt. Stronę główną potraktowaliśmy jako prezentację charakteru marki, przedstawienie wyróżniających wartości i cech. Strony produktowe koncentrują się już na szczegółach oferty i dokładnie przedstawiają poszczególne elementy każdej z maszyn. Zakładki Serwis i Kontakt są finalnym krokiem podróży klienta – obniżają niepewność zakupową i motywują do rozmowy z przedstawicielem marki.

#Forma 

Grafika nagrodzonego

NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc.

Acapulco Studio

NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc. Prawie 100 sentencji łacińskich i kilka greckich. Tekst: Zuzanna Kisielewska Projekt graficzny i ilustracje: Acapulco Studio / Małgorzata Nowak i Agata Dudek Wydawnictwo Druganoga 2020 Książka wydrukowana na papierze Alto 1.5 150g, przy użyciu 4 kolorów Pantone. Wymiary: 222x250 cm Liczba stron: 112 Oprawa twarda Drukarnia Skleniarz Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc autorstwa kulturoznawczyni Zuzanny Kisielewskiej jest hołdem złożonym łacinie i zwróceniem uwagi na fakt, jak bardzo wpłynęła ona na nasze życie. Książka dla młodego czytelnika przybliża łacińskie sentencje znane ze sztuki, historii oraz z popkultury. Pokazuje, że łacina ukrywa się wszędzie – w naszych portfelach, miastach i codziennych rozmowach. Pozwala też zatopić się w nadzwyczajnej epoce, kiedy to uczeni dawali się zabić dla nauki, a figa mogła stać się powodem wypowiedzenia wojny. Jako projektantki strony wizualnej zależało nam na tym aby odczarować łacinę i nadać jej więcej współczesnego charakteru. Stąd odrzucenie klasycznych kolorów mogących kojarzyć się ze sztuką antyczną na rzecz jadowitych i nasyconych kolorów Pantone. Ten niebanalny zestaw kolorów mogący powodować konsternację czytelnika - intryguje i zachęca do sięgnięcia po książkę a plakatowość ilustracji i humor Autorki czynią z niej pozycję godną polecenia.

#Forma 

36 Days of Type 2020

Karol Tomoki Yamazaki

Popularny challenge 36 Days of Type jest dla mnie coroczną okazją do, z jednej strony, zabawy z formą znaków i szukaniem granic ich czytelności, a z drugiej, eksploracji i definiowania własnego stylu. W tym roku postanowiłem ograniczyć paletę kolorystyczną do minimum i poszukać ciekawych form w tradycyjnym, płaskim projektowaniu. To, czego nie przewidziałem, to jak bardzo rok 2020 i jego nieprzewidywalność wpłynie na rozwój projektu. W miarę jak pandemia zaczęła się rozgaszczać w otoczeniu i stało się jasne, że jej surrealistyczna codzienność zostanie z nami na długi czas, zauważyłem, że trudno mi traktować projekt jako czyste rekreacyjne ćwiczenie, a rzeczywistość sama zaczęła wkradać się do rysunków. Z czasem projekt przybrał postać umownego wizualnego dziennika, za pomocą którego na żywo przerabiałem myśli i emocje towarzyszące przystosowywaniu się do nowych realiów.

