PEER TO PEER

nazwa / imię

PEER TO PEER

autor / specjalizacja

Noviki

kategoria

projekt roku

edycja konkursu

2018/2019

klient

Muzeum Sztuki w Łodzi

strona www

noviki.net

opis

Identyfikacja wystawy Peer to Peer* w Muzeum Sztuki w Łodzi.

Rendery 3d, animacje, projekty graficzne, layouty publikacji, komunikacja internetowa, reklamy prasowe oraz projekt fontu P2P stanowiący integralną częścią identyfikacji.

Wystawa poświęcona duetom i kolektywom artystycznym prezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi przywołuje na myśl działalność grupy a.r., której wkład w zbiory stanowi trzon instytucjonalnej tożsamości muzeum i podstawę jego kolekcji. Podobnie jak współczesne kolektywy, grupa a.r. w momencie swojego powstania zrzeszała młodych, w większości trzydziestokilkuletnich artystów.

Tytuł ekspozycji odnosi się do metody bezpośredniej komunikacji w sieci komputerowej, która zainspirowała nowe strategie ludzkiej interakcji, odmienne od scentralizowanych struktur społecznych. Infrastruktura peer-to-peer, zastępując pośrednika technologiami cyfrowymi, wykorzystywana jest dziś przez tzw. ekonomię współpracy w sektorze usług (np. Uber, BlaBlaCar i Airbnb) czy finansów (np. bitcoin). Zarówno artystyczne praktyki kolektywne, jak i infrastruktura peer-to-peer opierają się na samozarządzaniu i samoorganizacji, dzięki którym możliwe jest tworzenie alternatyw wobec struktur korporacyjnych i głównych nurtów polityki.

Artyści i artystki: BNNT, Foundland Collective, GCC, Calla Henkel & Max Pitegoff, Laboria Cuboniks, LaBeouf, Rönkkö & Turner, NON Worldwide, Pakui Hardware, Part-time Suite oraz Dom Mody Limanka

Kurator: Agnieszka Pindera
Projekty graficzne: NOVIKI

*Laureat konkursu na identyfikacje wystawy sztuki w konkursie Muzeum Widzialne 2019