nominacje

Plakat From A to Z: The Alphabet Poster

Mateusz Witczak

Projekt jest definicją mojej specjalizacji czyli projektowania liternictwa i typografii wyjętej spoza ogółem przyjętych form i ram, ręcznie, od pierwszego szkicu do finalnej grafiki. Wszystkie litery alfabetu z którymi pracuję i staram się łączyć w poszczególne znaki i napisy w róznych stylach na co dzień zostały ze sobą skomponowane w jedną całość wzbogaconą łączeniami i detalami. Wraz z papeterią tworzy prezent dla klientów, jako forma promocji lub podziękowania a także sprzedaży kolekcjonerskiej.

#forma 

Targówek Mówi

zespół wespół

Proces projektowy miał charakter partycypacyjny. Mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Targówek Fabryczny uczestniczyli w serii przygotowanych przez nas warsztatów polegających na pracy z rodzinnymi archiwami fotograficznymi. Uczestnicy zajęć stawali się dyrektorami artystycznymi, których koncepcje opracowywaliśmy następnie w rzemieślniczy sposób nadając im konkretne formy. Efektem naszej współpracy są tablice szlaku, ilustracje do strony internetowej oraz mapa dzielnicy. Duże znaczenie w identyfikacji projektu ma krój pisma Zakład, który zawdzięczamy inicjatywie Warszawskie Kroje. Kształt tablic rozmieszczonych w przestrzeni dzielnicy nawiązywać ma do gablot ogłoszeniowych z klatek schodowych. W celu zwiększenia miejsca na treść dodaliśmy ruchomą stronę, która działa na zasadzie kartki w książce.

#grand prix  #współpraca 

Raport Roczny ERGO Hestia “Sieć"

Hanna Dyrcz

Dane (Big Data, data esthetics, information architecture...) to globalny trend, zarówno w biznesie, nauce, jak i sztuce. Niemal każdą z dziedzin naszej aktywności – również działalności firmy – da się zmierzyć i zanalizować; za wszystkimi liczbami natomiast stoją obrazy. Moim celem było ich “odnalezienie” i zmaterializowanie – tak, aby powstałe wizualizacje miały źródło w konkretnych i rzeczywistych danych statystycznych, a jednocześnie mogły funkcjonować jako autonomiczne formy. Publikacja składa się więc z 13 wizualizacji danych, dotyczących różnych zjawisk, zależności lub wydarzeń, dla których punktem wspólnym jest z jednej strony motyw sieci, z drugiej – 2016 rok. Raport zbudowany na zasadzie hipertekstu – pierwsza wizualizacja prezentuje hasła, do których odnośniki znalazły się na kolejnych stronach.

#funkcja 

57. Krakowski Festiwal FIlmowy

Jakub de Barbaro, Kuba Sowiński

Filmy Krakowskiego Festiwalu Filmowego to w większości dokumenty pokazujące człowieka, niejednokrotnie z właściwymi mu słabościami i ułomnościami. Edycja identyfikacji oparta została na serii amatorskich portretów znanych postaci kina. Niewprawny charakter rysunków kwestionuje zasadność obecnego w przestrzeni publicznej monopolu prezentacji piękna i ideału ikon popkultury. Odręczne prace pośrednio ukazują samych ich autorów, którzy pomimo niedoskonałości decydują się dać wyraz swojej pasji do kina. Niektóre z portretów zdają się być brzydkie, ale jak twierdzi Jakub de Barbaro “W tym leży ich siła. Dzięki temu, że mogą wydać się brzydkie, dajemy sygnał, że nie próbujemy wygładzić ich prawdy”. Rysunkowa stylistyka oprawy graficznej jest też formalnym nawiązaniem do przypadającego w 2017 roku jubileuszu 70-lecia polskiej animacji.

#grand prix 

Grafika nagrodzonego

WarszawaWarsaw 2

Mamastudio

„Warszawa Warsaw 2" to najlepszy i jedyny tak obszerny przewodnik po współczesnej Warszawie. Kochamy nasze miasto i chcemy je pokazać takim jakie jest: barwnym, żywym i inspirującym miejscem. Ta bogato ilustrowana publikacja (ponad 500 zdjęć) ukazała się w 2018 roku niezależnym nakładem Mamastudio w języku polskim i angielskim. Polecamy w niej gdzie zjeść, zrobić zakupy, zobaczyć wystawę, potańczyć w klubie, odpocząć na łonie natury. Zabieramy też na spacery po dzielnicach. To książka zarówno dla turystów, jak i warszawskich lokalnych patriotów. Ilustrowana przez Jakuba Jezierskiego, ze zdjęciami Agi Bilskiej i Filipa Klimaszewskiego. Po raz kolejny wygrała w konkursie na gadżet promujący Miasto Stołeczne Warszawa podczas międzynarodowych imprez. Projekt: Mamastudio & Jakub Jezierski Album: 382 stron Autor: Agnieszka Kowalska Format: 14×19,5 cm semi-hard cover Język: polski oraz angielski

#projekt roku  #2017/2018 

Grafika zwycięzcy

Font Sudety

Jan Estrada-Osmycki

Pomysł na krój Sudety powstał podczas pobytu w Sokołowsku, gdzie mieszkałem przez pół roku. Inspiracją była bogata kultura wizualna Dolnego Śląska, w szczególności typografia. Celem — przede wszystkim intelektualno-twórczo-medytacyjna zabawa podczas której przy okazji powstał krój — kaligraficzny i geometryczny zarazem. Sposobem — charakterystyczny ślad ostrego narzędzia trzymający się kilku prostych reguł (nie zawsze łatwych do wprowadzenia) i dwóch przecinających się osi, przez co litery łączą się w słowa w bardzo ornamentalny sposób, pod kilkoma kątami. Praca nad Sudetami przypominała bardziej tworzenie puzli, albo patternu, niż kroju.

#forma 

ŁAD

zespół wespół

Koncepcja i projekt graficzny kampanii społecznej dotyczącej ładu przestrzennego w Warszawie. Istotą projektu jest zestawienie ze sobą słów – „ład” i „nieład” oraz prosta typograficzna gra wokół tych dychotomicznych pojęć. Maksymalna oszczędność w warstwie wizualnej nawiązuje do meritum kampanii mającej na celu wypracowanie norm służących uporządkowaniu i oczyszczeniu wyglądu przestrzeni publicznej. Broszura w formacie A4 zawiera przystępnie opracowany zbiór zasad wynikających z warszawskiej uchwały krajobrazowej. Wszystkie informacje podaliśmy w formie przejrzystych ilustracji z elementami infograficznymi.

#funkcja 

Marianna Paszkowska

Marianna jest kreatywnym geekiem o bystrym i otwartym umyśle, dłonie ma wiecznie umazane tuszem i farbą, a jej pasją są litery. Swoje typograficzne zdolności rozwijała podczas studiów na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, na Akademickim Kursie Typografii w Warszawie oraz podczas stażu w studiu Dalton Maag w Londynie. Obecnie przebywa w Berlinie gdzie pracuje w Monotype jako Inżynier Fontu. W wolnym czasie pracuje nad swoimi krojami pisma, kaligrafuje, maluje szyldy, uczy się i dzieli wiedzą prowadząc warsztaty. Kiedy nie rysuje liter, można ją spotkać spacerującą po mieście z aparatem w ręku, siedzącą gdzieś w kącie ze szkicownikiem na kolanach lub po prostu biegającą po parku, ale nawet wtedy skanuje oczami przestrzeń wokół siebie w poszukiwaniu wrażeń i obrazów, które można zamknąć w formie litery.

#świeża krew 

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych”
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatwnych

MKiDN