#Forma 

AgileByExample – konferencja online

Superskrypt

Co roku jesteśmy organizatorami konferencji AgileByExample – wydarzenia skierowanego dla branży IT. W tym roku sytuacja związana z wybuchem epidemii zmusiła nas do organizacji 10. edycji wydarzenia w formie konferencji online. Pojawiło się wyzwanie – jak zaprojektować wydarzenie, by nie było tylko ekranem pełnym mówiących głów? Jak zachęcić gości do zaangażowania i komunikacji? Biorąc pod uwagę grupę docelową postanowiliśmy oprzeć stylistykę wydarzenia na estetyce pierwszych gier wideo. Znaleźliśmy narzędzie konferencyjne, które pozwoliło nam stworzyć wirtualną przestrzeń. Każdy z użytkowników został awatarem, który przemieszcza się po przestrzeni konferencji jak po grze, a poszczególne aktywności konferencyjne zostały ukryte w tzw. dziurach w podłodze, do których użytkownicy wskakiwali, odkrywając nowe “poziomy” / atrakcje konferencji (sale wykładowe, chaty, przestrzenie do spotkań czy pokoje sponsorskie). Poza przestrzeniami konferencyjnymi, zaprojektowaliśmy przestrzenie do spotkań i luźnych rozmów oraz stworzyliśmy miejsca do aktywności networkingowych, tak ważnych w konferencjach. Do organizacji wydarzenia wybraliśmy mechanizm umożliwiający networking między uczestnikami (rozmowy i czaty video), co podkreślał key visual wydarzenia i zbudowana na jego podstawie komunikacja. Uczestnicy konferencji przekonali się do tych rozwiązań. Projekt graficzny zachęcił do udziału w wydarzeniu, zaangażował gości do interakcji i aktywności w obrębie wydarzenia. Identyfikacja AgileByExample pozwala co roku tworzyć nowy i oryginalny key visual wydarzenia. Goście konferencji online i offline często komplementują język wizualny, którym posługuje się ABE.

#Forma 

Fabrado

Studio Otwarte

Fabrado to nowatorska, wyróżniająca się prostotą działania i obsługi aplikacja, wspomagająca zarządzanie chmurą prywatną i hybrydową. Zarządzanie, backup, przenoszenie maszyn wirtualnych pomiędzy odległymi lokalizacjami jest maksymalnie proste i sprowadza się do kilku kliknięć. Przy tym – to własny, autorski pomysł współwłaściciela innej, większej marki e-commerce, który postanowił stworzyć produkt na własnych zasadach, odrywając się od ograniczeń towarzyszących mu na co dzień w prowadzeniu biznesu. Tak samo postanowił uwolnić od ograniczeń projekt graficzny i z entuzjazmem powitał pomysł na radykalny, czarno-biały, geometryczny projekt ,który prostotą i minimalizmem wyróżni Fabrado na tle konkurencyjnych rozwiązań. Oprawa graficzna w założeniu ma odrywać się od popularnych w branży informatycznej trendów, dając znać, że Fabrado to coś tak nowego, że nawet nie ma co próbować porównywać go do innych dostępnych na rynku rozwiązań. Projekt objął branding produktu oraz key visual, który był podstawą do stworzenia interface i komunikacji tego innowacyjnego rozwiązania. Opracowaliśmy nowy język wizualny marki, redesign logo, storytelling. Projekt objął też audyt i zmiany w UI/UX, interfejsie aplikacji i stronie www.

#Forma 

Hopium

Paweł Stasiewicz

Projekt identyfikacji wizualnej browaru rzemieślniczego Hopium Rynek piwa rzemieślniczego przez ostatnie 5 lat bardzo się zwiększył. Rokrocznie przybywają setki nowych browarów z bardzo różnorodną ofertą na wysokim poziomie. Oczywiście nie wszystkie się utrzymują. Znakomita większość funkcjonujących marek posługuje się bardzo wyrazistą, kolorową estetyką, nierzadko wykorzystując szeroko rozumianą ilustrację. W tym kontekście nadrzędnym zadaniem przy projektowaniu identyfikacji wizualnej Hopium było „wywalczenie miejsca” na półkach sklepowych. Zdecydowaliśmy się zastosowanie rozwiązań będących przeciwieństwem dominującej estetyki. Postawiliśmy na ascetyczną typografię i monochromatyczne etykiety, które kolorystyką nawiązują do stylu piwa, zastosowanych dodatków w procesie warzenia., itp. I tak, piwa mocno chmielone utrzymane są w gamie zielonej, a piwa z dodatkami, kolorem nawiązują do użytych owoców. Ograniczyliśmy też, do niezbędnego minimum, ilość informacji na etykietach. Integralną częścią projektu było stworzenie nazw poszczególnych piw, które tak, jak w przypadku kolorystyki, nawiązują do stylu, bądź dodatku do piwa.

#Forma 

Jerzy Treutler - Katalog wystawy w Muzeum Plakatu w Wilanowie

Hardziej Studio

Książka jest zbiorem prac jednego z legendarnych polskich Twórców znaków graficznych i plakatów – Jerzego Treutlera. Treutler w 1958 r. zaprojektował słynną jaskółkę dla przedsiębiorstwa Moda Polska, w późniejszych latach realizował dziesiątki zleceń na plakaty czy okładki książek. Wystawa w Muzeum Plakatu w Wilanowie (kuratorka: Ewa Reeves) dokumentowała przeszło 60 lat pracy twórczej autora.

#Forma 

Krój pisma Alkes

Kaja Słojewska

Alkes to obszerny krój tekstowy. Dzięki wielu odmianom i skryptom, Alkes zapewnia niezbędną elastyczność dla środowisk o złożonej hierarchii tekstu. Zawiera on Łacinę, Cyrylicę oraz Grekę. Pracę nad krojem rozpoczęłam podczas studiów magisterskich w Reading. Głównym celem całego projektu było dążenie do harmonizacji wizualnej między czterema różnymi systemami pisma. Udało się to dzięki zbalansowaniu szarości oraz proporcji między skryptami, jednocześnie respektując ich historyczne korzenie oraz cechy szczególne. Alkes wyróżnia się dużą wysokością x, dużymi odstępami między literami oraz dużymi otwartymi światłami wewnątrz literowymi. Alkes najlepiej sprawdza się w publikacjach i tekście ciągłym, gdzie czytelność jest kluczowa. Krój posiada charakterystyczne detale, kaligraficzną strukturę i asymetryczne szeryfy — co pozwala Alkesowi prezentować się wspaniale także w dużych, display’owych rozmiarach. W 2019 roku rozpoczęłam współpracę z domem typograficznym Fontfabric by wspólnie dopracować krój, który został przez nich opublikowany w czerwcu 2020.

#Forma 

Mechanizm. Polska 1988–2019

dobosz.studio

Książka „Mechanizm” jest ważnym, fotograficznym dokumentem ewolucji polskiego społeczeństwa w ostatnich 30 latach, od lat 80. do współczesności. Fotografie Mariusza Foreckiego pokazują wydarzenia, które dotknęły w konsekwencji każdego z nas. Jacy byliśmy? Jak wyglądał nasz kraj, a jak żyje się teraz? „Mechanizm” to fotograficzna opowieść, dzięki której nie tylko możemy zobaczyć, ale także postarać się zrozumieć i docenić jak zmienił się nasz kraj w latach 1989-2019. Wszystko dojrzewało powoli, wstydliwie, w cieniu brudnych bram domów. Czaiła się tam niepewność, czy cienki zwitek dolarów kupiony za roczną pensję, nie okaże się pociętą, komunistyczną gazetą i czy nie jest to prowokacja. Później – kilkudniowe stanie w kolejce po paszport i pierwsze wybory, nazwane trochę na wyrost „wolnymi“. I dworzec kolejowy, pachnący jeszcze brudnym wagonem drugiej klasy w nocnym pociągu relacji Szczecin-Przemyśl. Polska na zdjęciach Foreckiego to tytułowy mechanizm. Autor nie ocenia, raczej jest dogłębnym obserwatorem rzeczywistości – tej szarej, zwykłej oraz tej „ważniejszej” – z pierwszych stron gazet. Ukazuje ją jednak nie wprost – jak zwykło się drukować ją w prasie. Sporo jest w Foreckim socjologa – dokumentalisty – dużo więcej niż fotoreportera. Opowieść zaczyna się w późnych latach osiemdziesiątych, szarość ulicy zamienia się w kolor nieprzewidywalnych lat dziewięćdziesiątych i dociera współczesności. Publikacja została książką roku Grand Press Photo, zdobyła wyróżnienie na Pictures of the Year International. Głosami czytelników zajęła drugie miejsce w plebiscycie Fotopolis. W konkursie Polish Graphic Design zdobyła wyróżnienie w kategorii Wydawnictwo. Była prezentowana w Print Control no 8. tytuł: MECHANIZM. POLSKA 1989-2019 autor: Mariusz Forecki teksty: Mariusz Forecki, Piotr Gajdziński design: Andrzej Dobosz / dobosz.studio wydawca: PIX.HOUSE ilość stron: 240+32 nakład: 250 / 300 – autorski oprawa: twarda, półszwajcarska, dwie różne okładki ISBN 978-83-65133-29-8 http://www.printcontrol.pl/?p=7637 https://pix.house/produkt/mechanizm_02/

#Forma 

Samsung – Zmień spojrzenie

Seyfried Studio

Plakat Samsung Galaxy S20– zmień spojrzenie. Zmień Spojrzenie to kampania promująca najnowszy smartfon Galaxy S20. Głównym bohaterem jest Wojtek Sokół, który po raz kolejny promuje flagowy smartfon Samsung. W tej kampanii ponownie przedstawimy 3 historie z Wojtkiem, które pokażą jego kreatywne spojrzenie na świat. To kreatywne spojrzenie jest oczywiście wspomagane przez fotograficzne możliwości Galaxy S20 Ultra. Plakat był elementem teasującym start kampanii oraz udział Sokoła. Został wysłany do najważniejszych redakcji w Polsce. Wizja plakatu Plakat wykonany w technice, w której pewne szczegóły widoczne są tylko przez kolorowe szkiełka oraz w formule zbliżonej do książek, w których trzeba znaleźć pewne elementy na stronie. Każda z 3 warstw kolorystycznych odwołuje się bezpośrednio do historii z kolejnych 3 filmów. Plakat powstał również w formie animowanej. Projekt zrealizowany we współpracy z agencją d*fusion communication.

#Forma 

Skandal. Ewenement Molesty

Aleksander Znosko, Kuba Bogacki, Krzysztof Seyfried

Identyfikacja wizualna filmu dokumentalnego o legendarnej grupie rapowej Molesta. Projekt zakładał stworzenie spójnej komunikacji wizualnej filmu poprzez zaprojektowanie natępujących materiałów: logotyp, key visual, plakaty filmowe, zaproszenia, napisy do filmu itd.

#Forma 

THE SHIMMERING PULSE

panGenerator

Kinetyczna “inforzeźba” na lotnisku w Shenzhen. The Shimmering Pulse to najnowsza interaktywna “inforzeźba” panGenerator, umiejscowiona na lotnisku Bao’an w Shenzhen - 13 milionowej chińskiej metropolii będącej centrum technologicznym tego kraju. Projekt składa się z 451 autorskich kinetycznych modułów, zaprojektowanych od podstaw na potrzeby tej realizacji, zaaranżowanych na powierzchni heksagonalnej struktury o średnicy 4m. Każdy z modułów indywidualnie reaguje na światło rzucane z projektora umieszczonego powyżej, dzięki czemu możliwa jest precyzyjna synchronizacja wszystkich elementów i animacja całej powierzchni. Światło przekładane jest na ruch obrotowy dysków, które wirując rozwierają się dzięki sile odśrodkowej, ujawniając subtelnie opalizujące wnętrze kontrastujące z czarną powierzchnią obiektu. Rzeźba w abstrakcyjny sposób reprezentuje zmieniające się w ciągu dnia natężenie ruchu w 9 dzielnicach Shenzhen dzięki danym dostarczanym w czasie rzeczywistym przez Tencent - mecenasa projektu i największą korporacje IT w Chinach. Inspiracją jaka towarzyszyła artystom z panGenerator była estetyka stadnych, emergentnych zachowań zwierząt - lśniących ławic ryb i stad ptaków (tzw. murmuracja) w których indywidualne zachowania poszczególnych osobników przekładają się na spójną i dynamicznie zmieniającą się formę całości - podobnie jak indywidualne zachowania mieszkańców miast tworzą zsynchronizowane wzorce ruchu i specyficzny puls całego miasta. Projekt jest kolejnym z serii działań grupy, które redefiniują pojęcie współczesnej rzeźby (poprzedni - SYMULAKRA był wirtualną, trójwymiarowa formą wyświetlaną na wielkim ekranie cyfrowym na pl. Unii Lubelskiej) i wprowadzaniem sztuki nowych mediów w przestrzeń publiczną.

#Forma 

TOFU Studio / branding

TOFU Studio

Ponieważ od 10 lat nie możemy poradzić sobie z własną stroną WWW, aby rozpocząć ten proces przygotowaliśmy nasz autorski branding: TOFU. W zalożeniu jest to kombinacja, która z jednej strony ma pokazać naszą nieszablonową kreatywność, z drugiej zaś iż mamy odpowiednie umiejętności. Chcieliśmy własnym brandingiem podkreślić, że tworzymy rzeczy mocno niestandardowe i elastyczne. Znak dodatkowo dekoduje nasz sposób myślenia o relacjach z Klientem. * T w fomie krzyżyka oznacza, że jesteśmy zawsze "in plus", czyli do przodu * O w formie punktu / kropki, że trafiamy w punkt, * F w formie dymków dialogowych, że potrafimy rozmawiać, * U w formie uśmiechniętej buźki, że projekty wspólnie kończymy z uśmiechem :) Znak wspiera dość nieprzewidywalny w formie i bardzo elastyczny Key Visual. Dodatkowo przygotowaliśmy animację prezentującą walory estetyczne nowego logo. ZESPÓŁ: Art: Adam Chylinski Design & Motion: Adam Chyliński Muzyka: Stendek Disturb: Daniel Naborowski

#Forma 

Upper Festiwal

Radość Agency

"Upper Festiwal to wielopoziomowe, eksperymentalne wydarzenie muzyczne, podczas którego każdy może czuć się bezpiecznie i zapomnieć o wszelkich stylistycznych granicach” - w takich słowach organizatorzy określają Upper Festiwal, czyli wydarzenie, które dla nas - jako agencji brandingowej - było nie tylko kolejną współpracą, ale przede wszystkim nie lada wyzwaniem. Współpraca przy tworzeniu identyfikacji wizualnej festiwalu wykraczała poza klasyczne rozumowanie tego rodzaju projektów w Polsce. Większość festiwali oraz wydarzeń muzycznych swój język wizualny zamyka w standardowym układzie i logo. W przypadku Upper’a chcieliśmy wyjść poza utarte schematy i stworzyć eksperymentalny branding oddający charakter wydarzenia. Założeniem było wykreowanie czegoś intrygującego i nieoczekiwanego. Ostatecznie postawiliśmy na animacje 3D jako główny element identyfikacji (Animacje dostępne sa na naszej strone w podanym u góry linku). Na szczęście osoby zaangażowane w organizację wydarzenia to grono, które poszukuje nieoczywistych rozwiązań, więc jako studio brandingowe dostaliśmy zielone światło i mogliśmy rozpocząć pracę zgodnie z naszymi sugestiami. Zaufanie jakim obdarzyli nas organizatorzy, pozwoliło nam przez blisko pół roku, krok po kroku realizować wszystkie założenia i wdrażać je w życie. Praca nad identyfikacją festiwalu to dziesiątki godzin pracy, liczne konsultacje i przede wszystkim otwarte głowy. To druga edycja Upper Festiwal, którą mieliśmy okazję budować wizerunkowo i mamy nadzieję, że nie ostatnia. Finalny efekt pracy spotkał się z pozytywnym odbiorem i pozwolił wykreować indywidualny świat wydarzenia muzycznego, którego celem jest ugruntowanie swojej pozycji zarówno w Polsce, jak i za granicą, jako wydarzenia niecodziennego i odmiennego.

#Forma 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN